Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Nyt n. viikon särkenyt pohkeeseen, ekat 2pv oli turvoksissa, nyt ei enää. Edelleen kosketus/kävelyarka, jalkapohjia ja jalkoja pistelee, hengenahdistusta ( voi olla ihan ahdistuksenkin takia) ja kylkee pistää. voiko tää olla veritulppa. Ikää alle 25, ei ole ollut leikkauksia, ei e-pillereitä, en ole raskaana, ei ylipainoa, en polta, mutta viime päivät tullut vaan maassa makoiltua. Kannattaako lähteä päivystykseen kun ei terveysasemakaan auki kun vasta 27.12

Sivut

Kommentit (26)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Mittaapa lämpö, usein tulppa nostaa sitäkin jonkin verran.

Ehdottomasti lähtisin käymään päivystyksessä, olisin mennyt jo aiemmin. Oliko pohje lämmin silloin, kun sitä särki ja turvotti?

Onko yskää tai yskänärsytystä? Se voi liittyä keuhkoveritulppaan.

Vierailija

Mahdollisesti voi olla, mahdollisesti ei ole. Käy tarkistuttamassa. Jos sulla on tapana pelätä hengenvaarallisia tiloja, niin hakisin silti apua myös siihen. Pidemmän päälle kuluttavaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mahdollisesti voi olla, mahdollisesti ei ole. Käy tarkistuttamassa. Jos sulla on tapana pelätä hengenvaarallisia tiloja, niin hakisin silti apua myös siihen. Pidemmän päälle kuluttavaa.

Kauhean ilkeästi vihjattu hypokondiapotilaista. Joskus hekin sairastuvat ja jopa siihen sairauteen mitä epäilevät. Ap, mene päivystykseen heti.

Vierailija

Oon yksin kotona kun mies töissä koko yön enkä uskalla yksin lähteä ajamaan jos sitten pyörrynkin kesken kaiken, ja sukulaiset/ystävät ovat pohjoisessa sukulaisten luona....

ap

Vierailija

Voi olla myös vaan joku lihasjumikin sulla joka aiheuttaa puutumista tai esim suonikohjuja - tuskin vaarallisia, rumia vaan. Jos stressaa niin käy lääkärissä. Tsemppiä :-)
En tarkoittanut vähätellä hätääsi, kunhan koitin lohduttaa :)

Vierailija

Soita edes päivystykseen ja mittaa se lämpö. Ibuprofeenia sisältävää särkylääkettä ei kannata nyt ottaa.

Keuhkoveritulppa kyllä eskaloitunee melko nopeasti, alaraajan veritulppa taas voi tehdä tuloaan ja oireilla pidempäänkin.

Vierailija

Kannattaisiko soittaa siihen neuvontanumeroon, missä neuvotaan pitääkö mennä päivystykseen vai tilata ambulanssi?

Mun miehellä oli syksyllä rytmihäiriö, sellainen mikä pitää sairaalassa nukutuksessa jysäyttää sähköllä kuntoon. Tuo oli kolmas kerta eikä mies ollut mitenkään kuolemassa käsiin. Sitten kun soitin neuvontapuhelimeen, ne neuvoi kuitenkin tilaamaan ambulanssin. Lanssi tuli ihan muutamassa minuutissa ja saivat jo täällä meillä kotona otettua sydänkäyrän ja nähtyä, että rytmihäiriö on. Mies lähti sitten ambulanssin mukana ja hänet vietiin päivystykseen. Ja pääsi siellä nopeasti hoitoon ja sänkyyn, ei tarvinnut jäädä sinne mummojen ja juoppojen kanssa jonottelemaan tuntikausiksi.

Minulle ei olisi tullut mieleenkään, että ambulanssi pitää tilata, mutta se oli kyllä todella hyvä vaihtoehto siihen jonottamiseen, kun kerran selkeästi oli tiedossa mikä on ongelman laatu.

Vierailija

Kaveri meni valittamaan kipeytynyttä pohjettaan terveyskeskukseen. Kokenut lääkäri määräsi Buranaa (sitä se kuulemma määrää kaikille .Kaveri kuoli keuhkoveritulppaan.

Vierailija

"Oon yksin kotona kun mies töissä koko yön enkä uskalla yksin lähteä ajamaan jos sitten pyörrynkin kesken kaiken, ja sukulaiset/ystävät ovat pohjoisessa sukulaisten luona...."

Taksilla. Terveys on sen arvoista.

Ensin vaikka tosiaan puhelinyhteys päivystykseen, jos jostain syystä epäiletkin huoltasi turhaksi.

"Kauhean ilkeästi vihjattu hypokondiapotilaista. Joskus hekin sairastuvat ja jopa siihen sairauteen mitä epäilevät."

Ei ole ilkeästi sanottu, että hypokondriaan kannattaa hakea apua. Haitallisista ajattelumalleista on hyvä päästä eroon, elämänlaatukin paranee. Lisäksi jatkuva terveyskeskuksessa juokseminen, mikä on tyypillistä ns. luulosairaille, kuormittaa pidemmän päälle julkista terveydenhuoltoa.

Vierailija

Mulla kun oli keuhkoveritulppa niin henkeä todellakin ahdisti ja huohotin kävellessä! Hengitys normalisoitui hitaasti kun istui pitkään ja kun nousin kävelemään niin jälleen alkoi hengitystä ahdistamaan niin pahoin että pakko oli oikeasti istua... kukaan ei tiedä varmaksi mistä tulppa sai alkunsa...
ihan terveet ja laihatkin voivat sairastua veritulppaan!
mikset mennyt aiemmin viikolla lääkäriin?? Laitoit muuten että JALKOJA (monikossa) pistelee..!?

Vierailija

Niin no, mulla oli pohje kivikova ja kuumottava, pientä lämpöäkin, luulin että veritulppa on, mutta ei ollutkaan mitään. Käy lääkärissä kuitenkin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Kauhean ilkeästi vihjattu hypokondiapotilaista. Joskus hekin sairastuvat ja jopa siihen sairauteen mitä epäilevät. Ap, mene päivystykseen heti.

No, minulla itselläni on sellaista taipumusta, että kehitän ties mitä pelkoja aina vaihtelevista sairauksista. Liittyy ahdistukseen, josta aloittajakin mainitsi. Tyypillistä on, että minulla on ollut joku sinällään vaivaton oire pidemmän aikaa, mutta ahdistus kohoaa aina juuri silloin kun olisi erityisen hankalaa mennä lääkäriin tai esimerkiksi tajuttomaksi joutuessa ei saisi apua koska olisi yksin kotona tms. Ja se on pidemmän päälle kuluttavaa. Siksi sanoin, että koska nyt niin vakavasta epäilystä kyse, niin kannattaa käydä tarkistamassa. Mutta jos kyse ahdistuksen aiheuttamista peloista, niin apua kannattaa hakea myös siihen. Ihan siksikin, että kroppa ei ikuisesti kestä jatkuvaa pelkäämistä. Ehkä se sitten on ilkeää.

Vierailija

Mitä ap:lle kuuluu nyt?

Itse heräsin äsken siihen, että pohkeen yläosassa tykyttää ja juilii. Kävely ei kuitenkaan satu eikä kinttua turvota, joten varmaan lihasperäistä - olen luultavasti nukkunut huonossa asennossa. Tässä on ollut muutamana päivänä aiemminkin tuntemuksia, muttei varsinaista kipua. Ja sairastan fibromyalgiaa, eli sillä selittynee...

Vierailija

Mulla oli veritulppa pohkeen yläosan suonessa juuri tuossa viime keväänä. Nuori ihminen olen, mutta on todettu se geneettinen alttius kehittää tulppia.
Kipu oli sellaista melko kovaa ja tuntui vähän suonenvedolta. Aluksi alue oli turvonnut, mutta päivässä laski, ei kuumotellut juuri.
Ultraäänellä tutkittiin, mutta sitä ei päivystyksessä pystytty tekemään ja sitten ihan arkiaikaan lähetteellä oman terveyskeskuksen kautta pääsin hoitoon.
Mutta käy ap lääkärissä, kyllä nuo oireet tulpalta kuullostaa.

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat