Vierailija

Itsellä tilanne, että olen raskaana rv 5+6 uutenavuotena, kun lähdemme kolmen läheisen ystäväni kanssa neljännen ystävämme luokse toiselle puolelle Suomea juhlimaan ystäväni 30-vuotisjuhlia. En olisi halunnut kertoa raskaudesta vielä ainakaan ennen ultraa, jossa syke mahdollisesti näkyy. (Olisinpa viikon pidemmällä niin olisi voinut käydä varmistamassa)

Harrastamme yhdessä viinejä, enkä ilman selityksiä pysty olemaan juomatta. Mitä tekisin? Toisaalta voisin hyvin heille kertoakin, toisaalta uskoon huonoon karmaan jos iloitsen asiasta liian aikaisin.

Oletteko itse joutuneet samanlaiseen tilanteeseen? Kuinka aikaisin olette kertoneet ystävillenne raskaudesta? Itse olen jo kertonut parhaalle ystävälleni, joka ei kuulu tähän samaan porukkaan.

Sivut

Kommentit (29)

Vierailija

Voithan sanoa että olet raskaana muttet tiedä onks se edes hengissä mutta ei vara venettä kaada. Ei tarvii tuosta numeroa tehdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Asiasta kertominen ei liity millään lailla siihen tuleeko raskaus päättymään onnellisesti vai ei. Sen varmasti tiedätkin. Lisäksi olet jo yhdelle ihmiselle kertonut niin siinä meni se sitten, sama se on kertoa vaikka kaikille. 

Vierailija

Sano, että olet antibioottikuurilla. Tarkasta jostain minkä kanssa ei saa juoda ja kerro se kysyttäessä.
Paljastat sitten kun tuntuu hyvältä:) ymmärtävät varmasti. Viimeistään sitten kunnsattuu omalle kohdalle.
Onnea raskaudesta!

Vierailija

Jouduin kertomaan töissä jo rv6 kun vain oksensin, ja joidenkin asiakkaiden luo ei vain voinut mennä hajujen takia puhumattaakn niistä jotka tupakoivat sisällä niin että olohuone oli kuin messukeskusten röökikopit. (Kotihoidossa töissä)

Vierailija

Jouduin kertomaan aivan vastaavassa tilanteessa, uudenvuodenjuhlissa. Tai siis, kaverit arvasivat.

Ainoa vaihtoehto on valehdella sairastuneensa vatsatautiin tms. ja jättäytyä kekkereistä pois. Noiden kahden välillä sitten on valittava.

Jaa no, tietysti jos sepität tarinan että sairastuit jouluna divertikuliittiin ja syöt Flagyliä mistä syystä et saa juoda pisaraakaan alkoholia. Flagyl kylläkin vie ruokahalun muutenkin, ja sun pitäis lisäksi näytellä huteraa ja heikkovointista. Ikäni muistan sen joulun kun oikeasti söin paria eri antibioottia joista yksi oli tuo Flagyl - mikään ei maistunut miltään.

Mutta enpä lähtis kavereille valehtelemaan. Sekin on vähän kurjaa.

Vierailija

Mikset vaan paljasta olevasi raskaana? Kerrot, että olet ihan alussa ja keskenmenon riski on vielä suuri. Esität toiveen, että asia jää teiden väliseksi, eikä siitä puhuta muille. Rehellisyys kannattaa. Toivottavasti kaikki menee hyvin! :)

Vierailija

Tiedän tuon tunteen. Samalla tekee niin mieli kertoa kaikille, samalla kuitenkin tekee mieli salata, koska mitä vaan voi vielä käydä.

Onnea raskaudesta! Kaikkea hyvää sinne :)

Vierailija

Sanot ettet uskalla ottaa alkoholia kun olet ehkä raskaana, jos ja kun joku ihmettelee. Tai sit vaan sanot, ettei mulle kiitos, olen raskaana. Onnittelut kuullessasi voit sitten sanoa, että "kiitos onnitteluista, raskaus on vasta ihan alussa"

Onnea!

Vierailija

Kerrot pois vaan. Paljon helpompi olla rehellinen kuin keksiä jotain tekosyitä juomattomuudelle. Sanot vain että teit vasta positiivisen testin joten ihan alussa ollaan. Jos tarve vaatii niin pyydät että asia pysyy teidän keskeisenä kun olet vielä niin alussa. Ymmärtävät varmasti ja keskenmenoa et mitenkään saa aikaiseksi vaikka julistaisit raskauden koko maailmalle. Onnea ja mukavia juhlia!

Vierailija

Mä kerroin heti 2 viikon jälkeen kun tein positiivisen testin. Laitoin ihan innoissani kuvan testituloksesta parhaimmille kavereille :DD Ei vaan millään pystyny pitämään salassa asiaa. Tottakai oli selvää, että raskaus voi hyvinkin keskeytyä ja siitä ystäviänikin jatkuvasti muistutin. Kaikki onneksi meni hyvin :) ihan yleisesti kerroin asiasta vasta rv15. Omille vanhemmille paljastin rv12.

Vierailija

Kiitos kivoista vastauksistanne. :) Jänniä aikoja elellään. Itsekin mietin tuota, että en ota koska saatan olla raskaana. Tai sitten kerron rehellisesti. Mikään antibioottikuuri ei mene läpi. Tuntevat minut liian hyvin.

Ap

Vierailija

Minun piti salata töissä asia turvallisille viikoille. Meillä oli aamulla johtoryhmän kokous ja sinne oli keitetty kahvia. Ehdin istua alas, kun kahvin hajusta tullut pahoinvointi yllätti minut lähes täysin. Se tuli siis ihan puskista. Onneksi neukkarin roskis oli vieressä.

Kun nostin pääni roskiksesta, toimari (kuusikymppinen nainen, useamman lapsen mummo) katsoi minua tuike silmäkulmassa ja kysyi, että lähdenkö saikulle vai sopiiko onnitella... Oli niin suojukset alhaalla, että sopersin vain, että vissiin onnitella. Että näin tyylikkäästi minä hoidin asian. Terkkuja tutuille.

Vierailija

Onko muuten kokemuksia ultrasta rv 5+6. Jos kävisin oman mielenrauhani vuoksi tarkistuttamassa, niin näkyisikö silloin jo, että raskaus on oikeassa paikassa eikä ole tuulimuna? Syke ei varmaan vielä näkyisi, mutta näkyisikö jotain elon merkkejä?

Höpsähtänyt ap

Vierailija

Olimme kaveriporukalla viettämässä juhannusta, kun yksi pariskunnista sanoi ekana iltana ekoja skumppalaseja kaataessa, että nyt on kerrottava, että he odottavat lasta. Samalla totesivat, että kaikki on vielä aivan alussa, eivät ole vielä edes missään yhteiskunnan järjestelmissä. Kaikki ymmärsivät tämän heti, onnittelivat ja osasivat sen jälkeen suhtautua. Kukaan ei tyrkyttänyt naiselle mitään alkoholipitoista sen jälkeen. Ja kun hän joka aamu halasi pönttöä kylpyhuoneessa, vaikka oli juonut pelkkää vettä ja limua, kenenkään ei tarvinnut ihmetellä, mistä on kysymys.

Ilmiselvää on, että ilman juhannusjuhlia hekin olisivat kertoneet asian vasta myöhemmin, mutta kyllä "pakon edessä" on helpompi kertoa kuin valehdella.

Jos ap mietit sitä, uskallatko kertoa, jos vatsassasi ei olekaan elämää, voin luvata, että kertominen ei siihen vaikuta, ihmisen voimat eivät ole niin mahtavat, että keskenmeno pelkällä puheella aiheutuisi. Ja kertomalla sen, että kaikki on vielä alussa, ikään kuin seivaat itsesi: et tietenkään voi tietää, mitä vatsassasi on ennen ensimmäistä ultraa. Mutta siinä vaiheessa kaikilla raskaana olevilla naisilla on sama tilanne eli vain tieto positiivisesta raskaustestistä. En usko, että kavereidesi tietoisuus tilanteesta ainakaan vähentää heidän ymmärrystään sinua kohtaan.

Vierailija

Kyllä saattaa näkyä syke 5+6, mutta ei vielä suositella menemään oman mielenrauhan takia! Koska jos siellä ei mitään näy niin sitten sitä stressaa turhaan jos onkin vain niin pieni.

Vierailija

En ole koskaan ymmärtänyt tarvetta salailla raskauksia joihinkin tiettyihin hetkiin asti. Asiat asioina ja se siitä. Tilanteessasi kertoisin enkä lähtisi sepittelemään mitään juttuja mistään.

Juu kyllä, raskaus voi mennä kesken ja kaikki on mahdollista vaikka millä viikolla. Mutta silti.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat