Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Mietin vain, kun kaveri tekee oman lapsen kala-allergiasta hirveää haloota, mutta silti Facebook on täynnä kuvia siitä lapsesta, joka iloisesti polskii Suomen järvivesissä ja ulkomailla meressä.

Kuinka lähellä sen kalan pitää olla, että tulee jotain oireita? Vesistöt ovat kuitenkin täynnä kaloja..

• ylös 5
  • alas 11

Kommentit (17)

Vierailija

Tuskin se kakara uidessaan niitä kaloja välipalaksi sieltä vesistöstä nappailee.

• ylös 18
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Voisin kuvitella että tulisi oireita. Iho-oireita? Hengitystieoireita? Tosin jos on lääkitys päällä, niin voisivatko oireet pysyä kuitenkin hallinnassa? Kysy suoraan, kun kiinnostaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mutta jotkuthan muka saavat oireita, jos ovat edes samassa huoneessa.
Niin varmaan. Jos ne päivitykset Facebookissa niin paljon vituttavat, niin piilota ne. Älä hetkeäkään kuvittele, että joku uskoisi sinun ulisevan tästä asiasta muun kuin ulinan takia.

Vierailija

Hmm, mielenkiintoinen kysymys. Joskushan pahassa allergiassa oireet tulee jo kosketuksesta. Järvessä/meressä voi hyvinkin törmätä kalaan, ainakin kuolleeseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en mee uimaan, kalat on veteen pissiny ja kakkinu.

Enkä minä edes juo vettä. Kalat n**sii siinä :(

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hmm, mielenkiintoinen kysymys. Joskushan pahassa allergiassa oireet tulee jo kosketuksesta. Järvessä/meressä voi hyvinkin törmätä kalaan, ainakin kuolleeseen.

:-D Onkin muuten tosi iso riski!

Vierailija

Meillä oli lapsuudenkodin vieressä lampi jonka kaloja ruokimme. Niistä tuli niin kesyjä että ottivat leipää kädestä ja tulivat näykkimän jos vedessä kahlasi/ui. Voi olla että herkempi allergikko olisi saanut oireita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ootko ihan tosissas?

Olen. Kun kaverin mukaan lapsi saa pahoja oireita jo siitä, että samassa tilassa on kalaa tai on käsitelty kalaa. Niin miksi sitten lapsi voi ihan iloisesti uida luonnonvesissä?

Kaveri paasasi Facebookissa siitä, että lapsi oli kuolla (niin, oikesti, kuolla) hengitysoireisiin, kun päiväkodissa muilla oli kalakeittoa ja hänen lapsellaan kesäkeittoa. Että jos on noin kala-allerginen, lapsen pitäisi syödä eri huoneessa kuin missä muut syövät kalaa.

Voiko tuollainen käydä koskaan ruokakaupassa kalahyllyn lähellä? Voiko käydä kauppatorilla? Mistä ne oireet tulevat, jos oireisiin ei vaadita edes ihokosketusta?

ap

Vierailija

Hyvä kysymys. Meidän mökkirannassa (meren ranta) ihan älyttömästi kaloja, niin paljon ettei lapsi suostu edes uida siellä. Ei kyllä varmasti sopisi kala-allergiselle. Kalan hajukin jo kova.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

:-D Onkin muuten tosi iso riski!

Ei ollenkaan mahdotonta, ne kuolleet kalat usein päätyy juuri matalaan rantaveteen jossa uidaan. Ei ole yks eikä kaks kuollutta kalaa kun olen heivannut pois mökkirannasta. En tiedä mistä ovat peräisin, onko naapurin onkivat lapset heitelleet puolikuolleita mereen tms. mutta kyllä olen jopa kerran uidessa törmännyt kelluvaan kalanraatoon (yöks).

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko ihan tosissas?

Olen. Kun kaverin mukaan lapsi saa pahoja oireita jo siitä, että samassa tilassa on kalaa tai on käsitelty kalaa. Niin miksi sitten lapsi voi ihan iloisesti uida luonnonvesissä?

Kaveri paasasi Facebookissa siitä, että lapsi oli kuolla (niin, oikesti, kuolla) hengitysoireisiin, kun päiväkodissa muilla oli kalakeittoa ja hänen lapsellaan kesäkeittoa. Että jos on noin kala-allerginen, lapsen pitäisi syödä eri huoneessa kuin missä muut syövät kalaa.

Voiko tuollainen käydä koskaan ruokakaupassa kalahyllyn lähellä? Voiko käydä kauppatorilla? Mistä ne oireet tulevat, jos oireisiin ei vaadita edes ihokosketusta?

ap

kai se on kiva joskus edes saada huomioo... ei tosiaan kyllä pitäis voida ainakaan meressä uida jos oikeasti allerginen.

Vierailija

Mun luokalla oli ala-asteella poika, joka tosiaan söi aina eri huoneessa oman ruokansa, jos ruokana oli kalaa.

Vierailija

Äitini on vanhemmiten tullut allergiseksi kalalle. Ensin tuli syömisestä vähän iho-oireita--->vähensi syömistä. Sitten ei enää ollenkaan sietänyt, oireet pahenovat-----> lopetti syömisen. Myöhemmin joutui lopettamaan kokonaan kalaruokien tekemisen, sillä ruuasta nouseva höyry aiheutti iho-oireita ja silmien kirvelyä. Ei vakavasti allerginen ole, eli ei kupsahda, jos haistaa kalan. Eli varmaan se kuuma kalan hajuinen höyry on vakavasti allergisille hengittäessä riski.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat