Vierailija

Usein huomaa kuinka joulua viettämättömiltä kysellään, että ettekö nyt edes vähän vietä joulua tai eikö nyt kerran vuodessa olisi kiva elää muutakin kuin arkea. Joulua viettämättömien viestejä alapeukutetaan. Kuulutko sinä näihin paheksujiin? Tuntuuko sinusta että on väärin olla viettämättä joulua ja kyseenalaistat jouluttomien valinnan olla viettämättä sitä?

Sivut

Kommentit (46)

Vierailija

En. Jokainen toimii kuten haluaa. Itselleni joulu on tärkeä kohokohta pimeän ja pitkän talven keskelöä, enkä voi kuvitellakaan, että sivuuttaisin sen pelkkänä pitkänä viikonloppuna. Mutta mitä se minua vaivaa, jos joku ei sitä juhli.

Vierailija

En vietä joulua ja paheksun niitä vänkääjiä, jotka ei tajua, että en juhlista joulua mitenkään.

Ykskin kerran jankkasi, että enkö tykkää joulun ruuista. Sanoin, että tykkään ja voin syödä niitä ihan milloin vaan, en pelkästään jouluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Puhun juurikin näistä 2 mainitsemista ihmisistä, joille toisten joulun viettämättömyys on jollain tapaa ongelma. Valinnasta ei kysellä neutraalin uteliaan sävyyn, vaan haastaen ja selitystä penäten. 

ap

Vierailija

En, koska itse inhoan perinteistä joulua ja siksi olen sen täysin yksin. Syön mitä tekee mieli, juon viiniä ja kaljaa, katson telkkaria ja kuuntelen musiikkia. Moni paheksuu jo sitäkin, että olen jouluna edes yksin enkä mene vanhemmilleni. En ymmärrä miksi jonkun joulunviettoa tai viettämättömyyttä paheksutaan.

Vierailija

En ymmärrä minäkään miksi sitä paheksutaan ja siksi toivoisin että edes yksi paheksuja ilmoittautuisi ja kertoisi mikä on ajatustensa takana. Haastaisi vähän itseään pohtimaan, että mikä toisen valinnoissa oikeasti ärsyttää.

ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En paheksu, mutta ihmettelen. Minun mielenterveyteni tarvitsee joulua, vaikken jeesukseen uskokaan!

Suurin osa ateisteista viettää joulua. Meille se on täysin uskonnoton juhla. Toisaalta, onhan Jeesus ollut olemassa ja historiallinen henkilö.

Vierailija

Minä taas vähän ihmettelen niitä ihmisiä, joiden mielestä kaikki kysyminen on paheksumista. Iso enemmistö kristityistä ja maallistuneista suomalaisista viettää joulua, siksi minusta on aivan ymmärrettävää, että jos joku erikseen katsoo tärkeäksi muiden joulunviettojuttelun lomassa ilmoittaa, ettei vietä joulua, siitä kysytään että miksi.
Ilman sen kummempaa paheksuntaa minäkin kysyn ap:ltä, että miksi et juhli? Minulle sinänsä ihan evvk, mutta kiinnostaa tietää ihmisten perusteluja tuollaisille.

Vierailija

Mä törmäsin tänään töissä hassuun ilmiöön. Sanoin kahvipöydässä, kun yksi nyt kyseli minunkin joulun vietosta, että joko on jouluruoat ja kuusi hankittuna, että en vietä joulua ollenkaan. Olisin odottanut, että ehkä kyselevät enemmän, mutta kukaan ei kysynyt mitään, menivät vain äärimmäisen hiljaiseksi ja vaivautuneeksi ja poistuivat äkkiä. Ihmeen arka paikka se näyttääkin olevan että joku ei vietä joulua.

Vierailija

Tajusin otsikon luettuani että paheksun :D

Eihän siinä ole mitään järkeä, totta kai jokainen saa tehdä miten hyvältä tuntuu, eikä tämä minua mitenkään vakavasti häiritse, olen itsekin kotoa muuttaessa halunnut tuuletella jouluperinteitä. Ehkä pikemminkin hieman kummastuttaa, kun itse nauttii niin pelkää että muut jäävät paitsi silkkaa ymmärtämättömyyttään ;)

ymmärrän että joku haluaa juhlia joulua omalla tavallaan, mutten sitä että se olisi yksi arkipäivä muiden joukossa. Kuka ei haluaisi juhlia aina kuin mahdollista?

Käsitän tietysti myöskin, että tämä on aivan oma "ongelmani", eikä muiden joulu tai sen puute vaikuta minuun mitenkään. Joku selittämätön alitajuinen ahdistus on vaan se gut feeling, jos joku ilmoittaa vihaavansa joulua.

Vierailija

Ei tuntemattomien elämä tai elämättömys mua hetkauta. Ihan sama mulle, jopa nyt itse eläisi kuten haluaa. Mä rakastan joulua. Ihanaa

Vierailija

En paheksu. Ymmärrän hyvin, että kaikki eivät vietä samoja juhlia. Valtaosa näistä paheksujistakaan tuskin viettää hanukkaa taikka ramadania, eivätkä näe siinä mitään paheksuttavaa.

Itseäni ärsyttää eniten ne, jotka paheksuvat sitä, että minä vietän joulua vaikka olen uskonnoton. Miksi vietät? Miksi juhlit? Kelpaa kyllä meidän juhlat muttei meidän Jumala... Rasittavaa. Miten voikaan joidenkin napaa kaivaa niin paljon se, että joillakin on kuusi, ruuat ja lahjat ja joillakin ei...

Vierailija

Eihän joulun viettämättömyys tarkoita, että joulua vihaisi. Ei vaan löydä mitään syytä miksi erikseen itse viettäisi sitä.

Vierailija

En paheksu, mutta säälin syvästi. Joten surku että jotkut elävät koko elämänsä kuin synkässä sumussa, ainoa ilo elämään tulee maallisista asioista eikä ikinä voida hiljentyä johonkin syvempään.

Vierailija

Mutta en tiedä olenko ihan tuollainen ap:n tarkoittama paheksuja, en ole ikinä keskustellut asiasta kenenkään kanssa eikä tapanani ole muutenkaan tuomita muita. Olen huomannut tämän tunnereaktion lähinnä AV:ta lukiessani

-10

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

ymmärrän että joku haluaa juhlia joulua omalla tavallaan, mutten sitä että se olisi yksi arkipäivä muiden joukossa. Kuka ei haluaisi juhlia aina kuin mahdollista?

Itse en ole koskaan pitänyt mistään juhlista, ja vältän niitä aina kuin mahdollista. Ensinnäkin: en pidä ihmisten seurasta ja juhlat on yleensä sosiaalisia tilaisuuksia. Toiseksi minua ei kiinnosta yhtään mitkään koristelut tai erityiset ruoat - ruoka on mulle pelkkää tankkausta, enkä ymmärrä sen makujen päälle juuri mitään. 

- 9

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En paheksu, mutta säälin syvästi. Joten surku että jotkut elävät koko elämänsä kuin synkässä sumussa, ainoa ilo elämään tulee maallisista asioista eikä ikinä voida hiljentyä johonkin syvempään.

Mihin syvempään? Talvipäivän seisaukseen? Okei, ymmärrän tietysti että yrität vihjata kristinuskon olevan ainoa oikea valinta, mutta monille joulu on hyvin pakanallinen juhla, johon kuuluu myös maallinen nautinto pesäpäivien ohittamisen kunniaksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Itse en ole koskaan pitänyt mistään juhlista, ja vältän niitä aina kuin mahdollista. Ensinnäkin: en pidä ihmisten seurasta ja juhlat on yleensä sosiaalisia tilaisuuksia. Toiseksi minua ei kiinnosta yhtään mitkään koristelut tai erityiset ruoat - ruoka on mulle pelkkää tankkausta, enkä ymmärrä sen makujen päälle juuri mitään. 

Kuulostaa todella ankealta.eikö sinulla ole makuaistia?

- 9

Vierailija

Pikkusiskoni ei kuulemma vietä joulua, ja kyllä me muut vähän ihmeteltiin että miksi, mutta varmaan sen takia kun itse ei ole enää lapsi, ja itsellä ei ole lapsia, niin ei se tunnu enää "miltään", hän oli kuitenkin mun lapsille laittanut pienet paketit (on yhden kummi) ja vanhempien luona oli tehnyt piparkakkutalon ym. se on sille jokavuotienen harrastus. Saa mun puolesta kökkiä yksin kämpillään, tosin nyt pari tuntia sitten isänsä joutui sairaalaan, joten voi senkin takia tulla vähän erilainen joulu jos joutuu matkustamaan kuolevaa isäänsä katsomaan. Meistä neljästä sisaruksesta kahdella on perhe ja yhdellä avopuoliso, kukaan meistä ei nyt mennyt tänä vuonna vanhempien luo, kukin viettää itsekseen joulun, vanhempien oli tarkoitus toisen siskon perheen luona huomenna käydä kun asuvat lähimpänä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

- 9

Pidät siis askeettisemmasta elämäntavasta? Ymmärrän sosiaalisen ahdistuksen, mutta juhla on mielestäni aika laaja käsite. Se voi olla mitä vain vähän erikoisempaa, arjesta poikkeavaa itselle mieluista tekemistä :)

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat