Sivut

Kommentit (20)

Vierailija

Mielestäni AINA pitää mennä perheen ehdoilla ja isovanhemman tulisi kunnioittaa lastensa kasvatustapoja ja mukautua niihin, jos he ovat enemmän arjessa mukana. Pitäisi pystyä sopimaan yhteiset pelisäännöt ja noudattaa niitä. Sopia ja kysyä koska sopii tulla käymään ja miten lapsia hoidetaan ja mitä heiltä kielletään/ sallitaan. Lapsihan siinä vain hämmentyy jos arjessa välillä saa tehdä näin ja välillä noin. Ja mielestäni isoäidin olisi pitänyt kysyä, että sopisiko lapsesi hiukset leikata. Vaikka apua tarvitsetkin, ei kenelläkään ole oikeutettua kävellä sinun ylitsesi. Eli mielipiteeni kysymykseesi: Ei, et ole nipo. Ja saat valittaa. Senkin voi tehdä fiksusti. :) Tsemppiä ja jaksamista sinulle!

Vierailija

Minusta ongelmana on tämä "iso rooli", joka mummille on annettu. Äiti on vanhempana vastuussa lapsensa hoidosta, mummi auttaa. Jos alkuperäisen kysymyksen asettajan perheessä mummi on joutunut ottaamaan myös vanhemman roolia on raja häilyvämpi. Pidä lapsen äitinä langat käsissäsi, mummi auttaa, kun kerkeää ja haluaa. Jos lapsi on esimerkiksi mummilla hoidossa useamman kerran viikossa mahdollisesti yötäkin on mummin mahdotonta olla ottamatta osaa kasvatusvastuusta itselleen. Olen itse ollut aina itsenäinen luonne, joten äitini saa olla vain mummi lapsilleni. Mummin kanssa lapset tekevät kaikkea mukavaa ja mummin ei tarvitse kasvattaa lapsiani. Siskoni on toivonut enemmän lasten hoitoapua ja hänen lapsensa on ollut mummilla hoidossa useita päiviä viikossa ja yökylässäkin vauvasta asti satunnaisesti. Hänen lapselleen äitini on enemmänkin varaäiti kuin mummi ja joutuu ottamaan suurempaa roolia myös lapsen perushoidossa ja kasvatuksessa.

Vierailija

Hiusten leikkauksesta olen samaa mieltä, mutta isovanhempana en hevillä luovu itsemääräämisoikeudesta ja oikeudesta oman kotini säännöistä, en edes lastenlapsieni vuoksi.

Ja säännöt ja lasten käyttöohjeiden soveltaminen vielä yhdeltä lapselta onnistuu, mutta kun useampi vanhempi ja perhe nakkaa pöydälle omansa, ollaan jo pulassa, kun jokaisella piltillä ( 7-9 lasta) on tarkat säännöt ja ohjeistukset.

Ihmettelet, onnistuvatko samat vaatimukset ja määräykset myös päiväkodissa eli hoidetaanko sielläkin lapset perheen ehdoilla, kun sitä vaaditaan isovanhemmilta ja erityisesti anopilta ja omalta äidiltä, muuten olet ilkeä ja paha, lasten isä ja isoisä saavat olla määräysten ja vaatimusten ulkopuolella. Mutta mummot ovat kaiken pahan alku ja juuri, teki he mitä tahansa.

Vierailija

Puolensa ja puolensa. Toisaalta ymmärrän, että mummulassa on mummulan tavat ja hän haluaa esim. hemmotella lapsia keksien muodossa. Kyllä lapset jo pienenä oppivat, että eri paikoissa on eri säännöt. Toisaalta taas esim. ne tavalliset maitotuotteet aiheuttavat herkästi vatsaongelmia tottumattomalle, joiden kanssa äiti joutuu sitten valvomaan ja lohduttamaan. Sama juttu esimerkiksi allergisen lapsen ruokavalion kohdalla, josta mummullakaan ei ole oikeutta joustaa minkään syyn varjolla. Jos mummu ei usko niin tulkoon vuorostaan valvomaan ja lohduttamaan, ehkä viesti menee sillä paremmin perille.

Vanhemmat päättää

Miksi mummon pitäisi päättää, missä lapsi (kotona) nukkuu? Se on vanhemman päätös. Jos lapsi menee mummolaan kylään, mummo saa päättää. Ruuasta olen yksiselitteisesti sitä mieltä, että vanhemmat päättää ja samaa ruokaa syödään mummolassa kuin kotona. Kahden allergisen ja vatsaoireisen lapaen kanssa on ainakin meillä toiminut pääosin hyvin, ainoa, mistä joskus huomauttelen on suuri sokerin määrä. Ruokasuosituksetkin on ihan erilaiset kuin mummon nuoruudessa, joten ehkä mummolle voisi muistutuksena kertoa, mitä sen ikäisellä voi syöttää.

Sanoisin lujasti, mutta lempeästi: kiitos äiti avustasi, arvostan sitä todella paljon, mutta näistä asioista päätän minä.

Vierailija

Meille on sopinut aika tarkat rajat perheiden välillä. Olemme onnekkaita, että molemmat isovanhemmat ja vielä tädit ja kummitkin ovat innokkaita hoitamaan, mutta emme ole koskaan ajatelleet, että meillä olisi jonkinlainen "oikeus" hoitoapuun emmekä myöskään ole halunneet pitää lapsia kovin paljon muiden hoidossa. Yön yli hoidossa lapset ovat olleet muutaman kerran vuodessa (tai isompi on ollut, pienempi on ollut vain kerran, on vasta alle 2) ja muutaman tunnin hoitoapua olemme saaneet keskimäärin ehkä kerran kuukaudessa. Tällä hetkellä tosin kun mies on kotona taaperon kanssa ja hänen molemmat vanhempansa ovat eläkkeellä niin mies on pyytänyt hoitamaan yhden päivän viikossa tai kahdessa, että saa tehtyä työjuttujaan. Hänen vanhempansa tulevat kuitenkin vain jos ja kun heille sopii.

Minulle ei ole ongelma, että isovanhemmat hoitavat lapsia omalla tyylillään. Tosin minulle olisi ongelma, jos lapsille oltaisiin kovin ankaria vanhan ajan tyyliin tai ei lohdutettaisi, tai syötettäisiin mielettömästi herkkuja, tai just leikattaisiin hiukset tms. Mun ja miehen vanhemmille ei tulisi mieleenkään tehdä noita asioita, joten näitä ei ole tarvinnut ottaa edes puheeksi. Mutta tosiaan jos lapset ovat kuin päivähoidossa isovanhemmilla niin on vaikea asettaa kovin isoja vaatimuksia isovanhempien antamalle hoivalle.

Kunnioita isääsi ja äitiäsi

Isovanhemmilla noudatetaan isovanhempien sääntöjä. Jos haluaa ilmaista lastenhoitoapua saada, ei parane olla liian kranttu. Jos haluaa palkollisen, joka tekee just kuten määrätään, siitä pitää maksaa. Hiustenleikkuu on ehkä vähän ekstreemiä, mutta joskushan ne haivenet on pätkittävä joka tapauksessa. Lapsi oppii kyllä, että isovanhemmilla on toiset säännöt ja kotona toiset.

Vierailija

Perheen vanhin tottakai päättää mitä tehdään. Siihen kuuluu oikeus leikata lapsen hiukset jos niin haluaa.
Nykyään ihan kestämätöntä ja rasittavaa, suorastaan ärsyttävää kun jälkikasvu kuvittelee päättävänsä asioista.

Vierailija

Vanhemmat päättävät lapsensa asioista, mutta isovanhemmat päättävät, noudattavatko he oman lapsensa päätöksiä. Lapset on kasvatettu sillä mielellä, että he pärjäävät elämässä, joten tuo itseaiheutettu avuttomuus on myös isovanhemmille paha paikka. Sitä huomaan, että kasvatin lapsen, joka ei kykenekään vastaamaan teoistaan vaan lapsesta ja tämän jälkikasvusta huolehtiminen jatkuu vielä lähellä eläkeikää ja sen jälkeen. Onhan se isovanhemmille aina pettymys! Ja jos siihen sitten liittyy sen avuttoman ja toistaidottoman lapsen erilaiset vaatimukset lastenlasten hoitamisesta, niin soppa on valmis. Miten ihmeessä kehtaavat vaatia isoäideiltä asioita, joita eivät itsekään kykene tekemään? Siksihän sitä apua pyydetään, että itse ei lasten kanssa pärjätä ja iso osa pärjäämättömyyttä ovat itsekeksityt tiukat säännöt.

Vierailija

Oliko tässä nyt kyse hiusten leikkauksesta vai mummolan säännöistä?

Jopa koira oppii, että eri paikoissa on eri säännöt, ja ihan varmasti pieni lapsikin. Se ei voi olla ongelma, että lapsi ei oppisi toimimaan eri tavalla mummolassa, naapurissa, päivähoidossa...

Mummo tässä on ongelma, jos ei osaa kunnioittaa toisten tapoja he henkilökohtaista koskemattomuutta.

Vai onko mummolassa semmoinen sääntö, että "täällä ei ole pitkätukkaisia poikia"? Siispä mummo toteuttaa "talossa talon tavalla"-periaatetta ja leikkaa hiukset pois?

Vierailija

Muistan, kun minun tytöt tuli aikoinaan mummultaan kotiin. Kummallekin oli leikattu noin sentin pituinen suora ja sojottava otsatukka. Ajattelin vain, että olisi se mummu voinut vähän miettiä sitä, että miltä näyttää. Ei minulla tullut mieleenkään mitkään arvovaltakysymykset. Nauratti lähinnä nuo terhakat otsatukat, Tiesinhän minä, että äkkiä ne kasvaa takaisin.

Vierailija

Mikä siinä hiusten leikkaamisessa on nyt niin kamalaa? Jos lapsi itse suostuu tai vaikka haluaa, niin miksi se on vanhemmille niin kauhean suuri asia se hiusten malli tai kuka ne leikkaa tai leikkauttaa? Kyllä hiukset taas kasvavat takaisin. Pojilla jopa ihan parissa kuukaudessa. Eikö tärkeintä ole, että lapsi itse tykkää?
Jos joku ilmaiseksi hoitaa, niin oikeasti ei voi kontrollifriikin tavoin vaatia kaikkea. Jos mummo laittaa sängyn sijaan sohvalle nukkumaan, niin sitten laittaa. Tärkeintä kai on, että lapsi saa nukkua, eikä tipu yöllä lattialle ja loukkaa itseään. Toiveita voi tietenkin sanoa, mutta vaatiminen on liikaa.
Ja niistä hiuksista itkeminen on oikeasti ihan turhaa, kun parin vuoden päästä se lapsi saattaa tulla kotiin sinisen irokeesi tukan kanssa.

Vierailija

Lapsen ruokavaliosta päättää vanhempi, samoin hiusten leikkaamisesta. Nuo rajat pitäisi isovanhemmankin ymmärtää. Isovanhempi saa mielestäni leikata hiukset, ottaa lapsen kylään/yökylään, viedä lasta tapahtumiin/etc, viedä lapset parturiin, syömään jos siihen on vanhemman lupa ja on yhdessä voitu sopia minne ja milloin. Huoltajalla on päävastuu lapsesta, elättäminen, koulutuksesta ja kasvatuksesta huolehtiminen, isompi on vain tukena, enemmän tai vähemmän mutta mielestäni ruokailussa ja hiusten laikkaamisessa mennään rajan yli jos lupaa ei ole annettu. Asioista voi koittaa keskustella hyvään syvään, kuten "Kiva että huolehdit lapsestani, mutta haluaisin jatkossa itse hoitaa hiustenleikkaamisen" tai "Haluan noudattaa neuvolan antamia ohjeita lapsen ruokavaliossa, sokeri ja aitomaito eivät vielä niiden mukaan kuulu 10 kuukautta vanhan lapsen ruokailuun".

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat