Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minä olen, 80-luvun puolivälissä sairaanhoito-opiston asuntolassa. Ei ollut pyykkikonetta.

Sivut

Kommentit (33)

Vierailija

Opiskeluaikana vuosituhannen taitteessa pesin useita vuosia kaiken pyykin minikokoisen kylppärin lattialla. Asuntoon ei mahtunut pesukonetta, talossa ei ollut pesutupaa eikä lähistöllä pesulaa. Muistan vieläkin, miten ylelliseltä tuntui, kun tilavampaan asuntoon muutettuani ja pesukoneen hankittuani saatoin vain loikoilla sohvalla ja kuunnella, kuinka kone hyrskytteli pyykkejä ihan itsekseen. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En. Kun minulla ei ollut pesukonettä pesin pyykkini itsepalvelupesulassa Kalliossa 90-luvulla. Sittemmin mahdutin pyykkikoneen kylpyhuoneeseen. Ostin Upo Pesukarhun, sellaisen pienen, matalan. Se oli hemmetin hyvä, mutta kalliimpi kuin normipesukarhu, koska oli erikoiskokoa :P Hinnan takia en voinut hankkia sitä heti.

Vierailija

Remontin aikana 3 kk. Onneksi oli paljon lakanoita ja pussilakanoita. Ne pesin pesulassa koneella aika ajoin.

Opiskelijana pyykkäsin kerran kuussa vanhempieni luona ja muuten käsin.

Vierailija

Vau. Aivan joka sana voisi olla mun kirjoittama :)

Vierailija kirjoitti:
Opiskeluaikana vuosituhannen taitteessa pesin useita vuosia kaiken pyykin minikokoisen kylppärin lattialla. Asuntoon ei mahtunut pesukonetta, talossa ei ollut pesutupaa eikä lähistöllä pesulaa. Muistan vieläkin, miten ylelliseltä tuntui, kun tilavampaan asuntoon muutettuani ja pesukoneen hankittuani saatoin vain loikoilla sohvalla ja kuunnella, kuinka kone hyrskytteli pyykkejä ihan itsekseen. :)

Vierailija

En pidempiä aikoja, mutta aina reissussa ollessa.

Matkustan siis "reppureissu"-tyylillä ja asustelen edullisissa hostelleissa tai airbnb:ssä, joissa harvemmin on pesukoneita käytössä. Nyrkkipyykki on siis tullut tutuksi eri puolilla maailmaa pyöriessä.

Vierailija

Mullakaan ei ole pyykkikonetta, kun muutin en huomannut tarkastaa onko talossa pesula. Onneksi 24pesula avattiin pian lähelle, siellä olen pessyt vaikka ei olisi oikein varaa maksaa 6 e koneellisesta. Silloin olen pessyt ämpärissä kun asuin taloissa joissa oli pesutupa mutta vuoroa ei aina saanut ajoissa. Lisäksi parissa paikassa ei saanut pestä sunnuntaisin pyykkiä, näin 2010-luvulla vielä uskonto rajoittaa elämää.

Vierailija

Joskus 2000- luvun alussa. Olin kahden pienen lapsen äiti ja pesukone hajosi. Ei pesutupaa käytössä eikä varaa ostaa uutta konetta samantien. Iltaisin tuli sitten nyrkkipyykkiä pestyä. Petivaatteet olivat rasittavimpia!

Vierailija

Joskus muuton jälkeen olen sinnitellyt jopa jonkun kuukauden nyrkkipyykillä (viimisestä kerrasta on yli 10 v). Pari kuukautta ulkomailla väliaikaisesti asuessani. Joskus mökillä, kun päätänkin jäädä hiukan pidemmäksi ajaksi sinne.

Joskus kesällä mökillä oli muuten vanha pulsaattorikone. Huima peli!

Vierailija

Joka kesä lapsuuteni ja nuoruuteni ajan vietimme kuukauden reissussa, ja silloin pestiin kaikki vaatteet leirintäalueiden pesutuvissa käsin. Vaihto-oppilaana ollessani asuntolassa ei ollut pesukonetta, joten käsin oli pestävä. Ja tietysti nykyisinkin pesen rintsikat käsin, ja lapsen uudet vaatteet ennen ensimmäistä käyttökertaa.

Ei se minusta ole sen kummempaa kuin tiskaaminen käsin.

Vierailija

Samoihin aikoihin kun ap jynssäsin minäkin käsipyykkiä. Kaverin kanssa (molemmat alaikäisiä) kitkuteltiin miten taidettiin omaa huushollia kun kummankaan vanhemmista ei ollut vanhemmiksi. Mihkään koneeseen ollut rahoja eikä ollut edes linkoa. Myöhemminkin elämässä on koneetta menty jotain lyhyitä jaksoja jos kone on ollut rikki tai sitä ei esim. väliaikaisessa asunnossa (opiskelu/keikkatyö) ole ollut. Nykyään en kyllä sitten pesekkään käsin muuta kuin hienommat alusasut ja villavaatteet.

Miettikää millasta pyykkäys on ollut sillon kun naiset joutu huuhtelemaan pestyt tekstiilit avannossa! Eipä ollut kumihanskojakaan... mahto olla nivelet kipeenä :/ ja selkä.

Ai niin, paitsi että käsipyykki on tuttu juttu niin on myös veden kantaminen kaivosta ja lämmittäminen isossa padassa tulella...

Näin meillä maalla..

Vierailija

Joo, kun 7 vuotta sitten muutin viimeksi eikä heti ollut pesukonetta. Onneksi on iso lavuaari ja vessassa lämmin patteri minkä päällä kuivata.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun pyykkikone oli rikki ja pesutupa aina varattu, 2010. Sossu ei auttanut vaikka olin ttt-asiakas ja taaperon kotiäiti.

Joo-o. Kai sinä voit mennä varaamaan sen pesukoneen vaikka 3 viikon päähän, jos aikaa on päivät pitkät kotona. 

Ja töissä käyvät veivät aikasi? On ne sitten tehokkaita ne töissä käyvät.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Kaikille tekisi hyvää lähteä vaikka kuukauden metsä retkelle, kun ei ole pesukonetta ja vettä ei tule kraanasta, eikä hellakaan lämpiä sytyttelemättä puita, jotka täytyy ensin tietenkin kerätä ;)

Vierailija

En nyt mitenkään suoranaisesti.

Jonkinverran harrastin nyrkkipyykkiä ensimmäisen vuoden aikana jonka asuin omillani. Tapasin joka viikonloppu viedä pyykkikassin mukanani vanhemmilleni ja pyykätä heillä, mutta viikon varrella pesin käsin aina vähän jotain. jos jo tarvitsin heti. Ja oikeastaa tykkään nyrkkipyykkäämisestä, joten pikkumäärinä se oli vain kivaa :D

Siinä kerrostalossa olisi kyllä ollut pyykkitupa, mutta maksullinen. Koetin sitä käyttää, mutta niissä olisi pitänyt soittaa johonkin palvelumaksunumeroon että pesukone olisi lähtenyt pyörimään tms ja puolet koneista oli rikki, opiskelijasäätiön kerrostalo oli se... koin sitten helpommaksi tuon nyrkkipyykin+vanhemmilla käynnin, kun asuivat vain 8 kilsan päässä. 
Ja lopulta hankin oman koneen :D

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat