HS: Rikkaat pitävät köyhiä laiskoina ja nuhruisina.
http://m.iltalehti.fi/uutiset/2015122020859554_uu.shtml
Jäyhän se ilmi jo täälläkin. Köyhyys on oma vika.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi miettiä millaisia köyhiä tuntee. Tunnen kolme: itseni (opiskelija), äitini (työkyvyttömyyseläkkeellä onnettomuuden seurauksena), sekä isovanhempani (eläkkeellä - tulot pieniä, koska matalapalkka-aloilla koko elämänsä työskennelleet).
Kuka meistä on siis laiskin ja tyhmin?
Sinä, itsellä perustin opiskelujen ohessa yrityksen, tienasin ja säästin.
Äitisi, (ellei aivoissa ole vikaa) jos vaikka pyörätuolissa, ei estä ajatustyötä, tai yrittämistä. Vrt. Stephen Hawking. Onko äitisi pahemmin rampa?Isovanhempasi. Matalapalkka alalla työskentelevä jos säästää koko ikänsä osakkeisiin ja rahastoihon on eläkeiässä miljonääri.
Aina keksitään syy, että miksi ei voisi vaurastua. Ja niitä syitä kyllä riittää.
Hei, sinulla kun on kokemusta, niin auttaisitko? Opiskelen tällä hetkellä päätoimisesti, mutta ehdottomasti haluaisin päästä kiinni leivän syrjään jo aiemmin. Millainen yritys minun kannattaisi perustaa? Ja mistä tähän voisi saada alkurahoituksen? Olen opintojeni ohessa tehnyt paljon työharjoittelujaksoja, mutten ole saanut palkkatyötä, joten omaa rahaa minulle ei ole kertynyt säästöön. Kiitos jo etukäteen avustasi.
Suosittelisin perustamaan nettimarkkinointi/nettimyynti yrityksen. Tarvitset pääomaa 200-1000e, riippuen vähän mitä alat myymään. Markkinointi maksaa vain nettisivujen ylläpitokustannukset n. 70e vuosi ja mahdollinen toinimi 110e vuosi. Mieti missä voisi olla markkinarakoa ja koita samaan aikaan vaikka useampaa. Esim löydät tuotteen/tuotteita jotka maksaa suomessa vaikka 40e/kpl mutta etsit netistä (yleensä Kiinasta) valmistajan/toimittajan jolta saisit tuotteen 10e/kpl kun tilaat vaikka 10 kerralla. Sitten myyt postimyynnillä. Hyvin yksinkertainen esimerkki mutta toimii kun keksit markkinaraon. Mainostaminen netissä toimii esim. näin perustat useita sivustoja joissa mainostat kaikkea. Kannattaa myös yhdistää näitä, ne usein tukee toisiaan.
Tuo on ehkä vähän vanhahtavaa tänä päivänä. Lähes kaikki opiskelukaverini ja tuttavani ostavat tarvitsemansa suoraan netistä jostain ulkomailta. On jo niin nykypäivää, ettei nettimyynti paljoa kannata. Ellei nyt sattuisi olemaan niin paljon rahaa, että voisi ryhtyä verkkokauppa comin kilpailijaksi. Siihen ei opiskelijan budjetti riitä. Toki otan vastaan ideoita mitä tämä myynti voisi olla.
Minun liiketoimintani perustuu yllä olevaan esimerkkiin. En anna suoria vinkkejö vaan toteutan ne itse. On paljon tuotteita mistä et tiedäkkään kuinka halvalla ne on mahdollista saada suoraan valmistajalta tukkusopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen voi miettiä millaisia köyhiä tuntee. Tunnen kolme: itseni (opiskelija), äitini (työkyvyttömyyseläkkeellä onnettomuuden seurauksena), sekä isovanhempani (eläkkeellä - tulot pieniä, koska matalapalkka-aloilla koko elämänsä työskennelleet).
Kuka meistä on siis laiskin ja tyhmin?
Sinä, itsellä perustin opiskelujen ohessa yrityksen, tienasin ja säästin.
Äitisi, (ellei aivoissa ole vikaa) jos vaikka pyörätuolissa, ei estä ajatustyötä, tai yrittämistä. Vrt. Stephen Hawking. Onko äitisi pahemmin rampa?Isovanhempasi. Matalapalkka alalla työskentelevä jos säästää koko ikänsä osakkeisiin ja rahastoihon on eläkeiässä miljonääri.
Aina keksitään syy, että miksi ei voisi vaurastua. Ja niitä syitä kyllä riittää.
Hei, sinulla kun on kokemusta, niin auttaisitko? Opiskelen tällä hetkellä päätoimisesti, mutta ehdottomasti haluaisin päästä kiinni leivän syrjään jo aiemmin. Millainen yritys minun kannattaisi perustaa? Ja mistä tähän voisi saada alkurahoituksen? Olen opintojeni ohessa tehnyt paljon työharjoittelujaksoja, mutten ole saanut palkkatyötä, joten omaa rahaa minulle ei ole kertynyt säästöön. Kiitos jo etukäteen avustasi.
Suosittelisin perustamaan nettimarkkinointi/nettimyynti yrityksen. Tarvitset pääomaa 200-1000e, riippuen vähän mitä alat myymään. Markkinointi maksaa vain nettisivujen ylläpitokustannukset n. 70e vuosi ja mahdollinen toinimi 110e vuosi. Mieti missä voisi olla markkinarakoa ja koita samaan aikaan vaikka useampaa. Esim löydät tuotteen/tuotteita jotka maksaa suomessa vaikka 40e/kpl mutta etsit netistä (yleensä Kiinasta) valmistajan/toimittajan jolta saisit tuotteen 10e/kpl kun tilaat vaikka 10 kerralla. Sitten myyt postimyynnillä. Hyvin yksinkertainen esimerkki mutta toimii kun keksit markkinaraon. Mainostaminen netissä toimii esim. näin perustat useita sivustoja joissa mainostat kaikkea. Kannattaa myös yhdistää näitä, ne usein tukee toisiaan.
Tuo on ehkä vähän vanhahtavaa tänä päivänä. Lähes kaikki opiskelukaverini ja tuttavani ostavat tarvitsemansa suoraan netistä jostain ulkomailta. On jo niin nykypäivää, ettei nettimyynti paljoa kannata. Ellei nyt sattuisi olemaan niin paljon rahaa, että voisi ryhtyä verkkokauppa comin kilpailijaksi. Siihen ei opiskelijan budjetti riitä. Toki otan vastaan ideoita mitä tämä myynti voisi olla.
Minun liiketoimintani perustuu yllä olevaan esimerkkiin. En anna suoria vinkkejö vaan toteutan ne itse. On paljon tuotteita mistä et tiedäkkään kuinka halvalla ne on mahdollista saada suoraan valmistajalta tukkusopimuksella.
Entäs ne jotka ei osaa ostaa netistä edes lentolippua, tai osaa englantia? Kaikki ei ole yhtä pystyviä ja päteviä. Pidätkö itseäsi tyhmänä? Vai pidätkö itseäsi fiksumpana kuin moni köyhä? Ehkä se siinä onkin. Kaikilla ei riitä aivokapasiteetti siihen mikä on toisille helppoa. Onnellisia olkoon älykkäät ja osaavat.
Jep, se hemmetin yhteiskunta. Missä ihmisen oma vastuu? Se aina vaan unohtuu, aina löytyy tekosyy mut on vaikea katsoa peiliin ja ajella että oma vika. Tilanteeni on tämä, pitäisiköhän muuttaa jotain? Tehdä JOTAIN? Joo ei pysty ku yhteiskunta ei rakasta, no ei sen tarvikkaan vaan antaa mahdollisuuksia, loppu on kiinni ihan yksilöstä.
Vapaan tahdon olemassaoloa ei ole todistettu. Ette te kokkareet tiedä kenenkään köyhän taustoja ja olosuhteita, mistä mikäkin johtuu, ja vaikka jonkun tietäisittekin, ei siitä voi päätellä mitään kenenkään toisen köyhän tilanteesta. Joten voitte työntää nuo Hitlerin Saksasta tutut ajatuskuvionne peräreikänne syvimpään syöveriin.
Vierailija kirjoitti:
Jep, se hemmetin yhteiskunta. Missä ihmisen oma vastuu? Se aina vaan unohtuu, aina löytyy tekosyy mut on vaikea katsoa peiliin ja ajella että oma vika. Tilanteeni on tämä, pitäisiköhän muuttaa jotain? Tehdä JOTAIN? Joo ei pysty ku yhteiskunta ei rakasta, no ei sen tarvikkaan vaan antaa mahdollisuuksia, loppu on kiinni ihan yksilöstä.
