Vierailija

Saan aina kummaksuvia ja syyllistäviä katseita sekä lauseita jouluna kun selviää etten ole uskotellut lapsille 3v. Ja 6v. Että joulupukkia on.. meillä ei puhuta tontuista ja ettei lahjoja saa jollei ole kiltti. Pukeista joita näkyy ja jos lapsi kysyy onko tuo oikea, kerron että ei. Olen kertonut lapsille että se on leikki jota leikitään jouluna, että leikitään mukana silloin kun siihen hurahtaneita on läsnä.

Tosi kurjaa että minua syyllistetään kun tahdo uskotella joulupukin omemassa oloa.

Minusta joulussa on kyse yhdessäolosta, hyvästä ruuasta, herkuista, suklaakonvehteista, lahjoista, saunomisesta ja ennen kaikkea rentoutumisesta.

Lapsena minulla oli tälläinen joulu: ensin kuukaudenpäivät uhkailtiin ettei lahjoja tule jos ei ole kiltti, tontut katsovat ja kertovat pukille. Jouluaattona sitten odotettiin kakat housussa iltaa, koska se pelottava pukki saapuu ja saako niitä lahjoja kun ei ollut aina kiltti. Kun pukki vihdoin saapui ja pelotti pakotettiin menemään ottamaan lahjat vastaan kun aikuiset kyhertelivät ja nauroivat pelokkaille lapsille. Kun pukki vihdoin lähti alkoi joulu, se mukava rento joulu kun ei tarvinnut pelätä tai jännittää.

En siis pidä pukista tai tontuista, miksi se on ongelma niin monille. Onko muilla vastaavaa?

Kommentit (12)

Vierailija

Meillä aina vaan tontut toivat lahjat ulko-oven taa, kun joulupukilla oli niin kova kiire. Onneksi, koska en tykännyt yhtään näkemistäni ostoskeskusten pukeista. :D Uskoin pukkiin ja tonttuihin kyllä aika pitkään. Omille tuleville lapsilleni aion kertoa pukin olevan kivaa joulun satua, ja että lahjat tulevat oikeasti vanhemmilta, isovanhemmilta, kummeilta jne. Itselleni joulu on rentoutumisen ja läheisten muistamisen lisäksi Jeesuksen syntymäjuhla kaiken kirkkaanpunaisen ja muovisen jenkki-pukkihössötyksen sijaan.

N22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

On vaan niin omituista että tässä nykyajan suvaitsevassa maassa ei mitenkään voida sietää jos joku ei noudata joulupukkiperinnettä. Minua ei liikuta suuntaan tai toiseen toisten jouluperinteet enkä voi ymmärtää miksi ihmisille on niin kova paikka ettei meillä pukki tai tontut kuulu mitenkään jouluun. AP

Vierailija

Mä en ole koskaan uskonut pukkiin, mutta kyllä meillä lapsuudessa silti sellainen kävi, ja todella aidon oloinen. Nykyään on mun mielestä ihanaa kun lapset odottavat niin innoissaan pukkia, ja todellakin innoissaan, ei peloissaan.

Vierailija

Ei käy vielä. Lapsi 2-vuotias eikä suvussa ole muita pieniä lapsia joten ei ainakaan tänä vuonna tule joulupukkia. Ensi vuonna ajankohtaisempi.
Ja on jo tätäkin ihmetelty, koska kukas muukaan niitä lahjoja tuo jos ei joulupukki. Mä kyllä väitän että 2-vuotias ei vielä välitä tuon taivaallista tuoko lahjoja pukki, tonttu tai hammaskeiju.

Vierailija

Hienoa että joku vanhempi ei lähde mukaan tuohon höpötykseen. Itsekin jos joskus saan lapsia niin menettelen samalla tavalla. M22

Vierailija

Ymmärrän sua. Meillä tosin käy pukki, mutta ollaan jätetty kaikki ihmeelliset typerät pelottelut pois. Syliinkään ei ole pakko mennä, pukki vaan tuo lahjat sa sanoo heipat jos siltä tuntuu (kun isi vie roskia). Halutaan kuitenkin pitää se pukki, kun jollain tapaa se kuitenkin tuo vähän sitä tunnelmaa :)

Vierailija

Meille ei tule pukki vaan hän jättää lahjoja matkan varrella kun on kiireinen. Poika tunnisti jo iskän 3 vuotiaana eikä ketään miespuolista joka voisi joulupukkina piipahtaa kylässä..

Meillä ei ole varaa laittaa 70 € 10 minuutin käyntiin vaan käytämme rahan mieluummin lahjoihin kuten teimmekin.

Meille silti joulupukki on oikea, kuumalinjaa odotellaan huomen aamuksi ja puhutaan siitä että joku päivä mennään käymään Lapissa..

Vierailija

Meilläkään ei pukki ja tontut kuulu jouluun, niistä ei oma-aloitteisesti satuilla mitään, mutta kun ei niitä voi Suomessa välttääkään, niin ollaan myös puhuttu, että se on sellanen joulun hassuttelujuttu. Meidän lapset kyllä tykkää joulupukista, niinku ne tykkää kaikista maskoteistakin esim.Ville Vikingistä:)
Jos joku joulunviettoseurueesta haluaa leikkiä pukkia, niin se on ok, mutta edelleenkään lapsille ei uskotella, että kyseessä olisi "oikea" joulupukki. Omassa lapsuudessakaan ei kuulunut pukki jouluun, vaan lahjat jaettiin yhdessä, joskus esimerkiksi siskon kanssa toimittiin "tonttuina" ja jaettiin lahjat.
Meille joulu on ennenkaikkea kristillinen juhla, jossa juhlitaan Jeesuksen syntymää ja lahjoja annetaan ihan rakkaudella, kun ollaan armosta saatu se paras joululahja, eli Jeesus<3

Vierailija

Ootte ihan pimeitä. Joulu ei ole uskonnollinen juhla vaan te juhlitte satuolentoja puhumalla jeesuksesta ja jumala bullshitistä joka ei lapsille tuo muuta kuin pelkoa. Mitä ihanaa pieni lapsi kokee jeesuslapsen syntymässä tai lauluissa jotka ovat vielä aika rajujakin sanomaltaan.

Joulupukki ja tontut kuuluu suomalaisuuteen joten olette itsekkäitä vanhempia jotka lapsiltanne sen ilon viette. Millä oikeudella? Ilmeisesti katkeruuttanne. Mussuttakaa rauhassa mutta senkun tutkitte juurianne hieman tarkemmin. Kiellätte lapsilta suomenuskon ja ihanan lapsille tarkoitetun joulun mutta samalla ylistätte hurahtaneina uskonnon mielikuvitusolentoja? Huhhuh.

Vierailija

Meillä ei oo koskaan käynyt. Eikä käynyt mun lapsuudessakaan. Lapsille ei uskotella että pukki on totta. Appi on joskus vetänyt siitä herneen nenään, että "lapsille ei sallita mielikuvitusta". Itse vähän hämmästelen tuota apen näkemystä, että onko se ainoa mahdollinen mielikuvitus sitä, että kaikki lapset uskoo samaan satuun, jota joukko aikuisia kertoo? Minä ajattelen, että pukki on enemmän aikuisille - "kun se on niin söpöä että lapsi uskoo" - kuin lapsille. Mutta siis muut saa tehdä miten haluaa, en pyri heitä muutamaan, meillä vain on näin.

Vierailija

Ei käy. Eikä meillä vietetä joulua muutenkaa vaikka lapset on 5 ja 3. Joulun pyhät on meillä normaaleja päiviä, mitä nyt kaupat ja hoitopaikka on kiinni eli toinen vanhempi on kotona jos joulu on arkena. Tänä vuonna mies on joululomalla ne pyhät ja minä töissä. Illalla tehdään sit ruokaa ja eletään muutenkin normaalisti.

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat