Vierailija

Tällä hetkellä meidän perheessä on yksi yliopisto-opiskelija ja osa-aikatyötä tekevä ja yksi perhevapaalla oleva, joka hoitaa 1,5-vuotiasta lasta kotona vielä ainakin toukokuun loppuun asti ja samalla melko epäaktiivisesti valmistelee opinnäytetyötään. Tämä on ihan valintakysymys, mutta näkyy kuitenkin taloustilanteessamme siten, että mihinkään ylimääräiseen ei oikein tahdo olla varaa. Keneltäkään emme ole mitään almuja pyydelleet, mutta asia on tullut toki jutellessa arkisista aiheista ilmi monella tavalla, mies mm. sanoi äidilleen, ettei meille ole mahdollista lähteä joululomalla Kanarialle heidän kanssaan. Kaikki arkitarpeet saamme kuitenkin katettua, syömme kunnollisesti, kaikilla on puhtaat ja siistit vaatteet, asunto on riittävä, on lämmintä ja vesi juoksee ja pystymme esimerkiksi lääkkeen ostamaan, jos tulee tarve.

Anoppi on kuitenkin ottanut meidän "köyhien raukkojen" pelastamisen elämäntehtäväkseen ja totesi mm. joulupöydässä, jossa oli läsnä meidän ja appivanhempien lisäksi miehen sisaret puolisoineen, että "ottakaa kaikki lisää, mutta erityisesti te *Hanna ja Matti*, kun ei teillä varmaan yleensä ole tällaiseen varaa". Koin tilanteen aika nöyryyttävänä, koska ei me mitään Romanian katulapsia kuitenkaan olla. Ollaan tässä syksyn mittaan oltu siellä syömässä parikin kertaa viikonloppuna ja anoppi on ennenkin säälien sanonut jotakin, että "laitettiin nyt vähän tällaista parempaa, että tekin saatte kerrankin kunnolla syödäksenne".

Lahjaksikin sain päivittäiskosmetiikkaa, kun ei mulla kuulemma muuten olisi sellaiseen varaa. No on mulla varaa kasvorasvaan, en ole niin köyhä, että pitäisi omalle allergiselle couperosa-iholle käyttää sekaiholle tarkoitettuja aineita, puolen vuoden välein voin käyttää 16 euroa siihen apteekkirasvaani :( Eikä pointti ole tuo lahjasta valittaminen, vaan yleisesti ottaen se, että inhottaa olla se säälittävä köyhä, vaikkei tässä oikeasti mitään hätää ole kenelläkään!

Kommentit (14)

Vierailija

Ilmoita napakasti, että teidän raha-asiat ei kuulu anopille pätkän vertaa ja pyydätte kyllä apua, jos sitä tarvitsette. Olisi minustakin nöyryyttävää tuollainen. 

Vierailija

Onpa epähienoa muistuttaa tuolla tavalla toisia "köyhyydestä" joulupöydässä! Kuulostaa vittuilulta, vaikka ei sitä välttämättä olekaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Anoppi sitä anoppi tätä. Ostaa jopa väärää naamarasvaa. Kyllä tää nykypäivän Suomi on hyvä maa, kun on nuorilla naisilla aikaa tollaista huolehtia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onpa epähienoa muistuttaa tuolla tavalla toisia "köyhyydestä" joulupöydässä! Kuulostaa vittuilulta, vaikka ei sitä välttämättä olekaan.

Anopilla on vähän tuollainen suora ja töksäyttelevä tyyli, ei oikein ymmärrä, että monet ihmiset haluavat pitää joitain asioita yksityisinään. Synnytyksen jälkeen kyseli tosi suorasukaisia ja yksityiskohtaisia kysymyksiä eikä oikein huomannut, kuinka kiusaantunut niistä olin enkä tosiaankaan aikonut selitellä alapääni tilannetta hänelle. En usko, että tarkoittaa pahaa, mutta tämä jatkuva "köyhyydestämme" jauhaminen ottaa todella päähän, etenkin kun en itse pidä itseäni mitenkään köyhänä. 

-AP

Vierailija

Tuli tästä mieleen kun joskus vuosia sitten sain äidiltäni joululahjaksi pahvilaatikollisen ruokaa, siis oli sipsiä, makaronia sun muuta. Enkä koskaan ole ollut mitenkään köyhä, siis vaikka toimeentulotukeakin olen opiskeluaikoina hakenut, on aina ollut varaa syödä sipsiä ja ihan bilettääkin ilman almuja. Kyllä minä niin mieleni pahoitin ;)

Vierailija

2 vaihtoehtoa, vedät yli tai et. Rasvan voit käyttää jalkarasvana, aina anopin lahjoista voi kuitenkin kiittää.
Ja voit ruokapöydässä tyytyä kohtaloon tai voit sanoa esim kiitos, tämä onkin vaihtelua, kun viime aikoina olemme syöneet aivan liikaakin lohta ja voit erikseen sanoa anopillesi teillä ei ole rahapula ja pärjäätte ihan ok. Voit itse asiassa samantien soittaa ja kiittää illasta ja samalla kertoa miten asia on.
Jos anoppi ei tiedä tarinan oikeaa puolta, kuka sen korjaa. Ja hän ei sentään laita teille kassikaupalla ruokaa mukaan, vai ?

Vierailija

Suosittelisin jotain nasevaa huumorin sävyttämää kommenttia tuohon anopin köyhittelyyn. Ehkä anoppi huomaa pienen pistävän piikin, ehkä ei, mutta välit säilyvät muodollisen hyvinä.

Tosikkomainen kielto puuttua "meidän asioihin" johtaa vain huonoihin väleihin.

Vierailija

Kyllä me olimme opiskeluaikana köyhiä tai vähävaraisia, lapsia ei tuollon vielä ollut. Lapsuuden kodeissa käydessä saatiin ruokapaketteja mukaan tai sitten, niitä joskus jopa lähetettiin. Anoppi oli leiponut tiikerikakun ja sämpylöitä, lisäksi paketissa oli useamman kilon painoinen Edam juusto, muistan kun niillä herkuteltiin, Ikää tasi olla silloin noion 23 v, nyt jo 49 v.

Jos suhtautuu omiin olosuhtesiin ja valintoihin, ja niiden seurakuksiin kovin allergisesti, voi olla naama rutussa lopun ikäänsä... eikö niin?

Vierailija

Itse otan ruokalahjat iloisena vastaan sen sijaan että tulisi jotain turhia kynttiläkippoja tai liian pieniä yöpaitoja. Ja käyn noin kerran kahdessa viikossa myös oikein mielelläni anopin valmiissa pöydässä syömässä. Ja olemme kummatkin hyväpalkkaisissa töissä miehen kanssa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Et sentään saanut pussillista 20 vuotta vanhoja meikkejä, kuten minä sain äidiltäni "köyhäinapua".

Joo ei, mutta vanhoja kodintekstiileitä ja astioita olisi kyllä tarjolla harvase kerta kun siellä käymme :D Vähävaraisuudestamme huolimatta meillä on ihan omasta takaa pyyhkeet ja vuodevaatteet eikä tämä vähävaraisuus silläkään tavalla näyttäydy, että tarvitsisimme likaista pullasutia tai yksittäistä, sarjaan kuulumatonta ja naarmuista lautasta. 

-AP

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hän haluaa auttaa - etkö näe sitä?

Kyllä, mutta on samalla epäkohtelias eikä apu ole sellaista apua, jota kaipaisimme. Nämä ovat niitä koulukuntaeroja, toisten mielestähän esimerkiksi hyväntekeväisyysjärjestöjen pitää iloita niistä jarruraitaisista rikkinäisistä boksereista kun joku sentään tahtoo auttaa, minusta taas olisi kohteliaampaa kysyä meiltä, että millaista apua kaipaamme vai kaipaammeko lainkaan. Tällä hetkellä tilanne on sellainen, että mitään maallisia puutteita ei oikeasti kenelläkään ole. 

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat