Mistä on lähtöisin uskomus, että köyhät syö eineksiä?
Ei meillä ainakaan niihin ole varaa. Ehkä jos on yksineläjä, niin voi ollakin edullisempaa, mutta ei neljän hengen perheellä ole eineksiin varaa jatkuvasti.
Varsinkin jotkut mikropitsat tai muut mikroruuat tulee aivan älyttömän kalliiksi.
Kommentit (7)
Sitten on niitä köyhiä joiden vähävaraisuus johtuu elämänhallinnan/taloudenhallinnan ongelmista. Väsyneet masentuneet ym ei välttämättä jaksa ajatella ruokalistaa huomista kauemmaksi, silloin mikropitsa tai makaronilaatikkoeines tuntuu tosi edullisilta verrattuna ainesten erikseen ostoon - vaikka niistä aineksista tekis sitten ruokaa jopa viikoksi.
Tiedän useamman tällaisen tapauksen.
Joo köyhänä sinkkuna kun ostaa aina niitä -30% ja -50% eineksiä, niin ei ne liian kalliiksi käy. Muutenkin olen liian laiska laittamaan ruokaa pelkästään itselleni. Tietysti jos olisi perheessä enemmän suita ruokittavana, niin varmasti sitten alkaisin laittaa itse ruokaa.
Näin oli vielä ysärin lopussa/2000-luvun alussa. Silloin ihan yleisesti köyhien juttu oli makarooni, mikropizzat, mikrohampparit, nuudelitjne. Tuotteet, joilla on "halvat" yksikköhinnat.
Myös jenkkien nykytilanne on omiaan luomaan sellaista kuvaa. Siellä ihan oikeasti pakastepizzaa saa kupongeilla käytännössä ilmaiseksi, kuponkiruoat muutenkin epäterveellisiä.
Pakastepizza kilohinnaltaan paljon kasviksia edullisempi. Ja siksi joutuvat niitä syömään.
Yksinasuvat noita eniten ostaa, esim. opiskelijat ja vanhukset (etenkin miehet), ja perheelliset työpaikkalounaaksi. Eihän jostain einesmakaronilaatikosta edes riitä kovin monelle.
Luulen, että todellisuudessa alin keskiluokka syö eniten eineksiä? Ne, jotka käy duunissa mutta palkka ei paljon päätä huimaa. Illalla ei riitä energia enää ruuan laittoon. Työttömät köyhät ehtii valmistaa ruokia paremmin ja hyväpalkkaiset paljon työtätekevät voi ostaa kalliit ja terveelliset valmiit ruuat vaikka salaattipisteistä.
Joo ei kyllä ainakaan tällä köyhällä oo varaa. Välillä tekis mieli kun ei jaksa tehdä ruokaa, mutta kun ei anna lompakko myöden..