Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkomaalaisen miesystävän esitteleminen perheelle jännittää

Vierailija
26.02.2016 |

Olen lähiaikoina osallistumassa suvun tilaisuuteen, johon olisin ottamassa ensimmäistä kertaa mukaan miesystäväni. Olemme seurustelleet muutaman kuukauden ja suhde on vakava. En ole kovin läheinen perheeni kanssa, enkä esimerkiksi juuri puhu heille miesasioistani. Miesystäväni on innoissaan perheeni tapaamisesta, mutta minua tilaisuus jännittää, sillä sukuni on hyvin rasistinen. Miesystäväni on siis ulkomaalainen, eikä sukuni varmaankaan tiedä tätä. Tuntuisi tyhmältä ottaa asia esille etukäteen, ikään kuin kyse olisi häpeiltävästä asiasta, mutta toisaalta mietin, olisiko se kuitenkin parempi. Mielipiteitä?

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin samassa tilanteessa parikymmentä vuotta sitten, kun oli ensimmäinen kohtaaminen edessä: pohjanmaalainen sukuni ja kihlattuni, joka on turkkilainen, muslimiperheestä lähtöisin, ekä osaa sanaakaan suomea. olihan se jännittävää puolin ja toisin mutta hyvin siitä selvittiin. nyt lapsia on kaksia yhteistä hyvää elämää eletty tosiaan ne parikymmentä vuotta. monet lähemmät sukulaiset ovat sittemmin pyytäneet anteeksi silloista ennakkoluuloista käytöstään.

ap: lle sen verran, että älä ota vastuuta itsellesi sukulaistesi käytöksestä. jos joku on rasisti, se on hänen tyhmyyttään, ei sinun. miestä kannattaa etukäteen vähän valmentaa, jos tiedossa on tiukkoja tilanteita.

Vierailija
42/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varoita nyt etukäteen, että osaavat varautua mahdolliseen terrori-iskuun!

Mies on syntyperäinen EU-kansalainen ja kristitty. Osasin varautua tämän tyyppiseen kommentointiin, mutta että heti ensimmäinen vastaus oli tätä osastoa... :/

No tuskin häntä kohtaan osoitetaan sitten rasismiakaan.

On turha alkaa lässyttää, että "yleistä"rasismia syntyperäisiä EU-kansalaisia vastaan juurikaan olisi.

Enköhän minä kuitenkin tunne oman sukuni paremmin. Aiheena ei nyt ollut yleinen mielipide vaan minun sukuni suhtautuminen.

Se taas ei ole rasismia jos valkoista ulkomaalaista syrjitään... Ei kukaan edes kiinnitä mieheesi huomiota. Kai hän osaa vähän small talkia suomeksi?

Kyllä osaa eikä muutenkaan miesystäväni käytöksestä tarvitse olla huolissaan. Hän on hyvin kohtelias ja hienotunteinen. Olisi turhaa toiveajattelua, ettei sukuni kiinnittäisi mieheen erityistä huomiota. Edelleen uskon tässä asiassa tuntevani sukuni paremmin, ja heillä tosiaan on tapana möläytellä kaikenlaista. Aiemmin kynnyskysymykseksi on noussut muun muassa se, ettei yhdellä miesystävälläni ollut autoa - mikä mies se sellainen on, jolla ei ole autoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No varoita nyt etukäteen, että osaavat varautua mahdolliseen terrori-iskuun!

Mies on syntyperäinen EU-kansalainen ja kristitty. Osasin varautua tämän tyyppiseen kommentointiin, mutta että heti ensimmäinen vastaus oli tätä osastoa... :/

No tuskin häntä kohtaan osoitetaan sitten rasismiakaan.

On turha alkaa lässyttää, että "yleistä"rasismia syntyperäisiä EU-kansalaisia vastaan juurikaan olisi.

Enköhän minä kuitenkin tunne oman sukuni paremmin. Aiheena ei nyt ollut yleinen mielipide vaan minun sukuni suhtautuminen.

Se taas ei ole rasismia jos valkoista ulkomaalaista syrjitään... Ei kukaan edes kiinnitä mieheesi huomiota. Kai hän osaa vähän small talkia suomeksi?

Siis ihan kokemuksesta kyllä valkoisetkin saavat negatiivista kohtelua välillä. Kehtaavat tulla tänne viemään naiset ja työpaikat ja eivätkä edes kieltä puhu! Täällä AV:lla joskus mainitsin, että mieheni on työtön (5 kk pätkätliden välissä) niin hirveä huuto, että miksi saatanassa se meidän rahoilla elää.

Miksei puhu kieltä jos kuitenkin asuu maassa? Enkä nyt tarkoita täydellisesti vain jotain heittoja ja kohteliaisuuksia. Saisi 100% paremman vastaanoton kaikkialla

Epävarmuus? Oma mieheni tekee juuri tota ja on aina hyvää pataa kaikkien kanssa. Paitsi terveyskeskuksen hoitajat eivät suostuneet palvella vaikka suomeksi kysyi, että puhutko englantia ja sanoi sotun.

Hänellä pari työkaveria, jotka ovat asuneet täällä joku 20 v, mutta eivät puhu sanaakaan kieltä, koska täällä pärjää englannilla hyvin.

Vierailija
44/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lähiaikoina osallistumassa suvun tilaisuuteen, johon olisin ottamassa ensimmäistä kertaa mukaan miesystäväni. Olemme seurustelleet muutaman kuukauden ja suhde on vakava. En ole kovin läheinen perheeni kanssa, enkä esimerkiksi juuri puhu heille miesasioistani. Miesystäväni on innoissaan perheeni tapaamisesta, mutta minua tilaisuus jännittää, sillä sukuni on hyvin rasistinen. Miesystäväni on siis ulkomaalainen, eikä sukuni varmaankaan tiedä tätä. Tuntuisi tyhmältä ottaa asia esille etukäteen, ikään kuin kyse olisi häpeiltävästä asiasta, mutta toisaalta mietin, olisiko se kuitenkin parempi. Mielipiteitä?

Kyllä sinun kannattaa saattaa tieto hänen taustastaan etukäteen suvun tietoon. Vai haluatko että tämä mies kenties nolataan siellä. Miltähän mahtaa tuntua tuosta miehestä jos sillä joku möläyttää jotain sopimatonta. Mutta kun tietävät etukäteen kuka on tulossa osaavat varautua tilanteeseen. Tottuvat niin sanotusti tilanteeseen. Olisi syytä vähän pedata miehelle paikkaa suvussa. Varsinkin jos osa on rasistisia.

Tämä onkin se pulma. Pelkään, että jos otan asian etukäteen esille, nousee siitä hirveä show, joka aiheuttaa ikäviä jännitteitä. Ajattelin, että jos vain ilmestymme paikalle, kukaan ei kehtaisi sanoa mitään. Kauhean vaikea tietää, kumpi olisi parempi toimintatapa.

Kerro heille jotta et nolaa miestä.

Vierailija
45/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keksi joku muu määre miesystävällesi kuin "ulkomaalainen", se on niin kasaria...

Vierailija
46/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutaman kk suhde vakava? Yeah right 😂

Emme ole puhuneet yhteen muuttamisesta tai perheen perustamisesta tms. Vakavalla tarkoitin sitä, että molemmat viihtyvät suhteessa emmekä tapaile muita. Esitteleminen perheelle tuntuu myös ihan ajankohtaiselta nyt kun tuli tällainen luonteva tilanne eli sukujuhla.

Vierailija
47/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tää olla tottakaan? Vaikea uskoa että noin umpimielistä porukkaa olisi olemassakaan.

Vierailija
48/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaako tuo ulkomaalainen käyttäytyä fiksujen sukulaistesi seurassa? Opeta käytöstapoja ensteeks?!

Mitä ihmettä? Koko ajan olen puhunut sukulaisteni taipumuksesta möläytellä kaikenlaista varsinkin humalapäissään. Sekö on fiksua? Miesystävälläni kyllä on käytöstavat hallussa. Hän on korkeastikouluttautunut ja asunut useissa maissa sekä edustanut paljon työnsä vuoksi eli hallitsee kyllä tilanteen mukaisen käyttäytymisen.

Vierailija
49/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko tää olla tottakaan? Vaikea uskoa että noin umpimielistä porukkaa olisi olemassakaan.

Valitettavasti en yhtään liioittele. Sukuani voisi käyttää sellaisenaan jossain sketsisarjassa. Olemme siis pieneltä, hyvin sisäänpäinkääntyneeltä paikkakunnalta, tosin itse olen muuttanut pois jo lähes 20 vuotta sitten, ja piirien pienuus sekä vähäiset kokemukset muusta kuin omasta elämäntavasta näkyvät perheeni asenteissa ja käytöksessä.

Vierailija
50/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun hollantilainen miehenikin on kokenut rasistista ja alentavaa huutelua.

Älä viitsi...

Älä viitsi? Mun ranskalainen mieheni (ateisti, tutkija luonnontieteissä) on joutunut toistuvasti rasistisen huutelun kohteeksi, kun olemme Suomessa käyneet. Valkoihoinen, mutta ei tietysti mikään stereotyyppinen suomalaiseloveena. Hän ei onneksi kaikkea ymmärräkään, mutta mun vitutukseni tietysti. Lähiaikoina ei olla Suomeen tulossakaan, sen verran paljon näitä persuvajakkeja tuli viime reissulla vastaan. Olemme olleet yhdessä 15 vuotta, ihan viime vuosina tämä ongelma on pahentunut.

Vierailija
51/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole totta, joku Rasmus-ryhmäläinen avasi alahyllyn viinipullon ja satuilee omaa näkemystään suomalaisten rasistisuudesta.

Vierailija
52/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä ole totta, joku Rasmus-ryhmäläinen avasi alahyllyn viinipullon ja satuilee omaa näkemystään suomalaisten rasistisuudesta.

Parempi vaan joo uskotella noin itselleen kuin ottaa todellisuudesta itse selvää.

Vierailija
53/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti jo osa tähän keskusteluketjuun tulleista vastauksista todistaa puolestaan. Törkeimpiä juttuja ovat jopa modet siivonneet.

Vierailija
54/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä tilanne ap:lla, mutta toivottavasti suku yllättääkin positiivisesti tällä kertaa.

Itse esittelin britannialaisen poikaystäväni suvulle kahden vuoden seurustelun jälkeen, kun olimme Suomessa lomamatkalla. Perheen oli toki tavannut aiemmin, ja tulevat hyvin juttuun. Sujui ihan hyvin, vaikkei paljoa yhteistä juteltavaa mummon ja tätien kanssa löytynytkään kielimuurin takia. Mies osaa siis suomen alkeet ("Missä on vessa? Kiitos!"), mutta kovin paljoa keskustelua ei sillä saa aikaiseksi. Mitään rasismia ei kuitenkaan esiintynyt, tai ainakaan eivät minulle sanoneet mitään.

Muuten mies kyllä kohtasi rasismia ja huutelua Suomessa, eli ihan todellista se on. Vaalea iho, tummat hiukset ja silmät, muttei erotu juurikaan tummahiuksisista suomalaisista. Selkeästi jo se, että kuulivat meidän puhuvan englantia riitti joillekin. Istuimme esim. kerran tyhjällä bussipysäkillä kun paikalle tuli eläkeikäinen pariskunta, ja nousimme antaaksemme heille penkin. Rouva sanoi jotain poikaystävälleni suomeksi (jo on säitä pidelty jne), ja mies vastasi "Sorry, I don't understand", jolloin alkoi rouvan sättiminen minulle ja ihmettely miten ukomaalaiset kehtaavat tulla Suomeen, ja kuinka eivät viitsi edes kieltä opetella. Siis viikon lomamatkalla pitäisi turistin osata vastata suomeksi? 

Vierailija
55/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mun hollantilainen miehenikin on kokenut rasistista ja alentavaa huutelua.

Älä viitsi...

Älä viitsi? Mun ranskalainen mieheni (ateisti, tutkija luonnontieteissä) on joutunut toistuvasti rasistisen huutelun kohteeksi, kun olemme Suomessa käyneet. Valkoihoinen, mutta ei tietysti mikään stereotyyppinen suomalaiseloveena. Hän ei onneksi kaikkea ymmärräkään, mutta mun vitutukseni tietysti. Lähiaikoina ei olla Suomeen tulossakaan, sen verran paljon näitä persuvajakkeja tuli viime reissulla vastaan. Olemme olleet yhdessä 15 vuotta, ihan viime vuosina tämä ongelma on pahentunut.

Minä ihan umpisuomalaisena joudun itsekin rasismin kohteeksi. Riittää että on vähän tummempi tukka ja ruskeat silmät eli poikkeaa eloveenasta.

Vierailija
56/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi...

Minä ihan umpisuomalaisena joudun itsekin rasismin kohteeksi. Riittää että on vähän tummempi tukka ja ruskeat silmät eli poikkeaa eloveenasta.

Mun mies on jenkki. Eivät usko yleensä ja alkavat rasistisesti haukkua valehtelevaksi ryssäksi. 

Vierailija
57/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on omituinen maa. Suurimman osan elamastani olen asunut USAssa enka ole kertaakaan kuullut tuntemattomille ihmisille huutelua ja erinakoista vakeahan taalla riittaa.

Vierailija
58/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä minäkin mietin. Mitä enemmän tuottavia, hyvin käyttäviä kansoja kohtaan on rasismia, sitä enemmän se tukee suvaitsevaisten hypoteesia jonka mukaan rasismi ja maahanmuuttokriittisyys johtuvat "ennakkoluuloista" ymv. scheissesta. En ole koskaan törmännyt rasismiin puoliksi ruotsalaisena, ainoastaan aksentin perusteella on epäilty HBTQ-ihmiseksi, koska merkitsen intonaatiolla oleelliset sanat ruotsin kielen tapaan ja suomen kielessä HBTQ-ihmisten puhe sahaa ylös ja alas stereotyyppisesti.

Vierailija
59/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vie sinne ensin joku suomijuntti joka juo lärvit ja alkaa örveltää.Sit sanot että ei vaiskaan ja esittelet SEN OIKEAN miehen.

Vierailija
60/63 |
26.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on omituinen maa. Suurimman osan elamastani olen asunut USAssa enka ole kertaakaan kuullut tuntemattomille ihmisille huutelua ja erinakoista vakeahan taalla riittaa.

Tähän saattaa vaikuttaa esimerkiksi se, että Suomessa melkein kaikki eriväriset ihmiset ovat pakolaisia, kun taas Yhdysvallat ottaa vähemmän pakolaisia kuin Suomi ja sinne on pitkään ollut paljon ei-länsimaalaista, työperäistä maahanmuuttoa, sekä siellä on maassa useamman sukupolven asuneita erivärisiä ihmisiä.

Suomalaiset ovat omituista kansaa. Naapuria ei tervehdita eika tyotovereille osata sanoa "huomenta" aamulla mutta taysin vieraille ihmisille kylla uskalletaan aukoa paata ja huudella rivouksia. Tapakasvatus kouluihin kun sita ei nakojaan osata kotona antaa.