Vierailija

oman pakettinsa noutamassa aatonaattona, tulivat siis tyhjin käsin... En voi kuin ihmetellä.

Sivut

Kommentit (23)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En muista kummilapsiani lahjalla kun syntymäpäivänä. Minusta aivan turhaa touhotusta. En myöskään oleta lapsieni kummien ostavan mitään. Lahjat ei ole tärkeitä vaan läsnäolo.. kiva kun kävivät. Ja miksi ostit heille lahjan? Eivät varmaan odottaneet tällaistä saavansa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En muista kummilapsiani lahjalla kun syntymäpäivänä. Minusta aivan turhaa touhotusta. En myöskään oleta lapsieni kummien ostavan mitään. Lahjat ei ole tärkeitä vaan läsnäolo.. kiva kun kävivät. Ja miksi ostit heille lahjan? Eivät varmaan odottaneet tällaistä saavansa.

Minulla sama juttu. Toisen kummilapsen äiti ymmärtää, että en tarvitse/halua joululahjaa ja että lapselle en sellaista osta, mutta toinen tuo vanhemmilleni (!!!) minulle joululahjan, vaikka olen tehnyt erittäin selväksi, että kiitos en tarvitse mitään. Panostan mieluummin tuplasti synttärilahjaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ikinä tykkää mennä tyhjin käsin kylään en varsinkaan lapsiperheeseen enkä varsinkaan jouluna :O

Miksi et? Minua ärsyttää se turhan krääsän määrä, mitä meille kannetaan vain siksi, että tullaan käymään. Ja etenkin jouluna on ihan tarpeeksi suklaata ja muuta syötävää ja uusia leluja, joku huoltoaselmalta ostettu pikkuauto on roskissa ennen kuin vieraat on lähteneet pois.

Vierailija

Voi kamala tätä nykypäivän ahneutta. Joulunkin idea taitaa olla pelkästään ne lahjat? Paitsi ai niin, eihän kaikki lahjatkaan edes kelpaa. Itselleni joulussa tärkeintä on yhteinen aika läheisten kanssa, en koskaan ole valittanut saamistani lahjoista, saatika edes pyytänyt lahjoja keltään.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Minulla sama juttu. Toisen kummilapsen äiti ymmärtää, että en tarvitse/halua joululahjaa ja että lapselle en sellaista osta, mutta toinen tuo vanhemmilleni (!!!) minulle joululahjan, vaikka olen tehnyt erittäin selväksi, että kiitos en tarvitse mitään. Panostan mieluummin tuplasti synttärilahjaan.

Meilläkin kummilapsen vanhemmat ymmärtävät tämän ja olen tehnyt selväksi ettemme mekään loukkaannu millään tavalla lahjattomuudesta. Lahjoja tulee muutenkin jo paljon sukulaisilta. Kaapit suorastaan pursuaa esim. Nalleja, joita saa aina lahjaksi joltain :)

Vierailija

Ihan vartavasten tulivat vain hakemaan oman pakettinsa ja sanoivat heippa moi? On teillä omituiset käytännöt kanssakäymisessä. Viittais siihen etteivät välitä lahjastelusta joten voitte unohtaa lahjat molemmin puolin ja kehittää jotain muuta kanssakäymisen lajia. Molemminpuoliset vierailut? Yhteiset retket?

Vierailija

Onpas ap nyt mollauskohteena. Kyllä itsekin olin hieman hämmentynyt, kun lapsen kolme muuta kummia halusivat muistaa poikaa paketeilla, mutta yksi kummi ei vaivautunut edes laittamaan joulutervehdystä tekstiviestillä.. kaikille kummeille olimme lähettäneet joulukortit ja muut kummit saivat pienet paketit, kun tapasimme ennen joulua. Onneksi lapsi on niin pieni, ettei ymmärrä ihmetellä miksi yksi kummi ei ole edes voinut laittaa korttia/viestiä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onpas ap nyt mollauskohteena. Kyllä itsekin olin hieman hämmentynyt, kun lapsen kolme muuta kummia halusivat muistaa poikaa paketeilla, mutta yksi kummi ei vaivautunut edes laittamaan joulutervehdystä tekstiviestillä.. kaikille kummeille olimme lähettäneet joulukortit ja muut kummit saivat pienet paketit, kun tapasimme ennen joulua. Onneksi lapsi on niin pieni, ettei ymmärrä ihmetellä miksi yksi kummi ei ole edes voinut laittaa korttia/viestiä.

Ihan oikeastiko lasket, kuka lapselle tuo mitä ja annat vielä pienet paketit vastalahjaksi? Miksi lapsellasi on kummit - siksikö, että haluat paljon maallista tavaraa vai sittenkin lapsi saisi niiden kummien aikaa? Lapsellani on 3 kummia enkä tiedä, antoiko joku lahjaa vai ei.

Vierailija

Minulla ei ole rahaa kuin omaan toimeentuloon, joten kahdelle kummipojalleni olen paikalla, autan lapsenvahdinnassa ja ostan jotain, joka tulee oikeasti tarpeeseen. Elämänohjeita "miesten kesken" annan sitten, kun kasvavat hieman isommiksi.
Omilta kummeiltani sain aikoinaan tavaraa, mutta en läsnäoloa tai elämänohjeita. Nyt itse aikuisena ymmärrän, että juuri näitä kahta asiaa olisin tarvinnut.

Vierailija

Kummius on ehdottomasti paljon muutakin kuin lahjoja. Kyllä mä silti haluan, että poikani muistaa kummejaan jouluna, syntymäpäivänä ja muina tärkeinä päivinä, kuten valmistumisen johdosta tms. Ihan yhtä lailla, kuin minäkin haluan ilahduttaa läheisiäni lahjoin näinä päivinä. Ei siksi että on "pakko", vaan siksi, että läheisiään haluaa aidosti ilahduttaa.

Eniten mua ottaa päähän näissä väännöissä se, että kummiuden odotetaan toimivan vain yhteen suuntaan eli kummilapsi on (vanhempiensa opettamana) käsi ojossa odottamassa lahjaa ja vaatimassa aikaa ja lämpöä, mutta lasta ei opeteta pitämään yhtälailla yhteyttä kummeihinsa.

Irma15

Meillä kövi niin hassusti, että yksi kummeista (lasten täti) kävi viime viikolla kylässä ja kyseli tytön lahjatoiveita. Sitten ei tyypistä enää kuulunut mitään. Lapset jostain syystä odotti häntä mummolaankin eilen, mitä lie luvannut.... No tämä tyyppi on täysin epäluotettava muutenkin ja harmi kun en sitä tiennyt neljä vuotta sitten kun hänet kummiksi pyysin.

Vierailija

Älkää kiltit ihmiset antako kummeille mitään pikkupaketteja. Turhaa krääsää taas tuli meillekin. Meillä on kuusi kummilasta, muistamme heitä mielellämme, mutta tavaraa meillä on jo liikaa.

Vierailija

Minä olen kerta toisensa jälkeen sanonut lapsen kummeille, että ei tarvitse ostaa lahjoja, mutta ei mene jakeluun. Me emme ostaneet kummeille mitään sen kummempaa, suklaarasia ja lapsen valokuva oli paketissa (koska tiesimme, että heiltä kuitenkin tulee lahja, olimme varautuneet vastalahjalla). Toivoisin, että kummit ymmärtäisivät, että joulukortti ja synttärikortti riittää. Jos he haluavat lahjoa, se rippilahja (risti) on sitten ihan ok.

Nytkin tuo meidän kolmevuotias hukkui lahjoihin (yli 40 pakettia) niin ettei hän edes jaksanut yhtä kyytiä avata kaikkia. Kaksi lelua oli sellaisia, joista lapsi innostui, ja lahjakirjaa luettiin iltasaduksi. Kun kysyin lapselta illalla, mikä oli kaikkein hienointa tänä jouluna, lapsi vastasi, että kuusen koristelu.

Miksi ihmiset eivät suostu ymmärtämään, kun heille sanoo suoraan (siis paitsi kummit myös sukulaiset)? Vielä voisin ymmärtää, että isovanhemmilta ja tädeiltä tulee yksi paketti, esim. jokin vaate, mutta kun kaikki antavat useita (turhia) lahjoja, se menee totaalisen yli, kun me itsekin annamme lahjoja omalle lapsellemme.

Vierailija

17 ne lahjat on sille lapselle! Se on ihmisten tapa osoittaa, että välittää! Älä vie sitä iloa muilta. Lapsi voi sitten isona olla nirso ja ylpeä, kyllä ne kummit nopsaan ymmärtää olla lahjomatta ja jättää teidät muutenkin omiin oloihinne.

Vierailija

Minun mielestäni kummin olisi kiva muistaa kummilastaan jotenkin jouluna.. En sano että tarvitsee välttämättä ostaa isoja ja kalliita lahjoja, muistaminen voi olla vaikka käynti perheen luona tai kivan joulukortin lähettäminen. Meillä on tapana muistaa kummilasta jollakin tavaralla, mutta se on aina jotakin tarpeellista. Muistamme lasten kummeja myös jotenkin, mutta yleensä paketit ovat jotakin syötävää esim. glögiä ja pipareita, jotka varmaan joulunaikaan tulee syötyä tai muuta yleishyödyllistä. Haluamme tällä muistamisella osoittaa, että hekin ovat jouluna meillä mielessä, sen verran tärkeitä ihmisiä kuitenkin ovat!

Vierailija

Antakaa nyt vähän armoa niille kummeille, niillä on omakin elämä elettävänä. Mulla itselläni on kolme lasta ja osa näiden lasten kummeista ei muista kummilapsiaan mitenkään. Se on mulle ihan ok. Joidenkin kanssa on etäännytty, joillakin on oma elämä sellainen että pystyvät hoitamaan vain omat lapsensa ja joku nyt ei muuten osaa/halua paneutua kummihommiin. Itsellänikin on kummilapsia jotka pyrin muistamaan jouluna ja synttärinä pikkupaketilla. Enempään ei taas mulla ole rahkeita tällä hetkellä. Mä ajattelen muutenkin niin että kummius ei ole mitään pakkotyötä kenellekään vaan täysin molemminpuoliseen vapaaehtoisuuteen perustuvaa.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat