Onko teidän murkullanne pelikone?
Minkä merkkinen, paljonko maksoi, onko hyvä ts tehoja tarpeeksi?
Kommentit (12)
Vähän päälle 1700 euroa oli alkuhankinta palasista kasattuna vesijäähyllä. Osat tuli tukkuhinnalla. Itte keräsi 1000 € ja loput sai kun pärjäsi koulussa sovitusti. Sitä ollaan sitten nyt jo kerran päivitelty vähän alta 200 €. Asennuksissa yms. auttaa iskä jos tarvitsee, mutta hintana on aina että osaa seuraavalla kerralla itse. Tehoja piisaa sen verran ettei heti lopu (i7 CPU, 16 GB RAM, SSD etc.)
Vaimo kritisoi aluksi, että mihin ton hintanen hirmu tarvitaan, mutta rauhoittui kun sovittiin tuo rahoitus tuohon ja tyytyi toteamaan lapselle, että jos oot yhtä hullu kun isäs niin mikä siinä....
Pyydän ensimmäiseksi anteeksi tyhmää kysymystäsi, mutta niitä(kin)hän täällä saa tehdä.
Minun vanhapiikatädin kummipoika on toivonut joululahjaksi "pelikonetta". Mutta en tiedä, mitä ne ovat. Käykö ihan tavallinen tietokone vai onko kyseessä joku ihan eri asia? Ja herraisä, voivatko ne maksaa 1 700 euroa, kuten yllä??
Vierailija kirjoitti:
Pyydän ensimmäiseksi anteeksi tyhmää kysymystäsi, mutta niitä(kin)hän täällä saa tehdä.
Minun vanhapiikatädin kummipoika on toivonut joululahjaksi "pelikonetta". Mutta en tiedä, mitä ne ovat. Käykö ihan tavallinen tietokone vai onko kyseessä joku ihan eri asia? Ja herraisä, voivatko ne maksaa 1 700 euroa, kuten yllä??
Jaaa.... siis tuo 1700 € tulee siitä kun mulla on taustaa 80-luvulta ja kun poika halusi kunnon teharin niin isältäkin karkasi vähän mopo käsistä :D Paljon halvemmallakin pääsee.
700-800 eurolla saa jo hyvän laitteen kun miettii mihin rahansa laittaa.
Tiedätkö yhtään mitä tämä kummipoika pelaa?
No enpä tiedä mitä poika pelaa. Ajattelin että "tietokonepelejä", mutta jos niitä ei pelatakaan tietokoneella vaan jollain erityisellä laitteella, niin sitten jotain muita (?) pelejä. Täytyy siis nyt ensin selvittää tämä asia.
Vierailija kirjoitti:
No enpä tiedä mitä poika pelaa. Ajattelin että "tietokonepelejä", mutta jos niitä ei pelatakaan tietokoneella vaan jollain erityisellä laitteella, niin sitten jotain muita (?) pelejä. Täytyy siis nyt ensin selvittää tämä asia.
Lähinnä kyselin peleistä tehotarpeen arvioimiseksi.
"Pelikone" tarkoittaa tehokasta pelaamiseen riittävää tietokonetta eli PC:tä. Pelaaminen vaatii tietokoneelta enemmän tehokkuutta kuin vaikkapa nettisurffailu tai Wordin käyttäminen.
"Konsoli" sitten taas viittaa näihin mm. Microsoftin (XBOX) ja Sonyn (Playstation) pelaamiseen rannettuihin "purkkeihin".
Mutta siis joo periaatteessa pelikone on normaali tietokone.
Ok, kiitos tiedosta. Ja vielä tarkennan: jos "pelikone" on ihan normaali tietokone, niin sillä siis voi tehdä kaikenlaista muutakin kuin pelata? Tekstinkäsittelyä, koulutehtäviä jne? Silloin se hintakaan ei tuntuisi niin pahalta, jos kone kelpaisi muuhunkin käyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Ok, kiitos tiedosta. Ja vielä tarkennan: jos "pelikone" on ihan normaali tietokone, niin sillä siis voi tehdä kaikenlaista muutakin kuin pelata? Tekstinkäsittelyä, koulutehtäviä jne? Silloin se hintakaan ei tuntuisi niin pahalta, jos kone kelpaisi muuhunkin käyttöön.
Tottakai kelpaa ja erityisen hyvin. Se eroaa peruslaitteesta vain tuon tehokkuutensa kautta.
kyllä voi! mun avomiehellä on nimenomaan pelaamista varten hankittuna melkonen tykki PC, mutta ihan yhtä lailla sillä voi tehdä kaikkia muitakin juttuja mitä tietokoneella nyt tehdään. lisäksi kaikki toimii yleensä nopeammin, esim. ohjelmien avautuminen vie sen sekunnin mikä kieltämättä parantaa käyttömukavuutta :-)
On, molemmilla omat. Ja myös molemmilla aikuisilla, ollaan peliharrastajia kaikki. Ihan pc-koneita ovat kaikilla. Prosessorina Intel i5 tai i7, näytönohjaimet Nvidian aika uusia malleja kaikki, paitsi pojan koneessa on vesijäähdytteinen AMD FuryX. Osti sen itse rippilahjarahoillaan.
"No enpä tiedä mitä poika pelaa. Ajattelin että "tietokonepelejä", mutta jos niitä ei pelatakaan tietokoneella vaan jollain erityisellä laitteella, niin sitten jotain muita (?) pelejä. Täytyy siis nyt ensin selvittää tämä asia."
Jos ei se pelaa jotain pelkkää minecraftia ja muuta kevyttä, niin kunnon 3D pelit vaativat paljon prosessorilta ja näytönohjaimelta. Millään edullisella läppärillä tai halvimmilla pöytäkoneilla niitä ei pelata. Sitä parempi grafiikka ja vähemmän "nykimistä" näytöllä mitä parempi laitteisto.
Mutta jos murkku tai vanhempi ei ole erityisen kiinnostunut tietokoneista sinänsä, eikä ole hifisti esim. grafiikan suhteen, niin luultavasti uusimman sukupolven pelikonsoli on järkevämpi vaihtoehto. Ne on halvempia, niitä ei tarvitse koko ajan osata konffata (esim. PC:llä joka pelissä täytyy aluksi optimoida itselleen parhaat grafiikka-asetukset saadakseen parhaimman irti).
Ap tässä jatkaa eli kyselen koska meillä ilm ns pelikoneen hankinta edessä, ei jaksa oikein enää kuunnella tuon 14v jäpikän surkeilua siitä miten ei nykyisessä tehot riitä jne. Ja nykyinen on uusi sekin, mutta tarkoitettu muuhun kuin pelaamiseen. Mies katseli 700e vehjettä mutta päätynyt 1000e laitteeseen, järkky hinta sekin mutta ei kai tälle mitään mahda..Mutta poika saa (joutuu) kyllä itsekin tuon maksamiseen osallistumaan, olisko vaikka ilman kk-rahaa kesään asti ja vielä pari sataa siihen päälle varsinkin jos toinen muksu ei osallistu lainkaan, sais vaan tuon 12v vesselinkin siihen mukaan mutta kun ei kuulemma koskaan pelaa tietokoneella niin...olen vain aika skeptinen sen "ei koskaankin" kanssa, tuskin se aina tulee seur vuodet olemaan vain ja ainoastaan ps4 millä pelaa..
ap
.