Vierailija

Siis.
Tämä on kiusannut minua niin pitkään kuin muistan.

Miten ihmiset osaavat säveltää? Jos ajattelee, että maailma on täynnä musiikkia ja ne suosituimmat tsipaleet on jotakin radiosoitossa olevia neljän minuutin juttuja, niin....eikö kaikki periaatteessa ole jo ns. tehty ja sävelletty?

Miten koko prosessi tapahtuu? Itse jos koetan tapailla jotakin "uutta", huomaan, että noin viidessä sekunnissa se on muuttunut jonkun ajankohtaisen poikabändin humpaksi.

Vielä vähemmän ymmärrän klassisen musiikin tekijöitä.

En osaa edes kunnolla asettaa kysymystä. Mutta; miten sävelletään? Onko se jotakin mind map -hommaa vai sitä, että alitajunta työstää yön aikana jotakin ja aamulla heräät sävelmä päässäsi...vai onko se ihan vaan sitä, että otetaan palasia sieltä ja toisia täältä, yhdistellään vanhoja kappaleita ja voila?

Pliis kertokaa.

Sivut

Kommentit (59)

Vierailija

Ihmisen aivot toimivat eri tavoin. Jotkut ovat musikaalisesti erittäin lahjakkaita ja sen lisäksi todella luovia. Joillakin pyörii päässä Temptation Islandin tapahtumat ja toisilla melodiat. Sävelkulku saattaa aloittaa soimisen vaikkapa juuri ennen nukahtamista, jolloin se kannattaa äänittää puhelimella, koska muuten se unohtuu. Freddie Mercurylla oli jatkuvasti piano sänkynsä vieressä, jotta hän pystyi tapailemaan melodioita vaikka puolinukuksissa.

Ja sitten... Moni, siis TODELLA moni biisi on syntynyt joko alkoholin tai huumeiden vaikutuksen alaisena.

Vierailija

Joskus se syntyy päässä, joskus se etsitään koskettimilta, joskus uusi idea lähtee jonkun muun kappaleen sointukulusta tai vaikka vahingossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mulla soi päässä aina, jos vaikka ulkoilutan koiraa, päässä erilaiset sävelkulut ja melodiat. Helppohan siitä on vaan mielen automaattisesti tuottamasta tavarasta sitten jotain kirjoittaa ylöskin. En tosin sävellä mitenkään ammatikseni ja enää muutenkin harvemmin, mutta nuorena tuli syntikalla tehtyä kaikenlaista, mm. musiikkeja tietokonedemoihin. Ja ainakin mun tapauksessa tosiaan ne sävellykset vaan pyörii mun päässä aina, ja sitten voin vaan valita mihin tartun ja mitä alan kehittelemään.

Vierailija

No siihen pätevät tietyt lainalaisuudet jotka perustuvat yhdessä sovittuihin musiikin sääntöihin. Toiset tekevät tätä ihan työkseen.
Eikä se aina ole edes kovinkaan luovaa..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mulla soi päässä aina, jos vaikka ulkoilutan koiraa, päässä erilaiset sävelkulut ja melodiat. Helppohan siitä on vaan mielen automaattisesti tuottamasta tavarasta sitten jotain kirjoittaa ylöskin. En tosin sävellä mitenkään ammatikseni ja enää muutenkin harvemmin, mutta nuorena tuli syntikalla tehtyä kaikenlaista, mm. musiikkeja tietokonedemoihin. Ja ainakin mun tapauksessa tosiaan ne sävellykset vaan pyörii mun päässä aina, ja sitten voin vaan valita mihin tartun ja mitä alan kehittelemään.

Missä groupissa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Missä groupissa?

En viitsi sanoa kun en välitä tulla tunnistetuksi... Mutta Atari ST skenellä alunperin, sittemmin myös PC puolella jonkin verran. 

Vierailija

Hei nelonen,

niinpä. Helppo sun sanoa noin, mutta mitä ne ovat ne musiikin lainalaisuudet? Ja sovitut musiikin säännöt?

Vastauksesi ei ole mikään oikea vastaus.

Itselläni yön aikana, sellaisessa tokkuratilassa, pyörii päässä sävelkulkuja, jotka itse tulkitsen sillä hetkellä ja heti heräämisen jälkeen kohtuu originaaleiksi, mutta unohtuvat saman tien.

Kuuntelen todella paljon musiikkia mutta en ole itse yrittänyt ikinä säveltää. En osaa edes nuotteja. AP

Amok

Vierailija kirjoitti:
Hei nelonen,

niinpä. Helppo sun sanoa noin, mutta mitä ne ovat ne musiikin lainalaisuudet? Ja sovitut musiikin säännöt?

Itselläni yön aikana, sellaisessa tokkuratilassa, pyörii päässä sävelkulkuja, jotka itse tulkitsen sillä hetkellä ja heti heräämisen jälkeen kohtuu originaaleiksi, mutta unohtuvat saman tien.

Kuuntelen todella paljon musiikkia mutta en ole itse yrittänyt ikinä säveltää. En osaa edes nuotteja. AP

No tytustu asiaan. Ne lainalaisuudet ovat sellaiset että opeteltuasi yhden asteikon ja neljä sointua voit soitella tunnistettavasti 90 % koskaan tehdystä musiikista.

Vierailija

Esimerkiksi hyräillessä ja lauleskellessa vauvalle improvisoiden se tapahtuu helposti. Kunnon sävellykset sitten vain ovat vähän monimutkaisempia ja ehkä sattumalta on keksitty joku hyvin päähän jäävä melodia. Klassisen musiikin tekijät olivat pienestä asti harrastaneet musiikkia ja osasivat varmasti poimia vanhoistakin sävellyksistä jotain, mistä heille tuli mieleen uusi idea. Nerouskaan ei ole varmasti haitannut asiaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei nelonen,

No tytustu asiaan. Ne lainalaisuudet ovat sellaiset että opeteltuasi yhden asteikon ja neljä sointua voit soitella tunnistettavasti 90 % koskaan tehdystä musiikista.

Ja tämän takia mahdollisia kappaleita todella on rajallinen määrä, ei rajaton.

Amok

Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi hyräillessä ja lauleskellessa vauvalle improvisoiden se tapahtuu helposti. Kunnon sävellykset sitten vain ovat vähän monimutkaisempia ja ehkä sattumalta on keksitty joku hyvin päähän jäävä melodia. Klassisen musiikin tekijät olivat pienestä asti harrastaneet musiikkia ja osasivat varmasti poimia vanhoistakin sävellyksistä jotain, mistä heille tuli mieleen uusi idea. Nerouskaan ei ole varmasti haitannut asiaa.

Näin. Eikä ne välttämättä yhtään sen monimutkaisempia ole. Sinä vain et pysty hyräilemään kuin melodian. Annas olla jos hyräilet kolme neljä raitaa tuottaen harmonisen idean sen teemasi taustalle ja vielä kähiset siihen jonkin rytmisen lisukkeen niin palettisi on jo lähes samaa luokkaa kuin "oikeiden muusikkojen". Lopputulosta toki ei silti välttämättä halua kuulla kukaan, mutta mene ja tiedä.

Vierailija

AP tiedustaa:

Onko säveltäminen mitenkään samanlaista kuin kirjoittaminen?

Sanotaan, että on olemassa alle kymmenen ns. arkkitarinaa, joihin kaikki muut kirjallisuuden tuotteet jollakin tapaa ovat suhteessa.

Olen ammatiltani toimittaja ja ok, ymmärrän sen, miten ei-luovaa kirjoittaminen ja varmaan säveltäminenkin voi olla; mutta, jotakin täysin erilaista niissä on oltava. En ikinä voisi tuosta vaan istua alas ja säveltää jotakin hivenenkään omaperäistä.

En väitä, että olen omaperäinen kirjoittaja, mutta tosiaankin saan homman hoidettua ja vapaa-ajalla voi vähän irroitellakin eli keksiä omia juttujaan :-)

Amok

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei nelonen,

Ja tämän takia mahdollisia kappaleita todella on rajallinen määrä, ei rajaton.

Rajallisesti, mutta käytännössä loputtomasti. Termodynamiikan mukaan rikkinäisen juomalasin palaset ilmaan heittämällä voi saada ne putoamaan alas siten että juomalasi onkin taas ehjä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näin. Eikä ne välttämättä yhtään sen monimutkaisempia ole. Sinä vain et pysty hyräilemään kuin melodian. Annas olla jos hyräilet kolme neljä raitaa tuottaen harmonisen idean sen teemasi taustalle ja vielä kähiset siihen jonkin rytmisen lisukkeen niin palettisi on jo lähes samaa luokkaa kuin "oikeiden muusikkojen". Lopputulosta toki ei silti välttämättä halua kuulla kukaan, mutta mene ja tiedä.

Tästä tuli mieleen, että olen joskus miettinyt, että mitenhän ihmiset yleensä kokee musiikin jos se ns. soi päässä - sellaisena hyräiliyn kaltaisena melodiana vai kokonaisena moniäänisenä kappaleena. Itse koen ja olen aina kokenut sen kokonaisena kappaleena. Esim. tässä viime päivinä mun päässä on soinut sellainen viidakkohenkinen teema jossa on pohjana afrikkalaishenkinen rumpurytmi, sitten päämelodia, lisäksi jollain huilulla soitettuja linnun ääniä matkivia tehosteita sekä ajoittain ihmisääniä enemmänkin huudahduksina kuin lauluna. Toki jos hyräilen melodiaani, se on se melodia vain, mutta päässä se on kuitenkin kokonainen kappale jonka jokaista eri soitinääntä voin seurata erikseen jos haluan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hei nelonen,

Etkä osaa tai edes halua opetella soittamaan mitään soitinta?

Musiikin teoriaa voi toki opiskella itsekseen, kirjoja löytyy kirjastoista, mutta helpompaa mielestäni on opetella soittamaan jotain soitinta. Siten säveltäminen helpottuu huomattavasti.

Toki melodiat unohtuu, jollei niitä kirjoita muistiin - nuoteilla, ei kannata keksiä omaa järjestelmää - tai, toistamalla melodiaa soittimella tai hyräillen/laulaen niin kauan, että sen muistaa. Keksimällä melodiaan sanat ja kirjoittamalla ne ylös melodian muistettavuus paranee, koska sanoja toistamalla syntyy mielleyhtymä melodiaan. Ja sitten alkaa se sävellys-, ja sovitustyö.

Vaivaahan tuosta kaikesta on ja aikaa kuluu, eli jos ei ole valmis siihen, kannattaa ehkä vain jatkaa kuuntelemista. Jos intohimoa riittää, niin kyllä kuka tahansa pystyy oppimaan riittävästi säveltääkseen. Toinen juttu sitten on onko ne sävellykset kiinnostavia muistakin kuin itse säveltäjästä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
AP tiedustaa:

Onko säveltäminen mitenkään samanlaista kuin kirjoittaminen?

Sanotaan, että on olemassa alle kymmenen ns. arkkitarinaa, joihin kaikki muut kirjallisuuden tuotteet jollakin tapaa ovat suhteessa.

Olen ammatiltani toimittaja ja ok, ymmärrän sen, miten ei-luovaa kirjoittaminen ja varmaan säveltäminenkin voi olla; mutta, jotakin täysin erilaista niissä on oltava. En ikinä voisi tuosta vaan istua alas ja säveltää jotakin hivenenkään omaperäistä.

En väitä, että olen omaperäinen kirjoittaja, mutta tosiaankin saan homman hoidettua ja vapaa-ajalla voi vähän irroitellakin eli keksiä omia juttujaan :-)

Mä ajattelen että se suurin ero on, että kirjoittaminen on kuitenkin useimmille ihmisille niin paljon tutumpaa kuin musiikki. Ihminenhän yleensä jopa ajattelee sanoin, tietynlaisena sisäisenä puheena, joten kirjallinen ilmaisu on jollain tapaa kaikille tuttua. Onhan sitten toki lahjakkuuskysymyskin - ei kaikista ole ammattikirjoittajiksi, eikä kaikista niistäkään jotka sinänsä tietävät musiikista tarpeeksi voidakseen teoriassa säveltää ole säveltäjiksi. Mutta suurin ero minusta silti on se että useimmille musiikki on liian vieras kieli että sillä osaisi kovin hyvin ilmaista itseään.

Vierailija

Teema, jonka ympärille rakennetaan teos.  Mikä tahansa luovuuden lahja jota voi kehittää, ajattele näin.  Itsekin lienet lahjakas.

Paras kokemus musiikista on, kun siihen eläytyy.

Luku- ja kirjoitustaidotonkin osaisi kertoa kiinnostavan tarinan, jos hänellä on sanottavaa.

Vierailija

AP vielä kyselee:

jos haluaa säveltää noin niinkuin leipäsäveltäjänä, riittääkö, jos opettelee nuotit ja ne musiikin lainalaisuudet ja sitten vaan istuu perseellään, kunnes jotakin syntyy?

Onhan olemassa todella lahjakkaita muusikkoja, jotka eivät osaa nuotteja tms., esim Prince.

Mutta. Joku tuolla mölisi, että sama jos lukutaidoton ihmettelee, miten joku osaa lukea...huoh....kaikissa maailman peruskouluissa opetetaan lähes ensimmäisten joukossa kirjoittaminen ja lukeminen. Jotta ei ihan sama asia.

Ei mulle kukaan musiikkia ole ns. opettanut, mitä nyt musatunneilla laulettiin Kumbayaa. T. AP

Vierailija

Mielenkiintoinen keskustelu! Jaksan itsekin hämmästellä miten jotkut pystyvät tuosta noin vain säveltämään ja tekemään biisejä. Uskomatonta! Arvostan kyllä kaikkia musiikintekijöitä koska itse olen hyvin epämusikaalinen, mutta kuuntelen paljon musiikkia ja se on iso osa elämääni. Mutta niin se kai menee, jotkut on luotuja tekemään musiikkia, toiset kuuntelemaan. :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat