Tunnen erään sijaisperheen ja perheen äiti sanoi tienaavan sijaistoiminnalla
Kuulemma ei ikinä saisi omassa työssään kuukaudessa niin paljon rahaa. Sijoitetut lapset ovat 2, 4 ja 8 vuotiaat-hyvin käyttäytyvät lapset. Kuulemma kulukorvaus maksetaan erikseen.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomien kannattaa ehdottomasti ruveta sijaishoitajiksi- saako tuon palkkion vaikka lapsi olisi päivähoidossa ja /tai koulussa -kuka saa lapsilisän?
Lapsilisä maksetaan lapsen huoltajalle eli huostaanoteetujen lasten kohdalla lapsilisä menee sosiaalitoimelle, joka on lapsen virallinen huoltaja.
Linkin mukaan se menee perhehoitajalle
Vain jos kunta suostuu
Tunnen sijaisperheitä työnikin kautta ja muutenkin. On hyviä sijaisperheitä, mutta myös vähemmän hyviä. Yksi sijaisäiti ottaa päähän.
Valittaa aina, kuinka on raskasta, kun on sijaislapsia. Silti otti taas uuden vauvan perheeseen. Lapsia on aina 4-6. Yleensä ottaa erityislapsia, koska niistä saa suuremman korvauksen. Tämän on itse sanonut. Lisäksi erityislapsella pyörii armeija ympärillä kuntouttajia ja sen saa useammin jaksolle, että sijaisäiti saa levätä. Kyseinen sijaisäiti ei tee lasten kanssa mitään. Toki on rakennettu iso talo, missä sijaislapsille on jokaiselle oma huone. Nainen edelliseltä ammatiltaan parturi ja mies tekee pätkätöitä ja on pitkiä aikoja työttömänä, joten on saanut hyvät avustukset uuden talon rakentamiseen lasten varjolla.
Olen kyseisen äidin kanssa ollut reissussa, missä oli lapsia matkassa (ei työni kautta, joten en riko mitään vaitiolovelvollisuutta). Sitä huokailua ja valitusta. Ja näppärästi hän aina häipyi ja jätti kaksi erityislasta minun tai jonkun muun hoiviin. Ei mitään otetta lapsista ja minun mielestäni ei edes tietoa erilaisista kommunikaatiokeinoista, joita olisi pitänyt käyttää.
On saanut kuitenkin pyhimysrenkaan päälaellee, kun muistaa joka paikassa valittaa, kuinka on raskasta ja kuinka on väsynyt. Vain me tiedämme tarkemmin, jotka olemme olleet perheen kanssa tekemisissä ja joilla on tietoa lastensuojelusta ja erityislapsista.
Mutta suurin osa on onneksi hyviä perheitä, joissa lapsista pidetään huolta suurella sydämellä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 3 lasta ja voin sanoa, että työtä riittää jo ihan perustarpeissa ja -hoidossa. Siihen vielä tunnepuoli ja kasvatus päälle. 1800€ kolmen vieraan lapsen hoidosta EI ole paljon! En olisi itse valmis tuohon summaan sitoutumaan sijaisvanhemmaksi kolmelle lapselle.
Pieni raha tuo on. Oliko se muuten niin että tuo osa on veroton vai meneekö tuostakin vero? Kulukorvauksesta tuskinpa menee vai mitä? Tästä tuskinpa kertyy mitään eläkettä
Onhan se parempi tehdä arvokasta työtä kun olla työtön kuitenkin.
Jos sulla ap on huoli niistä lapsista, niin kerro huolesi sossuun. Mutta jos et asioista tiedä ja kehtaat kadehtia ystävän uraa suosittelen sulle päälääkäriä. T:15
Vierailija kirjoitti:
Tunnen sijaisperheitä työnikin kautta ja muutenkin. On hyviä sijaisperheitä, mutta myös vähemmän hyviä. Yksi sijaisäiti ottaa päähän.
Valittaa aina, kuinka on raskasta, kun on sijaislapsia. Silti otti taas uuden vauvan perheeseen. Lapsia on aina 4-6. Yleensä ottaa erityislapsia, koska niistä saa suuremman korvauksen. Tämän on itse sanonut. Lisäksi erityislapsella pyörii armeija ympärillä kuntouttajia ja sen saa useammin jaksolle, että sijaisäiti saa levätä. Kyseinen sijaisäiti ei tee lasten kanssa mitään. Toki on rakennettu iso talo, missä sijaislapsille on jokaiselle oma huone. Nainen edelliseltä ammatiltaan parturi ja mies tekee pätkätöitä ja on pitkiä aikoja työttömänä, joten on saanut hyvät avustukset uuden talon rakentamiseen lasten varjolla.
Olen kyseisen äidin kanssa ollut reissussa, missä oli lapsia matkassa (ei työni kautta, joten en riko mitään vaitiolovelvollisuutta). Sitä huokailua ja valitusta. Ja näppärästi hän aina häipyi ja jätti kaksi erityislasta minun tai jonkun muun hoiviin. Ei mitään otetta lapsista ja minun mielestäni ei edes tietoa erilaisista kommunikaatiokeinoista, joita olisi pitänyt käyttää.
On saanut kuitenkin pyhimysrenkaan päälaellee, kun muistaa joka paikassa valittaa, kuinka on raskasta ja kuinka on väsynyt. Vain me tiedämme tarkemmin, jotka olemme olleet perheen kanssa tekemisissä ja joilla on tietoa lastensuojelusta ja erityislapsista.
Mutta suurin osa on onneksi hyviä perheitä, joissa lapsista pidetään huolta suurella sydämellä.
Noin monta lasta ei voi olla, elleivät kumpikin vanhempi ole kokonaan pois työelämästä ja toimivat yhdessä perhehoutajina.
Mä saan 2200 Euroa nettona ja mun ei tarvi sietää vieraita kakaroita kuin 25 tuntia viikossa. Toki isompaa porukkaa kerralla, mutta silti noin pieni tuntimäärä. Että eipä paljon kateutta tuo ap:n esimerkki herätä...
No ei se helppoa ole. Hyvä kuitenkin että jotkut siihen ryhtyy. Hattua pitää nostaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noin monta lasta ei voi olla, elleivät kumpikin vanhempi ole kokonaan pois työelämästä ja toimivat yhdessä perhehoutajina.
Kummatkin toimivat perhehoitajina ja mies tekee välillä pätkätöitä. Eli bisnes ja minun mielestäni ei hoidon taso ole hyvä
Etkö sinä tosiaan ole tiennyt tätä aikaisemmin? Oiva tapa "työllistyä" esimerkiksi silloin, kun ei todellisuudessa ole mitään mahdollisuutta ( eikä halua) käydä töissä.
Suomessa ei tosiaan oteta mitä naurettavimmista syistä lapsia huostaan, sillä monissa paikoissa sosiaaliviranomaisilla on kädet täynnä työtä aivan oikeidenkin tapausten vuoksi, eikä kaikille niillekään löydy sijoituspaikkaa.
Tässähän on hyvä vaihtoehto, jos/kun jään työttömäksi. Saan nyt AMK-koulutuksella kokopäivätyöstä 1600€ käteen, joten tällähän löisi rahoiksi ja saisi olla kaiken lisäksi kotona! Iso talo löytyy, jossa tyhjiä huoneita. Ihmekös tätä hommaa niin moni tekeekin tällä seudulla.
Kävimme mieheni ja minä pride valmennuksessa, sossut kävi kerran ja käytiin läpi molempien meidän elämää. Siitä on nyt 2kk, ensi viikolla meille muuttaa tyttö ja poika, 3 ja 4 vuotiaat- heidän taustastaan se verran että eivät ole erityislapsia, ei alkoholia ,ei väkivaltaa vaan äidillä masennus. Lapset olen nähnyt jo kaksi kertaa, en ole jäämässä pois töistä vaan lapset menevät heti päiväkotiin muiden lasten seuraan päiväaikaan. Saan normaalin hoitopalkkion ja kulukorvauksen, sekä saimme avustuksen kodin muutostöihin.
En aio olla mikään työsijaisäiti lapsille vaan tavallinen työssäkäyvä äiti.
No paljon halvemmaksihan perhesijoitus tulee kuin laitoshoito, ja jos perhe on täysipäinen, varmasti lapsellekin parempi vaihtoehto. Totta kai toivon, että sijaisperheillä on joku pakollinen kurssitus ja työnohjaaja lähellä, mutta ei se laitoksienkaan henkilökunta välttämättä ole kutsumusammatissaan.
T. Veronmaksaja.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän on hyvä vaihtoehto, jos/kun jään työttömäksi. Saan nyt AMK-koulutuksella kokopäivätyöstä 1600€ käteen, joten tällähän löisi rahoiksi ja saisi olla kaiken lisäksi kotona! Iso talo löytyy, jossa tyhjiä huoneita. Ihmekös tätä hommaa niin moni tekeekin tällä seudulla.
Ja siinä se ylimääräinen lapsi menee omien lapsien sivussa. jos pieni, se saa olla päiväkodissa 10 tuntia päivässä. Ja kouluaikana koulussa ja iltapäiväkerhossa. Jää kivasti omaa aikaa päivisin harrastaa omia juttuja.
Vierailija kirjoitti:
No, ensin on täytettävä kelpoisuusvaatimukset, sitten käytävä koulutus. Sen jälkeen odottelet, että sopiva sijoituslapsi löytyy. Voi kestää vuoden tai useammankin. Sinänsä ei välttämättä kovin hyvä suunnitelma.
Sijaisäiti kirjoitti:
Hoitopalkkio ja kulukorvaus maksetaan kaikki yhtenä könttäsummana, kulukorvauksen näennäinen verottomuus tulee siitä, että perhehoitajilla (sijaisvanhemmilla) on pari pinnaa alhaisempi veroprosentti. Verot kuitenkin maksetaan kaikesta.
Ei ole mitään näennäistä verottomuutta. Kulukorvaus on verotonta tuloa. Pari pinnaa alhaisempi veroprosentti ei johdu mistään perhehoitajuudesta vaan siitä, että verotettaviin tuloihin kuuluu vain palkkio. Veroprosentti määräytyy täsmälleen sen mukaan, kuinka paljon verotettavaa tuloa on.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisäiti kirjoitti:
Hoitopalkkio ja kulukorvaus maksetaan kaikki yhtenä könttäsummana, kulukorvauksen näennäinen verottomuus tulee siitä, että perhehoitajilla (sijaisvanhemmilla) on pari pinnaa alhaisempi veroprosentti. Verot kuitenkin maksetaan kaikesta.
Ei ole mitään näennäistä verottomuutta. Kulukorvaus on verotonta tuloa. Pari pinnaa alhaisempi veroprosentti ei johdu mistään perhehoitajuudesta vaan siitä, että verotettaviin tuloihin kuuluu vain palkkio. Veroprosentti määräytyy täsmälleen sen mukaan, kuinka paljon verotettavaa tuloa on.
Voi hui hai. Tarkoitin lähinnä sitä, että niitä ei todellisuudessa erotella, vaan maksetaan yhdessä ja koko summasta menee vero. Perhehoitajille on oma verotuksensa ja pienempi veroprosentti, kuin normaalisti tällaisilla tuloilla olisi.
Vierailija kirjoitti:
Sijaisäiti kirjoitti:
Esimerkiksi tuolla voit asian tarkistaa, tulot täytetään kulukorvauksineen kaikkineen ja sit valitaan kohta "perhehoitaja".http://prosentti.vero.fi/VPL2015/Sivut/Henkilotiedot.aspx?kieli=fi-FI
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siinä se ylimääräinen lapsi menee omien lapsien sivussa. jos pieni, se saa olla päiväkodissa 10 tuntia päivässä. Ja kouluaikana koulussa ja iltapäiväkerhossa. Jää kivasti omaa aikaa päivisin harrastaa omia juttuja.
Niinhän sitä luulis. Miten ajattelet, että todellisuudessa asiat menee?
Heipä hei, AP!
Mitä tulee tuohon aloitukseen, niin laskepa työlle tuntipalkka. Työaika on tosiaan 24 tuntia vuorokaudessa, vuoden jokainen päivä. Perhehoitajilla on oikeus yhteen ainoaan vapaapäivään kuukaudessa, mutta käytännössä jos vapaata haluaa, on lapsen/lasten hoito järjestettävä itse. Lomia yksinkertaisesti ei ole, ikinä.
Lisäksi asetat elämäsi avoimeksi tarkastelulle, olet tilivelvollinen kaikesta lastensuojelulle, niin "vapaa-ajasta", harrastuksista, kuin ihmissuhteistakin. Olet joutunut käymään perusteellisen tilinteon menneisyydestäsi, nykyisyydestäsi, perhesuhteistasi ja jokaisesta virheestä, mitä elämäsi aikana olet tehnyt.
Käytännössä luovut kaikesta omasta, mitä elämässäsi on ollut. Olet valmis avaamaan kotisi ovet lastensuojelulle, perhetyölle, tarkastuksille/valvonnalle ja joskus myös biologisille vanhemmille. Olet valmis siihen, että saatat saada biologisten vanhemien ja sukujen vihat niskaasi, uhkailuja, häiriköintiä jne.
Lapsilla on monenlaisia traumoja, kehitys- ja käytöshäiriöitä, vuosien terapiassa kulkemisia jne. Lapisia kun havoin pääsee valitsemaan, vaikka siihn, että lapset ja sijaisperheet sopisivat hyvin yhteen. Ns. hyvänkin käytöksen alla voi piileä vaikeita ongelmia.
Minulla on useampi sijaislapsi, saan euromääräisesti todella suurta "palkkaa". Mutta voin luvata ja vannoa, että jos tätä rahasta tekisi, niin mikään korvaus ei ole tarpeeksi suuri. Eikä minulla todellakaan ole aikaa ja tilaisuuksia "nauttia" rahoistani, koko perheen elämiseen ne menee ja ainoa, millä voin itseäni ilahduttaa, on kodin laitto. Ei mua jaksa kiinnostaa hienostelu ja vaatteilla koreilu, viikonloppumenoihin ei pääse, matkustelusta ilman lapsia saa vaan haaveilla, auto on lasen kuljettamista varten jne.
Tämä on oikeasti aivan riittävän raskasta muutenkin, niin olisi todella kohtuutonta, jos pitäisi vielä painia rahahuolten kanssa. Kyllä tästä maksetaan paljon, mutta ei yhtään liikaa.