Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Tuttavat tietävät tämän aivan varmasti kantani tähän asiaan, kun sanoin asiasta jo lokakuussa että mulle ei sitten yhtään mitään toivotuksia tai lahjoja jouluna, silti sitä on pakko toivottaa. Tai kutsua joulupöydän ääreen. En tule syömään, enkö ole tehnyt sitä tarpeeksi selväksi? Voi vittu että ärsyttää. Kai aikuinen ihminen saa päättää viettääkö jotain typerää juhlaa vai ei.

Jos esim. kaupan kassa toivottaa mulle hyvää joulua niin toivotan kohteliaasti takaisin. Eilen naapuri toivotti hyvät joulut rappukäytävässä. Vastasin että kiitos samoin. He eivät tiedät kantaani asiaan, joten vastaan heille takaisin kohteliaasti.

Mutta sitä en ymmärrä että nämä tuttavat jotka varmasti tietävät etten halua joulua viettää , sitä kaikista eniten mainostavat ja pakkosyöttävät. Joulu on vastenmielinen juhla.

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

ehkä tuttavillasi on mielessä muutakin kuin jouluttomuutesi ja toivotukset ja kutsut tulevat hyväntahtoisuudesta ja huonosta muistista. ei kuulosta miltään pakkosyötöltä... todella vähästä ärsyynnyt, kuulostaa että tuttavasi vain välittävät susta...

Vierailija

Jos kerran olet elossa, niin vietät joulua tavalla tai toisella. Eri asia, jos et juhli sitä millään tavalla. Vähän sama kun nämä tyypit, jotka lehdessä ilmoittavat: "En vietä merkkipäivääni". Isä aina kommentoi, että taas yksi joka meinaa kuolla ennen synttäreitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos kerran olet elossa, niin vietät joulua tavalla tai toisella. Eri asia, jos et juhli sitä millään tavalla. Vähän sama kun nämä tyypit, jotka lehdessä ilmoittavat: "En vietä merkkipäivääni". Isä aina kommentoi, että taas yksi joka meinaa kuolla ennen synttäreitään.

Kyllä sen joulun tai merkkipäivän voi vaan jättää huomiotta. Olet ymmärtänyt väärin sanan viettää.

Vai kysyisitkö muslimilta, miten hän aikoo viettää joulua?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mites vietit ramadania?

Vierailija

Etkö ikinä vieraile sukulaisillasi tai tuttavillasi? Etkö käy nauttimassa heidän tarjoiluistaan minään muinakaan aikoina? Jos käyt muulloin, niin miksi sinun tällä kertaa tarvitsee kieltäytyä kyläilykutsusta?

Vierailija

Jaa-a itsekään en välitä joulusta juuri itsekään, mutta oma lähestymistapani on enemmänkin neutraali. En ymmärrä käämien palamista asian suhteen. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
AP, mulla sama juttu mutta sanon vaan kiitos samoin. Ei jaksa aina korjata. Jätän vaan glögit ja piparit väliin.

Glögit ja piparit on syyttömiä jouluun. Ei siinä mitään pahaa tapahdu vaikka näitä syökin. Ovat vaan ruokaa ja juomaa. 

66688

Itse olen viettänyt joulua viimeksi 13-vuotiaana, eli kymmenen vuotta sitten. Teininä pakenin yksin asuvan, joulua viettämättömän isäni kämpille pyhiksi. Nytkin jäin koirien kanssa kotiin, kun avokki ajoi 350km kilsan päähän porukoilleen meidän kummankin kotipaikkakunnalle. Ei kiinnosta joulustressit, se, että on pakko olla kivaa ja sitä ja tätä ja tota ja joku joulufiilis, pakko nähdä sukulaisia, vaikka ei huvittaisi, väen vängällä viettää ja tehdä yksi ilta vuodessa jotenkin spesiaaliksi. En välitä kyllä synttäreistäkään enkä halua häitä tms. Mieluummin kasaa niitä arjen pieniä iloja ja elämänsä senlaiseksi, mitä itse tykkää elää muiden odotuksista riippumatta. Sukulaisia voi nähdä muutenkin, ilman kummempia häslinkejä. Ja viettää aikaa yhdessä.

Kyllä monia vuosia sukulaiset jaksoivat kutsua joulunviettoon tyyliin "ei me mitään evankeliumeita siellä lueta" (kun en kuulu kirkkoon), mutta jo se ajatus kristittyjen pakanoilta anastamasta pyhästä, joka ei edes nykyään ole kristillistä vaan pelkkää kulutusjuhlaa, inhottaa minua eikä sovi arvomaailmaani. Sukulaislapsille voi ostaa lahjoja muutenkin ilman mitään kummempia paineita tai ilman, että niiden pitää tulla joltain satuolennolta.

Vierailija

Ehkä noissa suvun illan istujaisissa ei ole edes tarkoitus "juhlia joulua" vaan pikemminkin viettää yhteistä aikaa perheen ja suvun kesken.

Vierailija

Onpa sulla nyt taas ongelma, AP, mutta ajattele asiaa realistisesti. Kun saat joulukortin tai toivotuksen, se ei ole henkilökohtainen loukkaus, vaan joidenkin tapa. Ketään ei oikeasti kiinnosta, vietätkö joulua tai ei.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Etkö ikinä vieraile sukulaisillasi tai tuttavillasi? Etkö käy nauttimassa heidän tarjoiluistaan minään muinakaan aikoina? Jos käyt muulloin, niin miksi sinun tällä kertaa tarvitsee kieltäytyä kyläilykutsusta?

Ööö, no jos ap ei halua syödä jouluruokia. Tähän aikaan vuodesta on aika suuri riski että niitä tarjotaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP, mulla sama juttu mutta sanon vaan kiitos samoin. Ei jaksa aina korjata. Jätän vaan glögit ja piparit väliin.

Glögit ja piparit on syyttömiä jouluun. Ei siinä mitään pahaa tapahdu vaikka näitä syökin. Ovat vaan ruokaa ja juomaa. 

Mut jos ei tykkää niistä.

Vierailija

Mielensäpahoittaja.

Nurinaa tulisi siitäkin, jos sukulaiset ei yhtäkkiä enää huomioisi mitenkään, ei tulisi kutsua mihinkään jne.

Minäkään en ennen joulusta liiemmin piitannut, mutta en niin tyhmä ole, että olisin kieltäytynyt ilmaisesta ruuasta, vielä erinomaisesta sellaisesta. Harvoin sitä valmiiseen pöytään pääsee, ja kun vanhemmat haluaa tehdä oikein kunnon joulukattauksen jouluisin, niin erittäinkin mielelläni minä syömään menen oli joulu tai ei. En pane pahakseni nähdä sukulaisiakaan.
Jos taas ei huvittaisi mennä, niin minulla on ääni ja ei se kulu, jos kerran pari vuodessa joutuu sanomaan "ei kiitos". Turhaapa siitä mieltänsä pahoittaa, jos joku haluaa ruokaa tarjota.

Vierailija

Tuttavasi ovat laumasieluisia lampaita joiden päähän ei vain mahdu ajatus että jonkun asian voisikin joskus tehdä toisin kuin "on aina ennenkin tehty".

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat