Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Meidän perheeseen kuuluu siis suomalainen äiti, yhdysvaltalainen isä ja lapset 4v ja 2v. Asumme USAssa. Olemme luonnollisesti puhuneet kumpikin lapsille äidinkieltämme, ja molemmat kielet on lapsille suurin piirtein samalla tasolla. Ongelma onkin siinä, että mitä kieltä puhutaan silloin, kun ollaan kaikki yhdessä, esim. reissuilla tai ruokapöydässä. Mies osaa kyllä suomea jotenkin, ja oppii koko ajan lisää.
Kuitenkin minä puhun etenkin 4-vuotiaan kanssa asioista suomeksi esim. ruokapöydässä, joita mies ei ymmärrä. Lisäksi tytön vastauksista hän ei myöskään saa paljoakaan selkoa, kun puhuu tietysti vielä melko epäselvästi ainakin ulkomaalaisen korvaan. Ja on ikävää, jos esimerkiksi ruokapöydässä tai muuten vain yhdessä ollessa isä jää ulkopuolelle, kun ei ymmärrä meidän juttuja.
Eli mitä sanotte, olisiko suuri synti keskustella englanniksi silloin, kun ollaan kaikki yhdessä? Tämä tarkoittaisi noin tuntia per päivä.

• ylös 0
  • alas 1

Kommentit (2)

Vierailija

Meillä puhutaan sujuvasti kolmella kielellä, kaikki ymmärtävät sen verran kaikkia kieliä että ovat kärryillä jutusta. Joskus käännetään kun lause on tarkoitettu yhtäläisesti kaikille, eli esim. pelattaisko monopolia shall we play monopoly. 

Kun lasten kavereita on kylässä, sanon ensin suomeksi ja käännän heti perään enkuksi, joskus pelkästään enkuksi. Lasten kaverit ovat hyvin innokkaita oppimaan salakieltämme  :D

Kielet siis tulevat aika luonnollisesti limittäin ja lomittain ja päällekkäin. 

Suurin riski ehkä teilläkin on suomen jääminen taustakieleksi kun koko ympäristö puhuu englantia. Kirjat, DVDt ja esim. Aku Ankan lukeminen auttavat pitämään kielitaitoa elävänä eikä pelkästään äidin kanssa puhuttuna kielenä. 

Vierailija

No onhan se yleensä noin ihan suomi-ruotsi perheissä. Meillä minä puhun lapsille ruotsi ja isä suomea. Kun puhun miehelleni, puhun suomea. Ja monesti siinä vieressä on myös lapset jotka osallistuvat keskusteluun, suomeksi myös minulle. Samalla tavalla se oli omassa lapsuuden perheessä. Eikö tämä nyt ole se normaali tapa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat