Vierailija

Mitä mieltä av-raati on seuraavanlaisesta tilanteesta:

Monilapsisen perheen vanhemmista toinen ilmoittaa haluavansa avioeron. Avioliiton jatkumista haluava puoliso joutuu keskustelujen jälkeen muuttamaan pois yhteisestä kodista, johon jäävät myös lapset.

Menee pari kuukautta, ja uusi puoliso muuttaa asumaan perheen rakentamaan taloon, nukkumaan sinne samaan sänkyyn missä kotoa pois muuttanut vanhempi vielä hetki sitten nukkui. Perheen kouluikäiset lapset joutuvat asiaan sopeutumaan. Etävanhempaansa lapset tapaavat tämän pienessä vuokra-asunnossa.

Taustalla ei ole väkivaltaa tai päihteiden ongelmakäyttöä tms, vaan kyseessä on ihan tavallinen keskiluokkainen työssäkäyvä perhe.

Onko tämä mielestänne ok?

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

No, mitäpä meidän mielipiteellä on väliä? Ositus lienee tehty ja vuokra-asuntoon muuttanut on saanut oman puolikkaansa yhteisestä omaisuudesta (onko muutakin kuin vanha koti?), jolloin on sitten sen vanhan kodin lunastaneen oma päätös, milloin uusi kumppani muuttaa sinne. Huonekalut on myös pitänyt jakaa, olisko pois muuttanut halunnut sen vanhan sängyn?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mitä väliä, onko se meidän mielestä ok? En toivoisi tuollaista tilannetta itselleni tai lapsilleni tai puolisolleni. Se tuntuu varmasti tosi pahalta siitä jätetystä, pois muuttaneesta. Eikä se lapsille ole mikään ihanne. Mutta minkäs teet.

Vierailija

No ei tietenkään ole ok lasten kannalta. Asumisjärjestelyistä vaikea sanoa, se on ihan miten aikuiset keskenään sen sopivat.

Vierailija

Kuulostaa todella pahalta sen poismuuttaneen kannalta. Eikä lapsillekaan ole helppoa. Ei ihmistä voi noin vain vaihtaa ja heittää pois. Tai ei pitäisi voida!

Ap, jos olet se poismuuttanut, älä missään nimessä katkeroidu vaan vietä lapsien kanssa aikaa ja ala pala palalta luoda itsellesi uutta elämää. Vaikka tuntuisi vaikealta, älä luovuta! Mutta älä katkeroidu, koska siinä myrkytät vain itsesi ja annat ex-puolisolle aseen itseäsi vastaan ja myös pilaat suhteesi lapsiin. Voimia sinulle todella paljon!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos olet se poismuuttanut, älä missään nimessä katkeroidu vaan vietä lapsien kanssa aikaa ja ala pala palalta luoda itsellesi uutta elämää. Vaikka tuntuisi vaikealta, älä luovuta! Mutta älä katkeroidu, koska siinä myrkytät vain itsesi ja annat ex-puolisolle aseen itseäsi vastaan ja myös pilaat suhteesi lapsiin. Voimia sinulle todella paljon!

Kiitos tsemppauksesta, mutta en ole tämän kolmiodraaman mikään osapuoli. Olen perheen lapsille läheinen aikuinen ja minä kyllä sydämessäni kärsin näiden lasten puolesta. Tuntuu tosi pahalta, että toinen vanhempi voidaan sillä lailla heittää ulos perheestä kun löytyi kivampi tilalle. Voi olla että olen vanhanaikainen, mutta mielestäni toiminta oli moraalitonta. Ap

Vierailija

Hurjalle kuulostaa mutta osituksen jälkeen pitää poismuuttaneen kyllä osata luopua ajatuksista "minun koti", "meidän koti" jne, se vanha koti jää sille kelle jää ja toinen saa jotain muuta. Ei kannata jäädä siihen roikkumaan vaan mennä eteenpäin vaan. 

Vierailija

Ei ole oikein lasten kannalta! Pitäisi olla pitempi aika ensin sopeutua erotilanteeseen ja vielä pitempi uuden kumppanin esittelyyn. Ei edes sänky saa jäähtyä, kun jo uutta lihaa siihen asetellaan. En ikinä voisi muuttaa taloon tuosta noin vain, kun lapset ovat ihan turvattomina ja sekaisin erosta. En, vaikka olisin hulluna rakkaudesta.

Joku ajattelee taas omaa napaansa ja oman perseensä hyvinvointia. Lapset ikuisina häviäjinä. Jos tosiaan ap olet tuo jätetty, niin tsempit täältäkin.

Vierailija

Riippuu ihan lapsista. Mömmön mömmön vanhemmillakin on oikeus onneen, mutta kyllä yhteenmuutossa pitäisi jo pohtia ensisijaisesti lasten sopeutumista.

Meillä vanhempien välit olivat vuosia kylmät ja me lapset odotimme että eroaisivat, joten kummankin uudet puolisot jotka tulivat kuukauden sisällä kuvioihin olivat ihan ok. Kuitenkin olen läheltä seurannut tilannetta jossa kaikki oli hyvin, lapset eivät aavistaneet mitään ja yhtäkkiä temmattiin pois toinen vanhempi ja marssitettiin uusi, ihana äitipuoli jota oli pakko rakastaa. Lapset oireilevat vielä nuorina aikuisinakin sitä että heidät toistuvasti sysättiin syrjään.

Vierailija

Ulkopuolisena et voi tietää onko toinen heitetty kotoa pois vai lähtenyt vapaaehtoisesti. Erossa on aina kaksi osapuolta ja kaksi tarinaa.

Vierailija

Ap, jos vain voit, auta tuota jätettyä puolisoa niin paljon kuin voit. Luo häneen uskoa tulevaan, vaikka hänestä ehkä tuntuukin että elämältä on mennyt pohja.

Vierailija

Lapsia kohtaan todella väärin. Ero ei ole lapsille mikään läpihuutojuttu vaan vaatii pitkää sopeutumista ja oikeutta surra perheen menetystä.

Speedy Gonsales

Parissa kuukaudessa ehtivät tavata, seurustella ja päättää yhteenmuutosta! En ymmärrä! Tällä palstalla saa lukea päivittäin, kuinka vaikea on löytä "sitä olkea".

Vierailija

Ei kuulosta terveeltä enkä näe että aikuiset jotka näin toimivat ole edes fiksuja vanhempia.  Todella rumaa on eikä ajateltu lainkaan lasten parasta. Takapakkia tulee niin että vinkuu kun lapset vähän kasvaa. 

Vierailija

Tiedän kanssa tällaisen tapauksen. Olen ihan samaa mieltä ap:n kanssa, ei ole ok varsinkaan lasten kannalta. Tässä tapauksessa vielä tämä jättäjä pitää varsinaista showta asian tiimoilta somessa, että kyllä se elämä on nyt niin ihanaa uuden puolison kanssa. Olen varmaan vähän vanhanaikainen, mutta ällöttää.

Vierailija

Miten luotettavia ovat kertovat? Minun ex mieheni voisi varmasti selittää tälläinen tarinan. Erosta kolme vuotta, nykyinen miesystäväni yöpyy luonani noin kerran pari kuussa. Ex ei halunnut taloa eikä tavaroita, maksoin hänelle ehkä liikaakin kiinteistöstä ja irtaimistosta. Oli päihdeongelma ja väkivaltaa. Nykyisen miesystäväni tapasin reilu vuosi sitten.
Eksäni siis kertoilee mielellään humalassa kuinka häntä on riistetty. Ja tosiaan asuu vuokralla. Tarjosin apuja asunnon ostamisessa mutta ei kiinnostanut. Nyt varmasti alkaa olla talorahat tuhlattu.
Siis tarkoitan vain että tarinalla on aina kaksi puolta.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat