Kommentit (8)

Vierailija

En voi ymmärtää miten joku voi pahoittaa mielensä neuvolakäynneistä, itse olen todella kiitollinen että äitiä ja vauvaa tarkkaillaan Suomessa niin hyvin ja säntillisesti ja vielä ilmaiseksi. Itselläni oli raskausdiabetes enkä todellakaan pahastunut ruokailun ja painon tarkkailusta, päinvastoin olin iloinen että saan sua maassa, jossa nämä asiat otetaan vakavasti. Tuntuu lapselliselta että joku voi kiukutella tästäkin asiasta.

välillä turhaakin

Kyllä minulle tuli paha mieli kiloihini puuttumisessa. Olen aika hoikka ja urheilullinen (BMI noin 20 normaalisti). Ja raskaus oli jo neljäs. Syön terveellisesti.

Aluksi kiloja ei ollut tullut 16 viikkoon mennessä yhtään ja siitä kurtisteltiin kulmia ja ihmeteltiin jopa ääneen.   Sitten tuli yhtäkkiä noin 800 g viikossa. Siihenkin puututtiin joka neuvolakäynnillä; kuulemma ei kannata antaa tulla liikaa painoa "koska synnytyskilot on niin vaikea saada pois tai kannattaa vältellä makeaa ja rasvaa. Minä vain sanoin, että edellisistä raskauksista oppineena tiedän, ettei lopussa tule enää juuri ollenkaan painoa. Siltikin tuli sellainen olo ,että apua, syönkö nyt ihan liikaa, kun paino nousee. Urheilin myös 5 kertaa viikossa. Lihasmassaakin on aika paljon. 

Loppuraskaudessa taas ihmeteltiin, kun painoni tippui tai ei noussut ollenkaan. Siihen taas totesin, että juu, todellakin, minulla ei ole ennenkään tullut viimeisen 10 viikon aikana kuin ehkä kilo painoa yhteensä. Painonnousuni on todella rajua 17-30 viikon välilä. Tosiaan, Tuli jopa 12 kiloa. 

Ja kaikki hävisivät sen siliän tien, kun sain vauvan ulos. Piti syödä päivittäin suklaalevy, että energiat riitti ja maitoa tuli. En millään jaksanut tehdä kokoajan pelkkää kasvissruokaa. 

Mielestäni aivan normaalia, että paino myös nousee. Tarviiko siihen puuttua kokoajan. 

Vierailija

Toisten painon vahtaamisella ei ylipäätään ole positiivista vaikutusta. Painonvahtaajat ovat psykopaattisadisteja jotka nauttivat toisten ihmisten satuttamisesta.

Vierailija

Mun mielestä se on paljon kiinni siitäkin miten se asia siellä neuvolassa otetaan puheeksi ja millä tavalla hoitaja sen tuo esille.. Tässäkin kun on melko kirjavaa käytäntöä...

Vierailija

Koska odottajan ei tarvitse lihoa itse raskauden aikana.

Lapsi painaa n 3500g, istukka 700g, veren määrä lisääntyy 2 l, vesi ehkä 1 l. Tuosta tulee alle 8 kg. Jos ei ole hirveän alipainoinen raskauden alussa tuo on ihan riittävä painonnousu.

Vierailija

Painoahan vahditaan sen takia, että nähdään jos paino äkillisesti nousee, eli tulee turvotusta joka on raskausmyrkytyksen yksi oire.
Tai jos paino radikaalisti laskee, sekään ei välttämättä kerro hyvää, etenkin jos lähtöpaino on pieni.

Vierailija

Minulla pompsahti yhtäkkiä paino reilusti rv:lla 34 ja neuvolassa paikalla ollut terveydenhoitajaopiskelija alkoi kovaan ääneen ihmetellä mitä oikein olen syönyt kuluneen parin viikon aikana. Kokeneempi th onneksi tajusi heti että nyt on jostain muusta kyse ja niinhän olikin, vaikea raskausmyrkytys kehittymässä ja minut passitettiinkin neuvolasta suoraan sairaalan, jossa synnytys käynnistettiin.

Mammuskalainen

Ylipainoinen odottaja olen ollut kaikissa 7 raskaudessa. Onneksi kaikilta on ollut sama ihana neuvolatäti joka tietää että mulla nousee paino noin 12-16kg raskauden aikana, eikä täten paasaa ja huomauttele rumasti. Ne kilot on tähän mennessä aina lähteneet pois siihen mennessä kun on jälkitarkastus.
Mulla on aina ollut todella(!!) iso istukka ja vauvatkin 4,5-5,2kg. Eli loppupeleissä ei ole läskiä kertynyt paljoakaan.

Kun itse tiedän että en syö sen kummemmin "kahden edestä" ja pahoinvointiakaan kun ei ole ollut että tarvisi napostella niin en ole jaksanut stressata kiloista. Ja mieliteotkin on onneksi ollut aina suht terveellisiä. 😊

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat