Vierailija

Olen itse ev.lut. ja mies katolinen. Olemme puhuneet mahdollisista tulevista lapsista, eikä mies suostu muuhun vaihtoehtoon kuin siihen, että lapsista tulisi katolisia :( itseäni kuitenkin häiritsee, että mies päättäisi asian yksin :( mitä tekisitte minun tapauksessani?

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Varmaan kertoisin miehelle, että Suomessa lapset seuraavat äitiään tässä asiassa eli miehellä ei ole siihen mitään päätösvaltaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Automaattisesti lapsesi rekisteri on ev. lut seurakunta eli sieltä tulee nimipaperit kotiin ja voit täyttää ja järjestää kasteen. Lapsesta voi tulla katolinen ainoastaa, jos sinä suostut asian muuttamaan. Lapsi seuraa äidin uskontokuntaa ja äiti päättää vaihdetaanko se muuksi. Aivan kuten lapsen sukunimi ja syntymäkuntakin tulee äidin mukaan.

Vierailija

En ainakaan lapsia tekisi, kun perheessä ei ole yhteisiä arvoja, niin perustavanlaatuinen tappeluhan siitä tulee. Miksi tehdä asiat niin vaikeesti.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Varmaan kertoisin miehelle, että Suomessa lapset seuraavat äitiään tässä asiassa eli miehellä ei ole siihen mitään päätösvaltaa.

Näin. Itse samassa tilanteessa kuin ap ja olen asian ratkaissut niin, ettei lapsia liitetä mihinkään uskontokuntaan, vaan saavat aikuisena itse päättää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näin. Itse samassa tilanteessa kuin ap ja olen asian ratkaissut niin, ettei lapsia liitetä mihinkään uskontokuntaan, vaan saavat aikuisena itse päättää.

Saanko kysyä mitä uskontoa olette kumppanisi kanssa? Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tässä on vaan yksi "pieni" käytännön ongelma: mies sanoi, että jos lapsista ei tule katolisia, hän ei halua lapsia ollenkaan :( -ap

Vierailija

Miksette voi kasvattaa heitä uskomaan vaikka Zeusiin tai Odiniin? Olisivat ainakin omalaatuisia, eivätkä mitään joukon mukana kulkijoita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Luuletko että jos toinen on joku täysi hihhuli että se suostuisi tuollaiseen järkevään järjestelyyn?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Tässä on vaan yksi "pieni" käytännön ongelma: mies sanoi, että jos lapsista ei tule katolisia, hän ei halua lapsia ollenkaan :( -ap

Kannattaako perustaa perhe miehen kanssa, jolle uskonto on hänelle noin valtavan tärkeä asia? Kun ette ole samaa uskontokuntaa. Miten mies reagoi sitten, jos joku mahdollisista lapsistanne haluaisi erota kirkosta?

Minä annoin miehen liittää lapsemme kirkkoon, vaikken itse kyseisen puljun opetuksiin usko, mutta minulle asia oli samantekevä. Lapset saavat sitten itse päättää asiasta, kun siitä jotain tajuavat.

Vierailija

Eikös se ketju jo poistettu jossa toinen oli muslimi ja toinen kristitty?

Tämä on siis vaan muokkaus siitä eikö niin?

Vastaus siihen muslimi-kristitty kysymykseesi tulee näin: Itse juuri erosin muslimista, sillä hän ei suostunut että lapset kastetaan kristinuskoon. Tiesin että vaikka mies väitti ettei lapsia kasvateta mihinkään uskontoon niin ei aikaakaan kun joillain yhteisillä reissuillaan kävisivät moskeijassa taikka jos saisin tyttären niin hän ei saisikaan mennä naimisiin suomalaisen kanssa. Joo siis ero tuli, voivoi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Vaihda miestä. 

Vierailija

Mikä ihmeen viha sulla on katolisuutta vastaan.Kristillinen kirkko se katolinenkin on,ja samalla tavalla "muodollinen".Ei siis pakota ihmisestä mitään hihhulia,mutta siellä on kyllä kauniit menot.Miksi koko tämä sakki lyttää isät taas ihan kokonaan,tyyliin"isällä ei ole asiaan mitään sanomista eikä vaikutusvaltaa.Miksi hän yleensä on miehesi,jos ei omaa mitään oikeuksia,siitoskarju vissiin.

Vierailija

No miksi vielä mietit?? Tässähän on kaksi vaihtoehtoa. 1) Joko lapsista tulee katolisia ja sinä hyväksyt asian. 2) Sinä lähdet ja etsit itsellesi uuden miehen ja miehesi voi etsiä itselleen sen katolisen vaimon. 

Uskonto on asia josta on turha jäädä kiistelemään jos toisella on noin ehdoton kanta. Se ei tule muuttumaan. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Eikös se ketju jo poistettu jossa toinen oli muslimi ja toinen kristitty?

Tämä on siis vaan muokkaus siitä eikö niin?

Vastaus siihen muslimi-kristitty kysymykseesi tulee näin: Itse juuri erosin muslimista, sillä hän ei suostunut että lapset kastetaan kristinuskoon. Tiesin että vaikka mies väitti ettei lapsia kasvateta mihinkään uskontoon niin ei aikaakaan kun joillain yhteisillä reissuillaan kävisivät moskeijassa taikka jos saisin tyttären niin hän ei saisikaan mennä naimisiin suomalaisen kanssa. Joo siis ero tuli, voivoi.

Niin lapset piti kastaa SINUN toiveidesi mukaan kristinuskoon. Mutta miehesi on mielestäsi hirviö kun vei lapsesi moskeijaan. Huomaatko ollenkaan ristiriitaa?

Minusta näissä kahden uskonnon perheissä toimii se, että joko mennään yhteisymmärryksellä yhden uskonnon mukaan tai sitten ei kumpaakaan uskontoa jolloin lapsesta todennäköisesti tulee ateisti tai hän voi itse myöhemmin päättää asian. 

Vierailija

Onko miehesi roomalaiskatolinen? Jos on, silloin ilman muuta lapset roomalaiskatolisiksi. Erittäin paljon parempi kirkko kuin tympeä Suomen evankelis-luterilainen. Olen itse syntynyt ev.lut.:ksi, isän uusi vaimo on roomalaiskatolinen, jotenka minun pikkusiskot tuli myös roomalaiskatolisiksi. Isä ja minä ollaan käännytty myös roomalaiskatolisiksi. Otin myös uuden nimen suojeluspyhimykseni mukaan. Jos olet yhtään kiinnostunut uskonnosta, suosittelen roomslaiskatolilaisuutta!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Olen itse ev.lut. ja mies katolinen. Olemme puhuneet mahdollisista tulevista lapsista, eikä mies suostu muuhun vaihtoehtoon kuin siihen, että lapsista tulisi katolisia :( itseäni kuitenkin häiritsee, että mies päättäisi asian yksin :( mitä tekisitte minun tapauksessani?

Kysyt mieheltä, mitä mies tekisi siinä vaiheessa, kun lapset kastetaan ev.lut kirkon jäseniksi?

Vierailija

Joo,olen huomannut tässä saman,ÄITI PÄÄTTÄÄ MIHIN LAPSI KASTETAAN,jos isä ilmaisee tahtonsa,hän on hirviö ja henkilö,jolle uskonto on noin tärkeä.Mutta eikös se silloin ole äidillekin tosi tärkeä,jos ei voi hyväksyä lapsilleen toista ratkaisua.No ymmärrän kyllä islam-antipatian suomalaiselle naiselle,onhan kyseessä eri uskonto.Mutta katolisuus,luterilaisuus,kreikkalaiskatolisuus,ym. ovat samaa uskontoa,vain eri kirkkokuntaa,niin että mitä vikaa,Itse aioin jossain elämäni vaiheessa kääntyä ortodoksiksi,enkä ole vieläkään poissulkenut sitä mahdollisuutta.Siellä on niin upeat jumalanpalvelukset ja se on hyvin yhteisöllinen seurakunta.

Vierailija

Ädin usko on lapsenkin usko Suomessa, mutta joku taitaa vielä maksaa kirkko veroa. Miksi ihmeessä. Katolilaisista tietän vain Timo Soinin se usko on luterilaisia lähempänä uskon alkua.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat