Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eliittilukioista valmistuneet! Minkä tason koulutus teillä on nyt?

Vierailija
08.03.2016 |

Ja miten lukiossa suhtauduttiin muihin jatko-opintovaihtoehtoihin kuin yliopisto?

Itse kirjoitin SYK:sta, eikä kenelläkään ollut mitään muita kuin yliopistosuunnitelmia. Tai jos oli, eivät sanoneet sitä ääneen. Jotenkin itsestäänselvä asia, että kaikki menevät (eivät pyri, vaan ihan vain menevät) yliopistoon. Ammattikorkeakoulu oli niille, jotka eivät koulussa pärjänneet. Eli ei meille. Ja ammattikouluunhan joutui 9. luokan jälkeen ne, jotka eivät todellakaan pärjänneet elämässään. Muistan koko 10-vuotisen SYK-urani aikana yhden (1!) oppilaan, joka meni Haagan ammattikouluun. Ja se olikin sellainen todella surkea tapaus.

Itse olen nyt 10 vuotta murjonut itseäni maan rakoon, kun en kuudesta yrittämiskerrasta huolimatta päässyt yliopistoon ja olen suorittanut vain ammattikorkeakoulututkinnon. Olen siis aivan luuseri. Mutta minulla on vakituinen työ ja hyvä palkka, aviomies ja lapsi. Silti, olen aivan nolla tuon koulutuksen puutteen vuoksi.

Miten teillä muilla? Onko tämä vain oman pääni ongelma, vai onko muillekin eliittilukiolaisille yliopistokoulutus tällainen asia?

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisesti lukiosta DI:ksi opiskelemaan.

Tätä ei kysytty. Ihan varmasti tavislukioistakin mennään yliopistoon, samoin amk:n tai vaikka ammattikoulun kautta.

Millaidia mahtavat olla työelämssä nämä eliittilukiosta valmistuneet?

Meillä töissä 5 arvosanoilla yliopistosta valmistuneet ovat kireitä ja turhautunrita, kun kaikki eivät mene heidän ehdoillaan ja suoritukseksi kelpaa vain paras. Mikä on jo hankalaa kun työskennellään projekteissa, joissa saattaa olla mukana vaikkapa teknikosta DI:ksi lukenut (ilman yo tutkintoa).

No varmasti turhauttaa, jos homma tehdään tyhmästi, vaikka sen voisi tehdä fiksusti. Ehkä kannattaisi kuunnella näitä fiksuja jamppoja enemmän? 

Vierailija
42/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavallisesti lukiosta DI:ksi opiskelemaan.

Tätä ei kysytty. Ihan varmasti tavislukioistakin mennään yliopistoon, samoin amk:n tai vaikka ammattikoulun kautta.

Millaidia mahtavat olla työelämssä nämä eliittilukiosta valmistuneet?

Meillä töissä 5 arvosanoilla yliopistosta valmistuneet ovat kireitä ja turhautunrita, kun kaikki eivät mene heidän ehdoillaan ja suoritukseksi kelpaa vain paras. Mikä on jo hankalaa kun työskennellään projekteissa, joissa saattaa olla mukana vaikkapa teknikosta DI:ksi lukenut (ilman yo tutkintoa).

No varmasti turhauttaa, jos homma tehdään tyhmästi, vaikka sen voisi tehdä fiksusti. Ehkä kannattaisi kuunnella näitä fiksuja jamppoja enemmän? 

Jamppoja? Meillä on myös DI naisia 😈

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käymäni lukio ei ollut mainituissa eliittilukioissa, mutta silloin oli yksi Suomen parhaista lukioista ja erittäin sisäänpäinkääntynyttä. Nykyään mennyt lukiolla huonosti, valitettavasti.

Suurimman osan vanhemmat olivat töissä juristeina, lääkäreinä (eikä mitään terveyskeskuslääkärihommia, nehän olivat tietenkin alempaa kastia), diplomaatteina, pankeissa korkeissa viroissa. Omalla vuosikurssillani oli 60 oppilasta, joista näin nopeasti laskettuna 4 meni ammattikorkeaan, yksi johonkin opistoon, muut yliopistoon. Ulkomaille lähti noin 10 yliopistoon, jotkut hyviin, tyhmät huonompiin kun ei Suomessa päässeet sisään. Hyviä (ja melkein kaikkien valintana) kauppakorkea, lääkis, oikis tai valtio-oppi. Muut alat niille, jotka eivät ihan hirveän fiksuja olleet. Hesarissa oli joku kyselytutkimus lukioista yliopistoon päätyneistä, meillä taisi olla 91%.

Paine menestyä on kova. Jos ei ole käynyt Helsingin tai Turun yliopistoa yllämainituilla aloilla, on epäonnistunut. Alle 25-vuotiaina vuosikurssin parhaat ovat jo pari vuotta olleet työelämässä, hankkineet Helsingin keskustasta omistusasunnon. Lapsia ovat hankkineet muutamat, yllättäen ne "tyhmemmät". Karua ja hävettää näitä juttuja vähän kertoa, mutta näistä ollaan kavereiden kanssa puhuttu ja kaikille on tämä sama ajattelutapa pinttynyt.

Vierailija
44/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1990-l puolivälissä (eli 20v sitten) ei vielä valmistuttu ammattikorkeakouluista.... 

Vierailija
45/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kirjoittanut hyvät paperit ihan tavallisesta maalaislukiosta, joka on lukiovertailuissa jossain siellä puolen välin huonommalla puolella. Opettaja oli sitä mieltä, että minun pitää ehdottomasti mennä yliopistoon. Monella muulla meidän luokalla oli päähänpinttymä päästä yliopistoon, jopa paaaaaljon huonommilla papereilla kuin minulla. Minulla ei ollut varaa ostaa pääsykoekirjoja ja sain ne kirjastosta lainattua alle viikkoa ennen pääsykoetta. Yhden kirjan jopa 2 pv ennen pääsykoetta. En ehtinyt tietenkään edes lukea niitä kunnolla läpi. En päässyt eka yrittämällä siihen yliopistoon mihin olisin halunnut. Yhteen yliopistoon olisin päässyt, mutta en mennyt, koska se oli niin kaukana ja huonojen yhteyksien päässä kotiseudultani.

Menin sitten kakkosvaihtoehtooni eli ammattikorkeakouluun. Valmistuin sieltä todella hyvillä papereilla. Sain valmistumisen jälkeen heti työpaikan ja olen ollut töissä kohta 20 vuotta. Tienaan tällä hetkellä noin 5200 euroa kuussa ja teen suurinpiirtein sitä työtä mitä olisin halunnut tehdä yliopiston jälkeenkin. Perheessäni on mies, lapsia, omakotitalo unelmapaikalla, kaksi autoa ja olemme velattomia. En koe olevani mitenkään luuseri.

Yhden näistä yliopistoon yrittäneistä entisistä luokkakavereista olen tavannut. Hän ei ollut päässyt vaikka oli yrittänyt monta kertaa. Ei ollut sitten mennyt muuallekaan. Oli käynyt myöhemmällä iällä lähihoitajakoulutuksen. 

Nosta sinäkin leuka pystyyn ja ole ylpeä siitä mitä olet elämässäsi saavuttanut!

Puhut paskaa. Ammattikorkeakouluja ei ole ollut tuolloin.

Vierailija
46/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kirjoittanut hyvät paperit ihan tavallisesta maalaislukiosta, joka on lukiovertailuissa jossain siellä puolen välin huonommalla puolella. Opettaja oli sitä mieltä, että minun pitää ehdottomasti mennä yliopistoon. Monella muulla meidän luokalla oli päähänpinttymä päästä yliopistoon, jopa paaaaaljon huonommilla papereilla kuin minulla. Minulla ei ollut varaa ostaa pääsykoekirjoja ja sain ne kirjastosta lainattua alle viikkoa ennen pääsykoetta. Yhden kirjan jopa 2 pv ennen pääsykoetta. En ehtinyt tietenkään edes lukea niitä kunnolla läpi. En päässyt eka yrittämällä siihen yliopistoon mihin olisin halunnut. Yhteen yliopistoon olisin päässyt, mutta en mennyt, koska se oli niin kaukana ja huonojen yhteyksien päässä kotiseudultani.

Menin sitten kakkosvaihtoehtooni eli ammattikorkeakouluun. Valmistuin sieltä todella hyvillä papereilla. Sain valmistumisen jälkeen heti työpaikan ja olen ollut töissä kohta 20 vuotta. Tienaan tällä hetkellä noin 5200 euroa kuussa ja teen suurinpiirtein sitä työtä mitä olisin halunnut tehdä yliopiston jälkeenkin. Perheessäni on mies, lapsia, omakotitalo unelmapaikalla, kaksi autoa ja olemme velattomia. En koe olevani mitenkään luuseri.

Yhden näistä yliopistoon yrittäneistä entisistä luokkakavereista olen tavannut. Hän ei ollut päässyt vaikka oli yrittänyt monta kertaa. Ei ollut sitten mennyt muuallekaan. Oli käynyt myöhemmällä iällä lähihoitajakoulutuksen. 

Nosta sinäkin leuka pystyyn ja ole ylpeä siitä mitä olet elämässäsi saavuttanut!

Taisi muuten tulla ensimmäiset ammattikorkeakoulut reilut kaksikymmentä vuotta takaperin. Kyllä tuo keissi on mahdollinen.

Vierailija
47/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taisi muuten tulla ensimmäiset ammattikorkeakoulut reilut kaksikymmentä vuotta takaperin. Kyllä tuo keissi on mahdollinen.

Siis kokeiluun!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan