Sivut

Kommentit (58)

H

Kun lapseni oli vasta syntynyt, niin mies auttoi paljon, teki ruokaa ja kävi itsealoitteisesti kaupassa kysymättä minulta valmista ostoslistaa. Meni 1kk synnytyksestä ja kaikki palautui "normaaliin", eli mitään ei tehty ja jos jotain piti tehdä niin se tapahtui seuraavana päivänä kahden muistutuksen jälkeen.

Pahimman väsymyksen aikana totesin, että jos teen kaiken yksin niin pääsen paljon helpommalla, jos minulla on huolehdittavana vain omat ja lapseni asiat: vähemmän siivottavaa, vähemmän pyykkiä, voi itse päättää mitä ruokaa syö ja milloin sitä tekee eikä syyllistyä siitä, että ruokaa ei ollut valmiina (lapsi oli silloin rintaruokinnassa). Tilanne nykyään parempi osittain sen takia, että oma jaksaminen on parempi kuin aikoinaan vastasyntyneen kanssa. Toki aina kun olen väsynyt, niin sama ajatus juolahtaa mieleen.

Vierailija

Täh? Ensin poistatte monta kymmentä sivua jatkuneen hyvän keskustelun tästä aiheesta (väsyneen äidin vastaus tiettyyn kirjoitukseen), ja nyt aloitatte itse uuden samasta aiheesta?

Vierailija

Oma syynne naiset. Itse olette tehneet haluamanne yhteiskunnan ja koko ajan lisää kuormaa perheille. Pitää olla muutosta sanotte. Muutosmyönteisyys  on merkki älykkyydestä sanotte.

Sitä saa mitä tilaa. Miksi mies lähtisi kiljuen teidän hysteriaanne mukaan ?

Vierailija

Täh? Menikö tuossa jutussa nuo miehen ja naisen roolit oikein päin? Meillä ainakin suurimmassa osassa roolit on toisin päin. Ja useimmissa tuntemissani perheissä miehet hoitaa paljon kodin pyörittämistä. Alkaa ärsyttämään nämä jutut, että miehet ei muka osallistu kotihommiin, kun todellisuus on jotain muuta.

Vierailija

Nyt vähän puolustan miehiä, kun asiasta keskustelimme kotona. Itse en yleensä tee niitä miesten töitä: autoon liittyvät jutut, lumityötyöt, halkojen hakkaaminen ja sisään kantaminen, parin tulisijan tuhkien poistaminen, suksien ja luistinten kunnostaminen, veneiden kunnostaminen, talon rännien puhdistaminen, polkupyörein huollot ja renkaanvaihdot yms.

Mies kuitenkin tekee siivoushommia näiden ns. miesten hommien lisäksi. En tietysti voi vaatia yhtä suurta panosta kuin omani, sillä silloin minun olisi tehtävä osani miesten töistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nyt vähän puolustan miehiä, kun asiasta keskustelimme kotona. Itse en yleensä tee niitä miesten töitä: autoon liittyvät jutut, lumityötyöt, halkojen hakkaaminen ja sisään kantaminen, parin tulisijan tuhkien poistaminen, suksien ja luistinten kunnostaminen, veneiden kunnostaminen, talon rännien puhdistaminen, polkupyörein huollot ja renkaanvaihdot yms.

Mies kuitenkin tekee siivoushommia näiden ns. miesten hommien lisäksi. En tietysti voi vaatia yhtä suurta panosta kuin omani, sillä silloin minun olisi tehtävä osani miesten töistä.

Huomaat varmaan, että mainitsemiasi ns. miesten töitä on nykyään vähemmän varsinkin kaupunkilaisilla. Ehkä kesämökillä, mutta ei kuitenkaan työpäivinä.

Minä olen kyllä apuna miehen töissä ja yritän olla huomauttelematta, vaikka nytkin lantala on noussut yli äyräittensä. Tyhjentää pitäisi, mutta minähän en nalkuta!

Väitetään naisten syyllistävän miehiä, mutta miehet sitten tekevät, jos esimerkiksi eivät löydä sukkiaan? Kenen syy se on, kun ovat hukassa? Aika harva mies tunnustaa, että omaa syytähän tämä, ainakin minun tuntemistani. Jos nykyiseni hukkaisi tekohampaansa, varmaan siitäkin minua syyttäisi.

Vierailija

Kylläpä on miehiä parjaava avaus.

