Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Eilen se jumalauta tapahtui, kyllä, meikäläinen 28-vuotiaana miehenä sain reilun vuoden kuntoutustukirupeaman jälkeen lääkäriltä sellaisen b-lausunnon, jossa minulle suositelleen pysyvää työkyvyttömyyseläkettä. Olen ollut työkyvynarvioinneissa ja nyt viimeisessä loppukeskustelussa lääkäri piti minua niin toivottomana tapauksessa, että mitkään ammatilliset kuntoutuskurssit, kuntouttava orjatyötoiminta ja muu sen sellainen on täysin turhaa meikäläisen tapauksessa. Toki Kelaa varten siellä on juttua suunnitelmia päivätoiminnasta, terapiasta ja muista pilipalijutuista, että Kelan hakemuksessa olisi jonkinlainen "kuntoutusaspekti" mukana. Kuitenkin meikäläisen kuntoutuminen työhön tässä b-lausunnossa on mainittu lähes täysin mahdottomana ja niin vaativana toimeenpiteenä, että Kelalla tai millään taholla ei ole kykyä eikä resursseja tämän järjestämiseksi. Ainoa asia mitä minun pönttöni tämän b-lausunnon mukaan kestää on kevyt ja vapaamuotoinen päiväryhmä rytmiä ylläpitämässä, eikä tälläisessä toiminnassa saisi olla minkäänlaista työaspektia mukana. Toki Kelasta voi tulla ties mitä ylläri-pylläri-päätöstä, mutta lääkäri sanoi minulle, että edes Kelan omat lääkärit harvemmin kyseenalaistavat laaja-alaisen työryhmän tulokset.

Eli toisin sanoen, haistakaa paska kaikki ne jotka sanoivat ettei parikymmpinen jannu saa mitään työkyvyttömyyseläkettä, jos tämä ei ole käytännössä katsoen laitostapaus. Ai saatana, olo on suorastaan euforinen, minun ei enää koskaan tarvitse lähteä mihinkään työpaskaan mukaan ja pystyn ongelmatilanteessa aina vetoamaan tähän saamaani b-lausuntoon. Nähtävästi muu persoonallisuushäiriö, määrittelemätön ahdistuneisuushäiriö vaikean masennuksen kanssa riittää eläkkeelle, vaikka kriteerejä on joka vuosi tarkennettu puheiden mukaan.

Ajai, nyt ottaa kokoomus-runkkareita päähän, kun meikäläinen todella suurella todennäköisyydellä pääsee kuin koira veräjästä kaiken maailman paskahommista. Ei tarvitse mitään tehdä ja raha napsahtaa kivasti tilille teidän paskapäiden verorahoista. Mutta, nyt minä otan kuoharit jääkaapista ja nautin ensimmäisen vapauden maljani. Tänään olen noussut hyvin lähelle sitä riippumattomuuden unelmaa. Ehkä kun Kela tekee sen varsinaisen päätöksen, ryhdyn vaikkapa opiskelemaan ihan vain omaksi huvikseni. Ehkä luen ihan tohtoriksi asti nyt kun kerta on aikaa.

Kippis kaikille, tänään juhlitaan.

• ylös 0
  • alas 1
Sisältö jatkuu mainoksen alla