Vierailija

Olen karpannut noin viikon ja syönyt alle 40g hiilihydraatteja per päivä. Syön noin 1200 kaloria päivässä, ja olen syönyt lähinnä kananmunia, lihaa, kalaa, jogurttia (ei sokeria tietenkään), pinaattia ja salaatinlehtiä. On alkanut tekemään mieli porkkanoita, punajuuria sun muita juureksia näin joulun alla samoin kuin perunoita. Onko okei syödä näitä?

• ylös 4
  • alas 2

Kommentit (19)

Vierailija

Porkkanaa söin, perunaa ei todellakaan.

En muista jugurtin ravintoainearvoja muttasitä en sallinut?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Pakko sitä kalsiumia on jostain saada. Jogurtissa on myös enemmän proteiinia kuin maidossa. Pinaatissa tai lehtikaalissa kalsiumia ei ole lähes ollenkaan ja soijamaito on epäterveellistä.

AP

Vierailija

En ole perehtynyt hiilarimääriin tarkemmin mutta sen tiedän, että peruna ei kyllä ole karppaajan ruokaa todellakaan. Porkkanasta en osaa sanoa. 

Vierailija

Porkkana ok raakana, kypsänä huonompi (tärkkelys ei imeydy tai jotain kun porkkana raakaa, kypsänä koostumus muuttunut eikä täten hyvä GI enää)

Vierailija kirjoitti:
Olen karpannut noin viikon ja syönyt alle 40g hiilihydraatteja per päivä. Syön noin 1200 kaloria päivässä, ja olen syönyt lähinnä kananmunia, lihaa, kalaa, jogurttia (ei sokeria tietenkään), pinaattia ja salaatinlehtiä. On alkanut tekemään mieli porkkanoita, punajuuria sun muita juureksia näin joulun alla samoin kuin perunoita. Onko okei syödä näitä?

Perunassa on hiilareita 10-15 %, eli kohtalaisen vähähiilarista tavaraa on sekin. Jopa tuollaiseen erittäin tiukkaan rajaan mahtuu helposti 2-3 perunaa, kunhan et paljoa muuta hiilaria vedä.

Miksi olet noin vähillä hiilareilla? Kokonaiskaloritkin kuulostavat aika vähiltä...

Si vis pacem, para bellum

Vierailija kirjoitti:
Porkkana ok raakana, kypsänä huonompi (tärkkelys ei imeydy tai jotain kun porkkana raakaa, kypsänä koostumus muuttunut eikä täten hyvä GI enää)

Höpö. Höpö.

Si vis pacem, para bellum

Vierailija

Muistan joskus kuulleeni karppauksen ollessa tosi suosittua, että vihannesten ja kasvisten pitäisi olla vihreitä, jotta ne sopisivat karppaajan lautaselle. Ei keltaisia tai punaisia :D En muista oliko se jonkun hörhön ajatus, vai oliko siinä joku järki.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Muistan joskus kuulleeni karppauksen ollessa tosi suosittua, että vihannesten ja kasvisten pitäisi olla vihreitä, jotta ne sopisivat karppaajan lautaselle. Ei keltaisia tai punaisia :D En muista oliko se jonkun hörhön ajatus, vai oliko siinä joku järki.

On siinä järki.

Vierailija

EI ole noin tiukkaa - toki karppausmuotoja on monenlaisia. Tiukkapipoisuus ei ole hyväksi, koska vihannekset ovat kokonaisuudessaan kuitenkin hyvää ravintoa. Porkkanoita joskus raakana, kypsennystä ei suositella (mutta ei sekään joskus haittaa), ja punaisia kasviksia, esim. paprikoita, tomaatteja jne. voi toki nauttia monissa muodoissa!

Karppaus elämäntapana on joustavaa, mitään ehdottomia rajoja ei ole, mutta keskimmäinen ajatus on, että leipä, puuro, pasta ja riisi kutakuinkin pois, samoin näkyvät sokerit ja makeiset, tilalle lihaa, kalaa, munia, rasvaa ja vihanneksia - sillä mennään jo pitkälle ja olo paranee.

Jokaisen kannattaa etsiä itselle sopivat rajat ja määrät. Kyseessä on elämäntapa, eikä silloin liian tarkat prosentit jne ole järkeviä.

Vierailija

Ei se ole mikään elämäntapa jos ei siitä halua tehdä sellaista. Ihan yhtä hyvin karppaaminen voi olla muutaman viikon/kuukauden laihdutuskuuri. Itse tykkään keväisin kiristellä rantakuntoon karppaamalla, vaikka syksyllä menee bulkilla likemmäs puoli kiloa hiilaria päivässä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei se ole mikään elämäntapa jos ei siitä halua tehdä sellaista. Ihan yhtä hyvin karppaaminen voi olla muutaman viikon/kuukauden laihdutuskuuri. Itse tykkään keväisin kiristellä rantakuntoon karppaamalla, vaikka syksyllä menee bulkilla likemmäs puoli kiloa hiilaria päivässä.

Luitko tarkasti? Se ON elämäntapa, ruokavalio pidemmälle ajalle. Jos haluat pitää jonkinlaisen kuurin, se ei ole karppaamista.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Pakko sitä kalsiumia on jostain saada. Jogurtissa on myös enemmän proteiinia kuin maidossa. Pinaatissa tai lehtikaalissa kalsiumia ei ole lähes ollenkaan ja soijamaito on epäterveellistä.

AP

Itseasiassa kalsiumia EI OLE pakko saada mistään. Se on maitotuotannon asettama harhaluulo.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Luitko tarkasti? Se ON elämäntapa, ruokavalio pidemmälle ajalle. Jos haluat pitää jonkinlaisen kuurin, se ei ole karppaamista.

Yhtä hyvin se voi olla ruokavalio lyhyemmälle ajalle. Kuten itselläni. Ei se elimistö tiedä että dieetti ei ole pysyvä olotila, ihan samalla tavalla se toimii. Karppaaminen (englannin lauseesta "carb cutting") on myös hyvä keino poistaa nestettä kropasta. Esim. joulun mässäilyjen jälkeinen pöhö lähtee helposti parin päivän kaappaamisella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Yhtä hyvin se voi olla ruokavalio lyhyemmälle ajalle. Kuten itselläni. Ei se elimistö tiedä että dieetti ei ole pysyvä olotila, ihan samalla tavalla se toimii. Karppaaminen (englannin lauseesta "carb cutting") on myös hyvä keino poistaa nestettä kropasta. Esim. joulun mässäilyjen jälkeinen pöhö lähtee helposti parin päivän kaappaamisella.

Mitäs meinaat kaapata?

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.