Aivan. Ehdotankin tässä uutta lakia. Jos ei näistä mahdollisuuksista huolimatta pärjää, niin viedään lähimmän saunan taakse ja niskalaukaus. Ei mitään turhia kuluja hunsvotista enää! Mites olis? Joku 25-30-vuotiaaksi annetaan yrittää, mut jos vielä on yhteiskunnan elätti, niin selvä peli.
Vierailija kirjoitti:
Vapaan tahdon olemassaoloa ei ole todistettu. Ette te kokkareet tiedä kenenkään köyhän taustoja ja olosuhteita, mistä mikäkin johtuu, ja vaikka jonkun tietäisittekin, ei siitä voi päätellä mitään kenenkään toisen köyhän tilanteesta. Joten voitte työntää nuo Hitlerin Saksasta tutut ajatuskuvionne peräreikänne syvimpään syöveriin.
Oijjoi tuota katkeruuden määrää! :)
Muitten vika, kuten aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vapaan tahdon poissaolosta ei seuraa, että jokin asia olisi varsinaisesti jonkun muunkaan vika, mutta mistäs sinä pappa betalar -kultalusikkamulkku sitä tajuaisit, kun et ole koskaan mitään optioiden ostamista ja merkkilaukkuja tärkeämpää joutunut miettimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Ehdotankin tässä uutta lakia. Jos ei näistä mahdollisuuksista huolimatta pärjää, niin viedään lähimmän saunan taakse ja niskalaukaus. Ei mitään turhia kuluja hunsvotista enää! Mites olis? Joku 25-30-vuotiaaksi annetaan yrittää, mut jos vielä on yhteiskunnan elätti, niin selvä peli.
Ja sit karkasi mopo.. Ihan kuin ihmisen ei pitäisi ottaa vastuuta itsestään, se on ulkoistettu yhteiskunnalle. Ja aina tulee samat tekosyyt, kun ei me kaikki voida opiskella lääkäreiksi eikä meillä ole hienoa sukunimeä. Muuten itse opiskelin 3 lapsen yh leskenä itselleni hyvän ammatin jotta pysyin hankkimaan meille oman kodin ja takaamaan lapsilleni hyvän tulevaisuuden. Ja ei ollut edes kovin vaikeaa vaan antoisaa kun pystyi kehittämään itseään.
Pikainen resepti jouluviikon alkamisen ratoksi:
1. Otetaan nykykokkareen ajatusmaailma
2. Poistetaan siitä sana "köyhä"
3. Laitetaan tilalle sana "juutalainen"
4. Voilà! Saadaan Adolf Hitler -nimisen herrahenkilön muotoilema maailmankatsomus
Vierailija kirjoitti:
> En itse henkilökohtaisesti ole koskaan saanut mitään ilman kovaa työtä
Jos nyt jätetään tämä valehtelu. Suomessa ei ole kovia/raskaita/"oikeita" yms. töitä pahemmin ollut sitten 60-luvun. Jos siis totta puhutaan.
Noin kuvainnollisesti. Jos siis totta puhutaan.
Tarkoitin sitä, etten koskaan ole levännyt laakereillani, vaan aina joko kouluttautunut tai ollut töissä ja välillä molempia samaan aikaan. Minulla on ollut tuuria, mutta olen sen tuurin ohella myös tehnyt kovasti työtä, jotta olen tässä nykyisessä asemassani. En aina fyysistä työtä, henkinen työkin voi olla "kovaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään fiksua ja pätevää, joka ei olisi päässyt oman alansa töihin. Fiksut kun tajuavat sen, että pitää tuntea erilaisia ihmisiä, myös muita, kuin omat sukulaiset ja kaverit.
Ai ihan pitää? Entäs jos ei tunne? Suomi on on täynnä pölkkypäitä, jotka ovat tyhmiä. Ovat paremmissa työpaikoissa vaikka älyllisesti ovat vajakin tasoa koska "tuntevat piirit".
Jep, ihan turha kuvitella, että esim. tiettyjä ulkomaalaisperäisiä sukunimiä omaavat henkilöt päätyisivät pitkäaikaistyöttömiksi tai YT-neuvotteluissa irtisanotuksi, vaikka olisivat millaisia pölvästejä tahansa (ja toisinaan ovatkin). Sama toteutuu ihan normisuomalaisellakin sukunimellä, kunhan isi/setä/eno tuntee oikeita henkilöitä. Tämä on nähty niin monta kertaa ihan lähietäisyydeltä.
Ei tämäkään pidä enää paikkaansa. Verkostot ratkaisevat eli vanhempien suhteet. Pelkkä nimi ketään pelasta, vaan sen pitää liittyä tiettyyn verkostoon. Esimerkiksi en tunne yhtäkään naispuolista proffaa, jonka joko isä isoisä tai puoliso ei olisi myös proffa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei me täällä Tamsesterin kokoomuksen naisjaostossa voitais vaikka väsätä tosta joku "Tampereen kokoomus on sitä mieltä". Nyt kun me ollaan siitä vanhasta punakuonasta päästy (eiks ookkin ihkuu, kun vanha kapinasaasta ei enää täällä patsastele!), niin järjen kanssa voitais tehdä ratkasuja tässäkin maassa! Ja Tampsesterissa eka, totta kai! Reetta vois tehdä alustavan ehdotuskirjeen, kun se on niin hyvä suustansakin (vähän rivo, mut ei kai ne shampanjapullojutut tohon läpyskään mitenkään kuulu!?). Voitais tehdä niistä luodeistyakin juhlamalleja "Tervemenoa elätti", "Rikkaammat vanhemmat ens kerralla". Vähän huumoria mukaan, nääääS!
Mitäs te muut ootte mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa vapaan tahdon poissaolosta ei seuraa, että jokin asia olisi varsinaisesti jonkun muunkaan vika, mutta mistäs sinä pappa betalar -kultalusikkamulkku sitä tajuaisit, kun et ole koskaan mitään optioiden ostamista ja merkkilaukkuja tärkeämpää joutunut miettimään.
Jos tuo solvausten syytäminen saa olosi paremmaksi niin jatka ihmeessä sitä.
Optioita ei muuten osteta. Niitä saadaan työnantajalta ja osakekurssin suotuisan kehityksen ansiosta niillä voi tienata oikein mukavasti. Suomen valtio toki riistoverotuksellaan siirtää niistä ison osan kaltaisenne roskaväen elättämiseen joten sinähän olet niistä kiitollinen. Vai mitä? :D
Katkeruus on muuten oikeasti paha juttu, se lyhentää tutkitusti elinikää. Vai oletko vaan tyytyväinen kun loppu tulee ennenaikaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholistiluuserivanhempien jälkikasvuna olen samaa mieltä - itsestä kiinni. Kun teki mieli antaa periksi, ei tarvinnut kuin muutama sekunti miettiä millaiseksi en missään nimessä halua.
Nykyään kuulun maan parhaiten tienaavaan 8% väkeen. Pitkä tie on tultu vaikka mitä paskahommaa tehden yms. Enkä ronkeloi jos jotain tehtävä duunissa, arskahaalaritkin vedetään niskaan jouluna jos on tarve vaikka ns sisäsiisteissä hommissa olen.
Sulla on ollut sisua. Paljon on ihmisiä joiden henkiset voimavarat eivät vaan riitä ponnistelemaan ylös sieltä kurasta. Tunnistan kylä sun ihmistyypin, tuttavapiiriin kuluu pari vastaava tapausta. Ovat päätyneet ihan tavallisiksi, suht hyvin toimeentuleviksi ihmisiksi vaikka perheessä on olut alkoholismia - nämä eivät myöskään mielellään juo itseään humalaan. Perhen köyhyys voi olla muutakin kuin alkoholismia. Henkinen lyttääminen, näköalattomuus, toivotomuus ovat ehkä niistä tuhoisimpia.
Köyhyydestä nousemiseksi kaiken pitää onnistua. Itselläni on äo Einsteinin luokkaa ja menestyin koulussa. Yliopistoaikana kuitenkin sairastuin kroonisesti, enkä jaksanut luoda sosiaalisia verkostoja vaan vaivoin rämmin opintojen läpi. Sitkeydellä sain jatkotutkinnonkin tehtyä, mutta nyt, kun kilpailu rahoituksesta ja työstä on äärimmillään, en ole saanut työtä, koska niitä verkostoja ei vain ole. Eli jos pitää nousta monta sosiaalista askelmaa, ei ole varaa mihinkään vastoinkäymisiin. Hyvin paljon on kiinni puhtaasta tuurista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
> En itse henkilökohtaisesti ole koskaan saanut mitään ilman kovaa työtä
Jos nyt jätetään tämä valehtelu. Suomessa ei ole kovia/raskaita/"oikeita" yms. töitä pahemmin ollut sitten 60-luvun. Jos siis totta puhutaan.
Noin kuvainnollisesti. Jos siis totta puhutaan.
Tarkoitin sitä, etten koskaan ole levännyt laakereillani, vaan aina joko kouluttautunut tai ollut töissä ja välillä molempia samaan aikaan. Minulla on ollut tuuria, mutta olen sen tuurin ohella myös tehnyt kovasti työtä, jotta olen tässä nykyisessä asemassani. En aina fyysistä työtä, henkinen työkin voi olla "kovaa".
Kymmenen pistettä ja papukaijamerkki! Harvinaista, että täällä joku korjaa sanomisiaan. Ja suht uskottavalta tuo juttusi kuulostaa. Nostan hattua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Optioita ei muuten osteta. Niitä saadaan työnantajalta ja osakekurssin suotuisan kehityksen ansiosta niillä voi tienata oikein mukavasti. Suomen valtio toki riistoverotuksellaan siirtää niistä ison osan kaltaisenne roskaväen elättämiseen joten sinähän olet niistä kiitollinen. Vai mitä? :D
Katkeruus on muuten oikeasti paha juttu, se lyhentää tutkitusti elinikää. Vai oletko vaan tyytyväinen kun loppu tulee ennenaikaisesti?
Optioita myös ostetaan, mitä oikein höpiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koulutettu ja keskiluokkainenkin voi tulla köyhäksi jos hän tai hänen perheenjäsenensä sairastuu vakavasti, tai perhettä kohtaa joku onnettomuus, tai jos tulee avioero ja kalliilla ostettu asunto joudutaan myymään alihintaan, tai avioerossa puoliso putsaa kaiken avioehdon nojalla, tai jos on yli 50 v ja joutuu työttömäksi jos firma myydään alta pois. Miten sinä suojaudut tällaisia vastaan? Sitten osoitetaan sormella että oma vika, oma vika!
Öö - eikä järkevä ihminen varaudu tällaisiin jo etukäteen? Ei tee (huonoa) avioehtoa, säästää pahanpäivän varalle, ei osta ylihintaista asioita, valitsee kumpoaniksi järkevän miehen, joka ymmärtää että erotessakin hän voittaa jos myydään asunta rauhassa. Ei ihminen ole mikään ajelehtiva tukki, kyllä elämäänsä voi pyrkiä ohjaamaan oikeaan suuntaan ja varautua ongelmiin.
Terveisin 30v, jolla omaa omaisuuttaan suojeleva avioehto, henkivakuutus, talo 70% maksettu, sairaskuluvakuutukset koko perheelle. Jos molemmat vanhemmat sairastuisi kerralla noin vuoden päästä meidän olisi myytävä talomme, vuoden meitä kannattelisivat omat turvaverkkomme.
Eli ihmiselke vastuu itsestään, ei se ole yhteiskunnan tehtävä olla kansalaisen nenää niistämässä, jos flunssa yllättää.
Montako noista olisit ehtinyt saada kuntoon, jos olisit sairastunut jo 20-vuotiaana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Optioita myös ostetaan, mitä oikein höpiset?
Mielessäni oli parhaiten kansan syvien rivien tuntemat ei Nokian optiot joita jaettiin isoimmille pomoille.
Nykynuorilla on niin paljon kovempaa ja kovempaa saa ponnistaa, kuin niillä jotka on syntynyt sotien jälkeen. Kaikki on teille ollut pedattu valmiiksi.
Kilpailu ei ollut niin kovaa. Nyt pitää oppia myös nopeammin ja tekniikka kehittyy nopeammin. Ei ihme että moni luovuttaa, koska se on vain mahdotonta yrittää pärjätä tässä paskassa tulevaisuudessa.
Ihan kiinnostais tietää, mitä noin herkkä ihminen tekee elämällään.