Varmaan jotain hengen kohotusta, sen jälkeen kun väestöliiton asiantuntija ilmoitti että naiset väheksyvät miehiä  :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää että samaa mieltä, me asumme omakotitalossa, joka on puulämmitteinen. Minä olen vielä lapsen kanssa kotona, lapsen hoidon lisäksi pidän kodin siistinä, pyykit, tiskit, ruoat ja laitan laskut maksuun yhteiseltä tililtä.
Mies, työnsä lisäksi, elättää siis meidät lähes täysin tällä hetkellä, hakkaa halot, hoitaa auton, kantaa aamuisin polttopuita sisälle, huoltaa taloa, pyörät, lumityöt ja suuren osan kaupassakäynneistä.
Omassa lähipiirissä tasa-arvo on alkanut tarkoittamaan sitä, että nainen vain saa rusinat pullasta, miehen pitäisi auttaa enemmän kotona, olla lapsen kanssa yms. Mutta jos naisen pitäisi vaikka hakata halot niin alkaa marmatus että se on miesten töitä.
Minä siis omasta mielestäni olen päässyt helpommalla kuin mies, mutta tietysti jokainen kuormittuu eri määristä enemmän.

Vierailija

Ei miehet kilpaile kotitöiden tekemisellä. Mies ei saa siitä mitään kiksejä että päivittää nettiin että mitä kaikkea on jo tähän mennessä tänään tehnyt, pessyt pyykit, mankeloinut, silittänyt, hämmentänyt puurokattilaa kuopus käsivarella, vaihtanut vaipat, vaihtanut pelarguunin mullat.

Ei mies ole tässä teidän kehittämässä työnteon kisoissa mukana ! Tämän takia on ihan turha vertailla että kuka tekee eniten !

Tehkää ihmeessä eniten kun kerran haluatte ja keksikää yhä uusia tekemisen muotoja kun kerran muuten olo ahdistaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää että samaa mieltä, me asumme omakotitalossa, joka on puulämmitteinen. Minä olen vielä lapsen kanssa kotona, lapsen hoidon lisäksi pidän kodin siistinä, pyykit, tiskit, ruoat ja laitan laskut maksuun yhteiseltä tililtä.
Mies, työnsä lisäksi, elättää siis meidät lähes täysin tällä hetkellä, hakkaa halot, hoitaa auton, kantaa aamuisin polttopuita sisälle, huoltaa taloa, pyörät, lumityöt ja suuren osan kaupassakäynneistä.
Omassa lähipiirissä tasa-arvo on alkanut tarkoittamaan sitä, että nainen vain saa rusinat pullasta, miehen pitäisi auttaa enemmän kotona, olla lapsen kanssa yms. Mutta jos naisen pitäisi vaikka hakata halot niin alkaa marmatus että se on miesten töitä.
Minä siis omasta mielestäni olen päässyt helpommalla kuin mies, mutta tietysti jokainen kuormittuu eri määristä enemmän.

Jos on suuritöinen talo niin varmasti niitä "miesten töitä" on enemmän. Entä jos, molemmat lainaamani vastaajat, asuisitte kerrostalossa? Miehen ainoa kotityö olisi renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa. Olisiko tuo jako teidän mielestä edelleen ok?

Mekin asumme omakotitalossa, mutta ei tässä nyt niin paljoa ole huoltamista etteikö miehen tarvitsisi "naisten hommia" tehdä. Ei ole halon hakkuuta ja rännien tyhjennys on parin tunnin homma kerran vuodessa. Luntakaan ei ole satanut niin paljoa, että koko ajan pitäisi olla kolaamassa.

Huomaatteko, että ne "miesten hommat" tuppaavat olemaan (renkaiden vaihto, rännien tyhjennys..) sellaisia juttuja, jotka tehdään 1-2 kertaa vuodessa eikä silloinkaan kyseisten asioiden toimittaminen ole niin päivän päälle? "Naisten hommat" (ruuan laitto, pyykinpesu) pitää tehdä useita kertoja viikossa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Jos on suuritöinen talo niin varmasti niitä "miesten töitä" on enemmän. Entä jos, molemmat lainaamani vastaajat, asuisitte kerrostalossa? Miehen ainoa kotityö olisi renkaiden vaihto kaksi kertaa vuodessa. Olisiko tuo jako teidän mielestä edelleen ok?

Mekin asumme omakotitalossa, mutta ei tässä nyt niin paljoa ole huoltamista etteikö miehen tarvitsisi "naisten hommia" tehdä. Ei ole halon hakkuuta ja rännien tyhjennys on parin tunnin homma kerran vuodessa. Luntakaan ei ole satanut niin paljoa, että koko ajan pitäisi olla kolaamassa.

Huomaatteko, että ne "miesten hommat" tuppaavat olemaan (renkaiden vaihto, rännien tyhjennys..) sellaisia juttuja, jotka tehdään 1-2 kertaa vuodessa eikä silloinkaan kyseisten asioiden toimittaminen ole niin päivän päälle? "Naisten hommat" (ruuan laitto, pyykinpesu) pitää tehdä useita kertoja viikossa.

Juurikin näin. Meillä myös omakotitalo, jonka huollosta vastaa mies. Mutta ei ne hommat tosiaan jokapäiväisiä ole. Pihan kolaan minä, koska minä olen se joka aamulla nousee ja lähtee töihin. Auton renkaat vaihdatamme muualla.

Mies ei tiskaa, ruoan laittaa ehkä kerran kuukaudessa. Pyykkiä pesee silloin tällöin. Jos alan vertaamaan näihin kauhutarinoihin vätysmiehistä niin saan olla onnellinen että omani tekee edes jotain, mutta jos rehellisiä ollaan, niin varmasti saisin itse enemmän kotona aikaiseksi jos roolit olisivat toisin päin. Tiskaisin, pyykkäisin, puuhaisin lasten kanssa jotain mielekästä (kävisin ulkona, askartelisin, rakentaisin majoja, jne), ja mielelläni laittaisin ruoan valmiiksi ennen kuin mies tulee kotiin. Näin ei mieheni tee, vaan tiskivuori ja ruoanlaitto on minulla edessä kun tulen kotiin töistä.

Välillä ärsyttää, mutta yritän ajatella positiivisesti. Kyllä se siivoaa sitten kun on pakko. Koko talon pari kertaa vuodessa (joulusiivous + kevätsiivous, joihin toisaalta vaaditaan minun yhtälaista työpanosta töissäkäynnin lisäksi).

En sitten itsekään siivoa niin kauheasti. Välillä ahdistaa kun koti on lähes aina sotkuinen, mutta se olkoon hinta parisuhteen säilymisestä ja turhan stressin välttämisestä.

Vierailija

Miksi ihmeessä tehtaillaan uusia aloituksia ja "varastetaan" toisen aihe, vaikka entinenkin on avoin. Vai halutaanko vain huomiota itselle, kun itse ei ole keksinyt ideaa.

Kirjoitustyylistä päätellen ap. ei ole alkuperäinen "väsynyt äiti", vaan on "varastanut" aiheen toiselta.
Joka on todella moukkamaista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen tuo jälkimmäinen lainaamasi, ja kirjoitin siis vain omasta tilanteestani, meillä siis mies on päivät töissä, yrittäjä ja tekee 10-tuntisia päiviä fyysistä työtä ja sen lisäksi hoitaa nuo mainitsemani asiat. Itse palaan töihin puolen vuoden päästä, ja olemme jo sopineet että silloin myös päivittäiset kotityöt jakautuvat tasaisemmin. Teen myös pitkää päivää raskaassa työssä. Meillä myös mies on oma-aloitteinen ja kyllä tiskaa ilman että pitää mitään sanoa, jos en ole ehtinyt tai jaksanut.
Myös kerrostalossa tai pienemmässä omakotitalossa hommat jakautuisivat eri lailla. Nyt tässä tilanteessa koemme molemmat että kummallakin on hyvä määrä hommaa eikä kumpikaan kuormitu liikaa. Kyse on ennen kaikkea puheyhteydestä ja siitä että kaikki on sovittavissa :)

Vierailija

Joka kerta kun joku kysyy apua tai kertoo omasta perhe-elämästään ja sen ongelmista (jos on heterosuhteessa niin luonnollisesti apn toinen puolisko on joko mies tai nainen) niin jengi sivuuttaa ongelman täysin ja aletaan heti ulisemaan tasa-arvosta, mies/nais vihasta ja ties mistä. Palstalla kukaan ei pysy aiheessa ja ilmeisesti parisuhdeongelmista ei kannata puhua koska siitä lähdetään heti yleistämään.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat