Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

minulle ja se kuului näin: Äiti miksi sun pitää pakottaa aina? Minä kun jotenkin ajattelin, että se olisi ollut jotain iloista :( Lapsi on 8v. Huolestuin, pitääkö olla huolissaan lapsen onnellisuudesta? Onko lapsi vihainen minulle?

Sivut

Kommentit (123)

Vierailija

Ajatelkaa nyt, tuommoinen viesti. Onko lapsi onnellinen vai pettynyt äitiinsä? Vai voiko olla onnellinen, mutta vain pettynyt minuun?
Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Miten tekstiviestikäyttäytmistä opetetaan? Olen itse saanut kännyn lähemmäs kolmekymppisenä ja mulle on jokseenkin selvää, miten aikuinen sillä käyttäytyy, mutta en tiedä soveltuvatko samat säännöt lapselle. Ja niitä on niin paljon, että ehkei voi tietoa kerralla kaataa lapsen mieleen, vaan sitä täytyy tehdä vähitellen. Sanoin nyt aamulla kyllä, että kavereille ei pidä lähettää viestejä, etteivät herää, kun puhelin pitää ääntä. Oliko se ok?
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No mihin olit pakottanut? Onko pakottaminen teillä yleistä vai vaalitaanko myös lapsen omaa tahtoa?

Minä en ymmärrä lapsen oman tahdon vaalimisesta mitään. Minä koitan olla pakottamatta, mutta en osaa. Mies ei ole pakottava, mutta en ymmärrä sellaisesta oman tahdon vaalimisesta tosiaan mitään :( En osaa kasvattaa lapsia sen nyt olen tiennytkin :'(
Ap

Vierailija

Ja varmaan se, mihin oltiin miehen kanssa pakotettu tai ainakin koitettiin sanoa, oli syödä joulurruokia pöydässä. Lopulta lapsi ei maistanut kuin kebakkoa, joista pitää.
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ja varmaan se, mihin oltiin miehen kanssa pakotettu tai ainakin koitettiin sanoa, oli syödä joulurruokia pöydässä. Lopulta lapsi ei maistanut kuin kebakkoa, joista pitää.
Ap
No se sitten oli se  mikä tuntui lapsesta eilen pakottamiselta ja se ehkä se, ettei joulupöydässänne ollut useampia sellaisia ruokia, mistä hän piti. Tuo, että lapsi ilmaisee sen tekstiviestinä kertoo mahdollisesti siitä, ettette kuuntele häntä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ap

siis ei maistanut kebakkoa?? No en minäkään suostuisi syömään jotain helvetin kebakkoja joulupöydässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kun minusta lapsen oma tahto = kurittomuus. Eihän tuo silti tee, miten minä toivon, eli ei maistanut eilen laatikoita.
Ap
Ei kurittomuus ja oma tahto ole sama asia. Onhan sinullakin oma tahto asioissa, eikö olekin? Etkä ole kuriton. Jokaisella pitää saada olla oma tahtokin, vaikka muitakin pitää osata ottaa huomioon. Jollei lapsella on pienenä oikeutta ilmaista, mitä hän tahtoo, hänestä tulee aikuisena kynnysmatto.

Vierailija

Tekstiviestikäyttäytymisestä. Ei haasteta riitaa, ilkeillä, kiusata. Muistetaan, että äänenpainot puuttuu ja vastaanottaja ei välttämättä ymmärrä vitsiksi. Lyhyt viesti voi myös hämmentää, joten nyt opetat että viesti oli hyvä keskustelunavaus, mutta asioita ei voi kuvitella saaduksi perille tuollaisilla viesteillä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No se sitten oli se  mikä tuntui lapsesta eilen pakottamiselta ja se ehkä se, ettei joulupöydässänne ollut useampia sellaisia ruokia, mistä hän piti. Tuo, että lapsi ilmaisee sen tekstiviestinä kertoo mahdollisesti siitä, ettette kuuntele häntä. 

Ei kun söi vain kebakkoa, kun ei pidä jouluruuista. En osaa kuunnella, kun pitää pakottaa tekemään sitä ja tekemään tätä. Mutta varmasti olet oikeassa, että siihen se viittaa :( Voi voi, kun jos kuuntelisin, niin en hennoisi vaatia lapselta mitään :( Inhosin itsekin lapsena sitä, kun minulta vaadittiin mitään, aina jotenkn vihalla se tuli siltä vaatijalta. Olen samanlainen paska ehkäpä siis. Olenkin sitä epäillyt, että en ole lapselle oikeanlainen.
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tekstiviestikäyttäytymisestä. Ei haasteta riitaa, ilkeillä, kiusata. Muistetaan, että äänenpainot puuttuu ja vastaanottaja ei välttämättä ymmärrä vitsiksi. Lyhyt viesti voi myös hämmentää, joten nyt opetat että viesti oli hyvä keskustelunavaus, mutta asioita ei voi kuvitella saaduksi perille tuollaisilla viesteillä.

No EI TODELLAKAAN ole tämän lapsen ongelmia, höh. Ennemminkin se, että on mahdollista, että häntä kiusataan. Miten sitä vastaan käyttäytyä? En osaa sanoa tuosta viestistä lapselle mitään oikein, se oli niin hirveä (siis itselleni), mutta mähän ansaistsin sen täysin.
Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap

Ei kun söi vain kebakkoa, kun ei pidä jouluruuista. En osaa kuunnella, kun pitää pakottaa tekemään sitä ja tekemään tätä. Mutta varmasti olet oikeassa, että siihen se viittaa :( Voi voi, kun jos kuuntelisin, niin en hennoisi vaatia lapselta mitään :( Inhosin itsekin lapsena sitä, kun minulta vaadittiin mitään, aina jotenkn vihalla se tuli siltä vaatijalta. Olen samanlainen paska ehkäpä siis. Olenkin sitä epäillyt, että en ole lapselle oikeanlainen.
Ap
Kyllähän lapseltakin voi vaatia asioita, voi vaatia, että käyttäydytään mukavasti toisia kohtaan, voi vaatia, että pidetään sovituista asioista kiinni jne. Mutta jos vaatiminen tarkoittaa vain käskyjen esittämistä ja sitä, että lapsen on toteltava ilman perusteluja, niin eihän se kovin kivalta lapsen elämältä kuulosta. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun minusta lapsen oma tahto = kurittomuus. Eihän tuo silti tee, miten minä toivon, eli ei maistanut eilen laatikoita.
Ap
Ei kurittomuus ja oma tahto ole sama asia. Onhan sinullakin oma tahto asioissa, eikö olekin? Etkä ole kuriton. Jokaisella pitää saada olla oma tahtokin, vaikka muitakin pitää osata ottaa huomioon. Jollei lapsella on pienenä oikeutta ilmaista, mitä hän tahtoo, hänestä tulee aikuisena kynnysmatto.

Millainen oma tahto? Ei minun mielestäni ole. Minun pitää joko alistua tai suuttua.
Ap

Vierailija

Ehkä tuo on ihan hyväkin, että voi vaikka kirjoittamalla kertoa sinulle asioita, jotka harmittavat. Juttele hän kanssaan esim. siitä, että joulupöydässä kohteliasta maistaa ruokia, vaikka ei niin tykkääkään. Sillä osoittaa arvostavansa ruuan tekijän näkemää vaivaa. Ota esimerkiksi vaikka joku lapsesi kokemusmaailmaan paremmin sopiva esimerkki, jossa hän itse on se vaivannäkijä. Kerro, että ymmärrät kyllä, että ruuat eivät ole hänen lempiruokiaan, mutta edellä olevan takia toivoisit hänen edes maistavan hieman. Ja joskus voi yllättyäkin, että tykkääkin jostain.

Kerro, että hyvä, että hän kirjoitti sinulle mikä harmittaa ja hän voi jatkossakin kirjoittaa, jos on vaikea suoraan kertoa. Tästä voi tulla hyvä keinoa teini-iän myllerryksissäkin. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap

Millainen oma tahto? Ei minun mielestäni ole. Minun pitää joko alistua tai suuttua.
Ap
Anteeksi, nyt en kyllä enää meinaa osata sanoa mitään. Tarkoitatko, ettei sinulla ole omaa tahtoa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap

Ap
Anteeksi, nyt en kyllä enää meinaa osata sanoa mitään. Tarkoitatko, ettei sinulla ole omaa tahtoa?

Tää on provo, anna olla.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat