Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

KYSELY Onko terveydenhuoltohenkilökunnan sukupuolella väliä?

Vierailija
07.02.2016 |

Heippa! Opiskelen sukupuolentutkimusta ja työtäni varten tarvitsisin mielipiteitä teiltä! Eli

1. Onko sinulle yleisesti väliä hoitaako sinua mies vai nainen? Miksi?
2. Onko tietty sukupuoli tärkeämpi yhdessä tilanteessa kuin toisessa? Miksi?
3. Oletko valmis joustamaan toiveestasi esim. julkisessa terveydenhuollossa, jossa tiettyä hoitotiimiä ei voi/on hankala valita?

Kiitos vastauksista! :)

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa tilanne jossa sukupuolella on minulle merkitystä on gynekologi - en missään nimessä haluaisi miesgyneä.

Vierailija
2/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen heteromies. jos joutun tulevaisuudessa jostain syystä näyttämään lääkärille vehjettäni, niin toivoisin että lääkäri olisi naispuolinen. en halua että kukaan miespuolinen alkaisi penistäni hiplailemaan. liian homoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo väliä. Riittää, että on ystävällinen seki tuntuu joskus olevan liikaa pyydetty.

Vierailija
4/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ei, koska sillä ei ole väliä kun hoitaja on pätevä.

2. Ei, sama kuin edellisessä.

3. Olen

Vierailija
5/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei väliä, mutta toivoisin gynekologin ja ehkä kätilönkin olevan nainen. En haluaisi näyttää intiimejä alueitani muille miehille kuin aviomiehelleni. Pakkohan siitäkin olisi varmaan joustaa, jos muita ei olisi saatavilla kuin miesgynekologi ja olisi jokin hätätilanne.

Vierailija
6/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa! Opiskelen sukupuolentutkimusta ja työtäni varten tarvitsisin mielipiteitä teiltä! Eli

3. Oletko valmis joustamaan toiveestasi esim. julkisessa terveydenhuollossa, jossa tiettyä hoitotiimiä ei voi/on hankala valita?

1. On väliä. Olen itse nainen ja käyn vain naislääkärillä, -hoitajalla, gynellä, hammaslääkärillä, kampaajalla, hierojalla jne. eli valitsen aina naisen, jos kyseessä on tapahtuma, jossa minuun kosketaan tms. Pelkään miehiä.

2. Ks. yo vastaus.

3. En ole valmis joustamaan, jollei ole aivan ehdottoman pakko. Olen siirtänyt mm. pientä leikkausta ja akuuttia hammaslääkäriä saadakseni naislääkärin.

Vierailija
7/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään väliä sukupuolella. Asenteella ja osaamisella on väliä. Niin synnytykset kun gynen tutkimuksetkin sujuu sukupuolesta riippumatta.

Vierailija
8/21 |
07.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. On väliä. Joissakin toimenpiteissä parempi mies kuin nainen, joissakin toisinpäin.

2. joo

3. Noh, mitä joustaminen tarkoittaa? Hoito ei vain onnistu, jos kemiat ei synkkaa. Ehkö tuo kemioiden synkkaaminen on tärkeämpää kuin sukupuoli.

Vierailija
9/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1. Ei yleisesti ottaen. Kunhan osaa työnsä. :)

2. Jos saan valita niin haluaisin miesgynekologin. Olen ollut sekä naisten että miesten potilaana ja jotenkin pidän enemmän miehistä. Tuntuu jotenkin sopivan objektiiviselta un lääkärillä ei ole samat varusteet, luulisin.

3. Toki, ymmärrän, ettei julkisella puolella voi valita samalla tavalla kuin yksityisellä.

Vierailija
10/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ei ole väliä. Uskon, että henkilökunta on yhtä pätevää.

2. Olen ollut useampaan kertaan tilanteissa, joissa täytyi esitellä sukupuolielimiä ja nivusiani. Olen tällöin mieluumin naisen kosketeltavana kuin miehen, vaikka molemmista sukupuolista on kokemusta. Johtunee omista ennakkoluuloistani.

3. Olen valmis joustamaan.

M32

Vierailija
11/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolella ei ole väliä, kunhan on pätevä ja asiakaslähtöinen. Huolisin miesgynenkin. Mutta yleensä naisia.

Vierailija
12/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisiin luotan enemmän, ja naisille kerron helpommin tilastani ja noloistakin jutuista (esim. Alkoholiongelma tai ripuli jne.) Miehiä aina jotenkin häpeän, ja yritän tehdä heihin vaikutuksen selailemalla oikeat ongelmani ja esittämällä paremminvoivaa kuin oikeesti olen.

Sekä nais- että mieslääkärin vastaanotolla tuntuu todella inhottavalta riisuuntua, johtuen kehoni poikkeavuuksista. Varsinkin jos lääkäri on suunilleen ikäiseni, alle kolmekymppinen. Mieluummin kuitenkin näyttelen kroppaani nais- kuin mieslääkärille.

Toisaalta mieslääkärin ovat yleensä naisia pätevämpiä ja objektiivisempia, kuuntelevat ja ovat kiinnostuneempia auttamaan potilasta kuin naislääkärit noin yleensä. Eli kun kyse vakavasta ongelmasta niin ehkä haluan mieslääkärin, kun jostain perus antibioottien määräämisestä tms. Niin naislääkäri on ok.

Vierailija
13/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun pitää heittää housut ja/tai paita pois, niin haluan lääkärin/hoitaja /gynen/kätilön olevan samaa sukupuolta kuin minä, eli nainen. Sensijaan jos käyn lääkärillä vaikka vatsakivun takia, ei ole väliä mittaako sen kuumeen ja paineleeko vatsaani mies- vai naislääkäri.

Osastoilla mieluummin naishoitsuja kuin miehiä. Kerran leikkauksen jälkeen mieshoitaja vei minut takaisin osastolle ja auttoi vaihtamaan vaatteet ja se tuntui kiusalliselta, mutten viitsinyt valittaa kun poika oli niin mukava ja vaikutti hintiltä (sitä ei rintani varmasti kiinnostaneet vähääkään).

Vierailija
14/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukupuolta tärkeämpää on ammattitaito. Omalla terveysasemalla omalääkäri on kokenut naislääkäri, mutta päivystysaikoja olen joutunut ottamaan mieslääkärillekin. Mielummin näistä kahdesta valitsen tuon naisen. Ensimmäinen gynetutkimuksen tehnyt lääkäri oli mies ja hänestä pidin kovasti. Hän oli rauhallinen ja ammattitaitoinen. Samoin olen synnytys- ja naistentautien polilla asioinut mieslääkärien kanssa ja homma on toiminut hyvin.

Vierailija
15/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ei yleensä, ammattitaito on tärkeämpi kriteeri.

2. Kyllä tietyissä tilanteissa, mm. gynekologiset tutkimukset saisi mieluiten tehdä nainen, koska raskausajalta on kokemus miesgynestä, joka ei onnistunut antamaan kuvaa millään tavalla ammattitaitoisesta henkilöstä. 

3. Kyllä, en vaatisi missään tilanteessa hoitohenkilökunnan vaihtoa sukupuolen vuoksi.

Vierailija
16/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Ei ole. Ammattilaisiahan he ovat kaikki.

2. Gynekologi ehkä mieluummin nainen. Minulla on ollut niin nais- kuin miesgynekologeja ja naisen kanssa helpompi keskustella, mutta muuten sama kumpi tutkii, kun asiantuntijoita ovat kummatkin.

3. Asiantuntemus ratkaisee ei sukupuoli.

Vierailija
17/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On väliä. Olen ollut väkivaltaisesa suhteessa nuorena joten pelkään miehiä.

On. Esim. Neuvolassa tai kätilönä en ymmärtäisi miestä. Hammaslääkäriäkin pelkään jos hän on mies.

En mielelläni. Mutta pakkohan se välillä on. Näen painajaisia siitä että joudun mieslääkärille, olen joskus joutunut.

N32

Vierailija
18/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyt vastaus: ei ole mitään väliä.

Vierailija
19/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään jollain tasolla lääkäreitä, hoitajia, tutkimuksia ja toimenpiteitä. Siis suunnilleen kaikkea mikä liittyy terveydenhuoltoon (typerää tiedän). Siksi valitsen mielummin naisen jos se on vain mahdollista, koska tunnen oloni silloin edes hiukan helpommaksi. Tosin olen niin nössö etten kuitenkaan meteliä nostaisi vaikka lääkäri/hoitaja olisikin mies koska pohjimmiltaan sillä ei ole väliä. Ammattilainen kuin ammattilainen.

Vierailija
20/21 |
08.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleisesti ei sukupuolella ole väliä, vaan tärkeämpää on asenne, ystävällisyys, aito kuunteleminen ja ammattitaito.

Muuten ei ole mitään merkitystä, mutta kätilöksi tahdon ehdottomasti naisen, joka on itse synnyttänyt. Sama juttu gynekologin kanssa: normaalissa tutkimuksessa ei ole väliä kumpi sen papa-kokeen tekee, mutta jos minulla on jotain ongelmia, tahdon minua hoitavalla ihmisellä olevan omakohtaista kokemusta kuukautisista jne. koska kaikessa ei riitä pelkkä teoriatieto.

Olen valmis joustamaan, en kieltäytyisi hoidosta vaikka toivomaani lääkäriä ei olisikaan saatavilla. Minusta on silti hyvä, että potilaalta kysytään erikseen ennen intiimejä tutkimuksia, sopiiko että lääkäri on eri sukupuolta.