Sivut

Kommentit (111)

Vierailija

Sinänsä mielenkiintoista että tämä ei koske vain naisia. Itselläni sama ongelma kun olen ollut hetken vajaan kaksivuotiaan kanssa kotona - töitä ei ole, eikä tule. Koska lapsi. 

Eli siis suomeksi: lapsi nollaa kokemuksen.

Vierailija

Samaa paskaa (pardon my french) se on meille kolmeakymppiä kolkutteleville lapsettomille. Yritetään kautta rantain kysellä perheenperustamisesta ja parisuhdetilanteesta. Ärsyttää edes vastata, koska tiedän että kysymykset ovat asiattomia. Yleensä tarpeeksi epätoivoisena kuitenkin esitän velaa. Kas "vahinkojahan" saattaa sattua :D . On siis toki lapsi jossain kohtaa suunnitelmissa. Töitä on näin 28v ja lapsettomana todella vaikea saada,sillä tuntuu kuin kaikki pelkäisivät minun raskautuvan hetkenä minä hyvänsä.

Vierailija

Minä olen 26-vuotias lapseton, pitkässä parisuhteessa oleva nainen. Saan kyllä töitä, mutta kas kummaa tarjolla on pelkkiä määräaikaisuuksia. Nyt teen neljättä 4kk määräaikaista sopimusta putkeen. Näinkään ei saisi tehdä, mutta tehdään silti. Vieläpä julkisella puolella.

Sinänsä ymmärrän, miksi työnantaja katsoo karsaasti pienten lasten äitejä. Moni kuitenkin harjoittaa liiketoimintaa eikä hyväntekeväisyyttä. Näin työkaverinakin on myönnettävä, että välillä ärsyttää pohjattomasti olla jatkuvasti rukkaamassa työvuorolistoja kun työkavereiden lapset sairastelevat ja työ tarvitsee silti tekijän. Olisi kiva itsekin pystyä suunnittelemaan elämäänsä sen mukaan miten työvuorolistassa vuorot menevät. Muutoksia on jatkuvasti ja se nyppii kyllä. Vaan eihän sille mitään voi, joustan kyllä mahdollisuuksien mukaan koska en halua olla se kakkapää joka tekee työkaverin elämästä astetta vaikeampaa.

Vierailija

Ei se lapsi tietenkään mitään nollaa, mutta kun tosiasia on että pienen lapsen vanhemmat joutuvat olemaan paljon töistä poissa ja eivät pysty joustamaan yhtä paljon kuin muut, niin olisihan se kummallista jos se ei näkyisi jossain. Eli tottakai ne työntekijät, jotka on paljon poissa ja eivät voi joustaa, ovat huonommassa asemassa kuin muut. Täysin ymmärrettävää.

Vierailija

Monille naisille on ollut yllätys, että esimerkiksi tutkijan töitä tehdään sittenkin alapäällä, eikä yläpäällä. Yläpäähän ei synnytyksessä kärsi mitenkään, toisin kuin alapää, mutta työnsaanti tyssää siihen. Tästä voi päätellä, että työnsaannissa sitten kuitenkin ratkaisevaa oli se, millä pääomalla työtä tehtiin, ja nyt kun se ei ole enää entisensä, voi ihan vaan syyttää itseään uransa pilaamisesta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä olen 26-vuotias lapseton, pitkässä parisuhteessa oleva nainen. Saan kyllä töitä, mutta kas kummaa tarjolla on pelkkiä määräaikaisuuksia. Nyt teen neljättä 4kk määräaikaista sopimusta putkeen. Näinkään ei saisi tehdä, mutta tehdään silti. Vieläpä julkisella puolella.

Juuri julkisella sektorilla nuorten naisten määräaikaiset työsuhteet ovat lisääntyneet 2000-luvulla. Tämä nyt ei ole vain kohujuttu, koska naisten "vähäpätöiset" ongelmat jne.

Olisi lainsäädännön asia korjata jo kaikkia lisääntymisiässä olevia naisia diskriminoiva järjestelmä, jossa raskaus aiheuttaa kuluja työnantajalle. Tutkimusten mukaan miehet työllistyvät heti valmistumisensa jälkeen vakisuhteisiin naisia nopeammin.

Vierailija

Älkää kirotko itsellenne tuollaista ongelmaa. Helposti alkaa itse uskomaan omiin juttuihinsa. Ei muutaku yritystä ja hakemusta toisen perään, kyllä se työ sieltä vielä löytyy.

nimim : kokemusta on

Vierailija

Kuinka vaikeaa voi olla hankkia ensin se työpaikka ja sitten vasta lapsia?Itsellä oli vakipaikka ennen lapsia ja tämä oli ihan tarkoituksella ajateltu juttu.Se perinteinen mies,työpaikka,koti on aika tärkeää ennen lapsen ajattelua.

En usko että lapsi vaikuttaa.Jos on ammattitaitoinen ei lapsi siihen mitään vaikuta.Ei ole työnantajat niin pikkumaisia.Työtilanne suomesa vaan sattuu olemaan vähän hankala?

Tohtori

Täällä tohtori, joka teki ylitöitä lapsettomana palkatta. Nyt perheen perustamisen jälkeen, kivat työt annettu muille, ja perheenäitistatuksen saa vain rutiinitehtäviä, eikä valita haasteellisempiin tehtäviin. Räikeää syrjintää valtiolla.

Vierailija

Ihme kitinää. Tuo on riski joka voi toteutua, ja on ihan oma valinta, ottaako sen riskin vai ei. Itse olen työnantaja, ja minun tehtäväni on palkata firmaan henkilöitä, joiden oletettu työpanos ja potentiaali on firman kannalta sopivassa hinta-laatu-suhteessa. Valitettavasti pikkulasten äidin oletettu potentiaali on tunnetuista syistä ontuva. Voi olla vaikka miten fiksu ja koulutettu, mutta jos on jatkuvasti pois työstä lastenhoidollisista syistä, työantajan tavoite potentiaalin täyttämisestä ei toteudu. Joku pitää tätä sukupuolirasismina, mutta pitäköön. Ei työnantajalla ole mitään velvollisuutta työllistää ketään vain siksi, että jollakin on paha mieli, kun oma hieno koulutus jää käyttämättä. Elämä on.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Älkää kirotko itsellenne tuollaista ongelmaa. Helposti alkaa itse uskomaan omiin juttuihinsa. Ei muutaku yritystä ja hakemusta toisen perään, kyllä se työ sieltä vielä löytyy.

nimim : kokemusta on

Meistä aika moni on ollut itsekin käsittelemässä työhakemuksia, ja aika karkeaa kuultavaa se hakemusten kommentointi on. Suorasanaisimmat sanovat suoraan asioita joita olisi melko laitonta sanoa, ja näitä hakemuksia, joihin on merkitty äitiyslomat, tai joista voi päätellä muuten että hakijalla on pieniä lapsia, ei käsitellä ollenkaan. Ne, jotka ei aivan niin raakoja viitsi olla, paketoivat sanottavansa vähän kauniimpaan muotoon,kuten "tämän äidin lapsi vielä hyötyy siitä että saa olla kotoa" tälle hakijalle voi olla liian rankkaa olla taas pian uudestaan raskaana ja aloitella tässä samalla uusia töitä (jos ensimmäinen lapsi on vielä pieni)."

Eli ei se nyt ihan niin mene, että kaikilla olisi yhtä vaikeaa. Helppoa ei varmaan kenelläkään,  mutta toisilla vaikeampaa kuin toisille.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat