Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eliittilukioista valmistuneet! Minkä tason koulutus teillä on nyt?

Vierailija
08.03.2016 |

Ja miten lukiossa suhtauduttiin muihin jatko-opintovaihtoehtoihin kuin yliopisto?

Itse kirjoitin SYK:sta, eikä kenelläkään ollut mitään muita kuin yliopistosuunnitelmia. Tai jos oli, eivät sanoneet sitä ääneen. Jotenkin itsestäänselvä asia, että kaikki menevät (eivät pyri, vaan ihan vain menevät) yliopistoon. Ammattikorkeakoulu oli niille, jotka eivät koulussa pärjänneet. Eli ei meille. Ja ammattikouluunhan joutui 9. luokan jälkeen ne, jotka eivät todellakaan pärjänneet elämässään. Muistan koko 10-vuotisen SYK-urani aikana yhden (1!) oppilaan, joka meni Haagan ammattikouluun. Ja se olikin sellainen todella surkea tapaus.

Itse olen nyt 10 vuotta murjonut itseäni maan rakoon, kun en kuudesta yrittämiskerrasta huolimatta päässyt yliopistoon ja olen suorittanut vain ammattikorkeakoulututkinnon. Olen siis aivan luuseri. Mutta minulla on vakituinen työ ja hyvä palkka, aviomies ja lapsi. Silti, olen aivan nolla tuon koulutuksen puutteen vuoksi.

Miten teillä muilla? Onko tämä vain oman pääni ongelma, vai onko muillekin eliittilukiolaisille yliopistokoulutus tällainen asia?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa eliittilukioita? Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet mutta urallaan pärjäävät luusereita? Onko tämä jokin vitsi?

Vierailija
2/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni haki lääkikseen, ei kolmella yrittämällä päässyt. Päätyi amk-koulutukseen, mutta miettii vielä yliopisto-opintoja. Saapa nähdä.

Duunarisuvusta oli näköjään liian vaikeata ponnistaa akateemiseksi, mutta ainakin hän sai mahdollisuuden yrittää. Nuorempi sisarus kävi tavislukion ja aloittaa pian yliopistossa opiskelun.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallisesti lukiosta DI:ksi opiskelemaan.

Vierailija
4/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eliittilukioita? Ammattikorkeakoulututkinnon suorittaneet mutta urallaan pärjäävät luusereita? Onko tämä jokin vitsi?

No tarkoitan nyt niitä lukioita, joilla on eliittilukion maine. Ei sen kummempaa. Tämä on oma kokemukseni yliopistotason koulutuksesta ja sen itsestäänselvyydestä meille "eliittilukioista" kirjoittaneille.

Ap

Vierailija
5/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aihe on hyvä mutta ihmiset mieltää asian niin ettei siitä saisi ääneen puhua. 

Vierailija
6/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aattele, että yliopistossa on niitä pelkästään ammattikoulun käyneitäki. eliittilukiot my ass.

Vierailija
7/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuoden "ura" jossain lukiossa? Täh?

Vierailija
8/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maisteriksi luin, mutta työ on mediaanipalkkaista konttorihommaa.

Vierailija
9/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ressusta ylioppilaaksi 11 vuotta sitten. Nyt 3 yliopistoa myöhemmin vieläkin ylioppilas.

Vierailija
10/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitten ollut tuuria tai et lukenut tarpeeksi yliopistoon päästäksesti. Aikoinaan kirjoitin ylioppilaaksi maaseutukukiosta ja pääsin toisella yrittämällä kahteenkin yliopistoon. Tämä tosin 1980-luvulla. Ajat on kovemmat ja kilpailu varsinkin isoissa kaupungeissa raakaa, mutta oletko hakenut muihin kaupunkeihin vain oletko fiksoitunut esim.vain Helsingin yliopistoon?

Vierailija
11/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite en tiiä asioista yhtikäs mitiä mutta nyt kun on se yhteishaku menossa niin piti asioihin pikkasen syventyä,  eliittikouluissa saattaa olla paremmat opettajat, parempi henki kun kaikki on samanmielisiä. 

Toisaalta lähikoulu on lähellä eikä ole niin raskas kulkea kun koulu mikä kaukana ja eniten niihin jää niitä vanhoja kavereita. 

Mutta miten ne kaikki sitten sijoittuvat elämässä olis hyvin mielenkiintoista tietää. 

Vierailija
12/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

SYK:sta, sairaanhoitaja. Varsinainen eliittikoulun eliittikoulutettu.

Suomessa ei ole eliittikouluja.

Vierailija
13/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ressusta ylioppilaaksi 11 vuotta sitten. Nyt 3 yliopistoa myöhemmin vieläkin ylioppilas.

Mitä tämä tarkoittaa? 

Vierailija
14/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressusta ylioppilaaksi valmistuin muutama vuosi sitten, nyt opiskelen toista vuotta Ruotsissa lääketiedettä. 

Vierailija
15/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tämä tarkoittaa? 

sitä, että ollaan pyöritty 10 vuotta yliopistoissa ja mitään ei olla saatu aikaseksi.

Vierailija
16/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt tule lukiokavereista mieleen ketään, joka ei olisi jossain vaiheessa opiskellut yliopistossa. Jouduin miettimään aika kauan, ja sekin kertoo siitä että en todellakaan ole kiinnostunut arvostelemaan toisten elämää sen perusteella, mikä heidän elämänpolkunsa on ollut. 

Sen sijaan tiedän monia, jotka eivät koskaan valmistuneet yliopistosta. Yksi alkoi tanssijaksi, toinen perusti yrityksen, kolmas alkoi bloggariksi. Yksi taitaa toimia nykyään eräoppaana ja vaikuttaa hyvinkin tyytyväiseltä elämäänsä, jos fb:stä jotain pystyy päättelemään.

Suurin osa valmistui maistereiksi, diplomi-insinööreiksi ja tohtoreiksi. Nuo voivat kuitenkin olla rankkoja polkuja. Eliittilukioista on monen on helppo ponnistaa yliopistoon, siellä samalla rutiinilla äkkiä tutkintoon ja hyvillä arvosanoilla valmistuessa helposti suositellaan jatkamaan väitöskirjaan. Sitten kun väitöstilaisuus on takana, voi olla riipivä paikka miettiä, että mitä elämältään oikeasti olisi halunnut. En nyt näkisi, että on kovin "hienoa" olla loppuunpalaneena korkean tutkinnon kanssa alle kolmikymppisenä, jos ei ole missään vaiheessa ehtinyt kokeilla elämää ja miettiä, millaista elämää haluaa oikeasti elää. Enkä tarkoita tällä mollata onnellisia tutkijanuran tietoisesti valinneita.

Vierailija
17/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kirjoittanut hyvät paperit ihan tavallisesta maalaislukiosta, joka on lukiovertailuissa jossain siellä puolen välin huonommalla puolella. Opettaja oli sitä mieltä, että minun pitää ehdottomasti mennä yliopistoon. Monella muulla meidän luokalla oli päähänpinttymä päästä yliopistoon, jopa paaaaaljon huonommilla papereilla kuin minulla. Minulla ei ollut varaa ostaa pääsykoekirjoja ja sain ne kirjastosta lainattua alle viikkoa ennen pääsykoetta. Yhden kirjan jopa 2 pv ennen pääsykoetta. En ehtinyt tietenkään edes lukea niitä kunnolla läpi. En päässyt eka yrittämällä siihen yliopistoon mihin olisin halunnut. Yhteen yliopistoon olisin päässyt, mutta en mennyt, koska se oli niin kaukana ja huonojen yhteyksien päässä kotiseudultani.

Menin sitten kakkosvaihtoehtooni eli ammattikorkeakouluun. Valmistuin sieltä todella hyvillä papereilla. Sain valmistumisen jälkeen heti työpaikan ja olen ollut töissä kohta 20 vuotta. Tienaan tällä hetkellä noin 5200 euroa kuussa ja teen suurinpiirtein sitä työtä mitä olisin halunnut tehdä yliopiston jälkeenkin. Perheessäni on mies, lapsia, omakotitalo unelmapaikalla, kaksi autoa ja olemme velattomia. En koe olevani mitenkään luuseri.

Yhden näistä yliopistoon yrittäneistä entisistä luokkakavereista olen tavannut. Hän ei ollut päässyt vaikka oli yrittänyt monta kertaa. Ei ollut sitten mennyt muuallekaan. Oli käynyt myöhemmällä iällä lähihoitajakoulutuksen. 

Nosta sinäkin leuka pystyyn ja ole ylpeä siitä mitä olet elämässäsi saavuttanut!

Vierailija
18/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä lukiot ovat eliittilukioita? Minä kävin Tapiolan lukion koska perhe asui Tapiolassa ja taisi/taitaa olla yksiä vaikeimpia lukiota päästä sisään. En simti havainnut mitään kummempaa eliittimainetta. Minusta tulee matemaattisten aineiden opettaja, parhaasta lukioiaikaisesta ystävästä bioanalyytikko (AMK), mutta tietääkseni hakee vielä uudestaan lääkikseen kun valmistuu. Ylioppilas '12

Vierailija
19/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei nyt tule lukiokavereista mieleen ketään, joka ei olisi jossain vaiheessa opiskellut yliopistossa. Jouduin miettimään aika kauan, ja sekin kertoo siitä että en todellakaan ole kiinnostunut arvostelemaan toisten elämää sen perusteella, mikä heidän elämänpolkunsa on ollut. 

Sen sijaan tiedän monia, jotka eivät koskaan valmistuneet yliopistosta. Yksi alkoi tanssijaksi, toinen perusti yrityksen, kolmas alkoi bloggariksi. Yksi taitaa toimia nykyään eräoppaana ja vaikuttaa hyvinkin tyytyväiseltä elämäänsä, jos fb:stä jotain pystyy päättelemään.

Suurin osa valmistui maistereiksi, diplomi-insinööreiksi ja tohtoreiksi. Nuo voivat kuitenkin olla rankkoja polkuja. Eliittilukioista on monen on helppo ponnistaa yliopistoon, siellä samalla rutiinilla äkkiä tutkintoon ja hyvillä arvosanoilla valmistuessa helposti suositellaan jatkamaan väitöskirjaan. Sitten kun väitöstilaisuus on takana, voi olla riipivä paikka miettiä, että mitä elämältään oikeasti olisi halunnut. En nyt näkisi, että on kovin "hienoa" olla loppuunpalaneena korkean tutkinnon kanssa alle kolmikymppisenä, jos ei ole missään vaiheessa ehtinyt kokeilla elämää ja miettiä, millaista elämää haluaa oikeasti elää. Enkä tarkoita tällä mollata onnellisia tutkijanuran tietoisesti valinneita.

Hyvä pointti! 

Vierailija
20/47 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

av on käsittämätön. Kun joku kysyy kysymyksen, niin takerrutaan epäolennaiseen: mikä on eliittilukio. On prkl, se on se lukio, johon on yli 9:n tms keskiarvo.

Tällä palstalla pitää aina vääntää kaikki rautalangasta.

t. tavallisen lähiölukion käynyt, josta tuli maisteri

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme