Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hirveä jouluahdistus

Vierailija
16.12.2015 |

Hirveä ahdistus iskee kun aloin ajattelemaan että noin ja noin monta päivää jouluun ja en saa tehtyä mitään, ruokaostokset pitäisi tehdö ja samalla pitäisi olla pää kolmantena jalkana töissä , sitten ne pitäisi leipoakin,

päätin että en tee mitään, jos kukaan muukaa perheestä ei tee mitään eikä leivo tai valmista laatikoita niin miksi minä stressaiain niistä kun en niitä edes syö. Jos haluaa jotain niin sen voi tehdä ihan hyvin itse.

Miksi näännyttäisin itseni työn jälkeen kaupassa tungoksessa ja alkaen leipomaan kello yhdeksältä. Joulu on kuitenkin vain 3 päivää ja siinä ajassa tuskin edes montaa kakkua ehtii syödä joten miksi leipoa pakastin täyteen kun sinne ne jäävät kuitenkin. Käyn siis vain töissä aattoon asti.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Unohda se leipominen :). Ihmisten pitäisi olla armollisempia itselleen, varsinkin jouluna. Lapsiakaan ei paljoa leipomukset lohduta jos äiti on väsymyksen/stressin takia poissaoleva ja kiukkuinen :(. Kaupasta saa kaikki tarvittavat herkut jouluun! Laatikoita nyt ei ainakaan kannata lähteä tekemään jos  ei harrastuneisuutta ole eikä kuulu edes suosikkiruokiin. Suosittelen stressaajia myös jättämään joulusiivouksen väliin. Valaistusta hämäräksi, kynttilät palamaan ja villasukat jalkaan niin ketään ei häiritse. Niin teen minä, ja siivoan sitten paremmin joulun jälkeen kun on pyhien aikana sotkettu, eikä ole muita puuhia enää. Senkin ajan voi käyttää rentoutumiseen ja lasten kanssa olemiseen ja vaikka joululaulujen laulamiseen.

Vierailija
2/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee niin kuin minä. Istuttiin koko perhe saman pöydän ääreen ja päätettiin yhdessä, mitä tehdään ruuaksi ja mitä siivotaan. Kirjoitettiin ylös ja sen jälkeen jokaisen ruuan tai siivouskohteen kohdalla, kuka tekee. Lapset on vielä aika pieniä (kolme lasta 8-4v), mutta osaavat esim. siivota vessan, pyyhkiä pölyt, tehdä erilaisia salaatteja, joulutortut, koristella kuusen, imuroida omat huoneensa ja pestä vaikkapa saunan. Pointtina siis se, että jokainen saa sanoa, minkä kokee tärkeäksi ja tehdä sitten niitä juttuja. Jos haluaa joulutorttuja, ei voi vain olettaa, että ne ilmestyvät yhtäkkiä jostakin. Lapsista on tosi iso apu jos niille vain antaa mahdollisuuden tehdä eikä niin nipota meneekö ihan tismalleen oikein. Mies mukaan joulun suunnitteluun. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko tehdä kuten 2. neuvoo? Minulla olisi aikaa tehdä yksinkin, mutta en tee. Mieluummin teen niitä juttuja, jotka minua oikeasti kiinnostavat eli laitan akvaarioni joulukuntoon ja joulukukat kukoistamaan. Tytär tahtoo taas maalata jouluikkunan. Poikamme virittelee ikkunoihin jouluvaloja. Mies vastaa musiikista. Siivota en aio sen enempää kuin muulloinkaan. Mies tarttuu imurin varteen ja minä silmäilen, että miltä kokonaisuus näyttää ja putsailen vähän.  Joululaatikot ostan valmiina. Mies saa kantaa osan ostoksista. Lapset varmaan tahtovat siivota huoneensa, hakea ja koristella joulukuusen ja leipoa valmistaikinoista pipareita ja omenakanelitäytteisiä joulutorttuja. Ostan valmista kinkkua, kalkkunaa, kalaa myös.

Vierailija
4/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki pitää jättää juuri viittä vaille jouluun? En ymmärrä. Siivota voi pitkin vuotta. Lahjoja voi hankkia pitkin syksyä. Leipoakin voi jo hyvinkin ajoissa, pikku hiljaa pakasteeseen.

Vierailija
5/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa, kun ihmiset on noin hysteerisiä ja ahdistuneita. Meillä on jo parit piparit leivottu ja syöty. Ensi viikonloppuna leivotaan lisää, mutta kyllä ne syödäänkin ettei jouluksi jää. Mitään kakkuja tai muutakaan ei leivota, jos ei jakseta ja yleensä ei ole leivottukaan, kun suklaata ja karkkia on joka paikka täynnä ja niitä syödään.Torttuja teen, jos jaksan. Laatikot ja kinkku ostetaan valmiina. Sienisalaattikin tehdään säilykesienistä.  Perussiistiäkin on eli joulusiivous sisältää vain saunan ja pesuhuoneen, mutta jos ei jaksa tai ehdi niin senkin ehtii siivota vaikka tammikuussa. Ei stressiä, vaikka koko joulun olen töissä.

Ostoksilla käydään osittain jo huomenna ja lisää sitten launtaina ja viimeiset ruokaostokset sitten varmaan tiistaina.

Vierailija
6/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä pitää tehdä? En ymmärrä. Meillä ihan normalaali viikosiivous, jonka jälkeen kuusi ja koristeet sunnuntaina. Kalat haetaan valmiina hallista, kinkku uuniin keskiviikkoaamuna. Keskiviikkona teen kotijuuston, en muuta. Aattona salaatin. Mikä kiire?

Vierailija
7/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, ihan totta! Minä olen joulustressistä viisastunut aiemmilta vuosilta, ja meillä laitetaan kaikki tosi ajoissa.

- Jouluvalot viriteltiin jo marraskuun 24. pvä (on pimeää, saa nauttia valoista pitkään) ja mies asensi vielä niihin kaikkiin ajastimet, niin ei tartte ajatella ollenkaan.

- Joulukuusi laitetaan perheen voimin jo Luciana, niin ei sitä tarvitse kaivella ja koristaa aattona, kun on muutenkin tekemistä. Kuusesta ehtii nauttia pitkään, niin ei ahista yhtään heivata sitä pois Nuuttina.

- en lupaudu mihinkään myyjäisiin ym. pikkujouluihin mukaan

- teen vain torttuja ja ostan piparit valmiina. Ehkä pari taatelikakkua, koska ovat nopeita.

- joulukortit ostan koko suvulle samaa kuvaa ja lähetänkin niitä enää vanhuksille

- joulukoristeita laitellaan vähitellen pitkin joulukuuta lasten kanssa

- siivota ei niin tarvitse, koska siivoan muutenkin kerran viikkoon. Isompi siivo sit keväällä, kun valo lisääntyy ja kaappien sisällekin näkee.

- ruokien suhteen hommaan valmista niin pitkälle kuin mahdollista. Laatikot valmiita ym.

Joulutunnelma tulee myös siitä, että antaa itselleenkin aikaa ja armoa. Ajattelen niin, että miksi vaadin itseltäni ruuhkavuosina mahdottomia, kun voin sitten isoäitinä panostaa kunnolla, kun eläkeläisenä on enemmän aikaakin tehdä itse.

Enemmän minua ahdistaa tavata suvun hankalampia tyyppejä ja joutua viettämään iltaa heidän kanssaan, huoh.

Vierailija
8/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä helvettiä taas?

Miksi pitäisi leipoa ja tehdä laatikkoja ym kun kaupat on täynnä valmista hyvää ruokaa?

Ihan normaali viikkosiivous riittää ja koko perhe siivoaa ja piste!

Tee kauppalappu ja anna se miehellesi ja pyydä että hän hoitaa ostokset...sinä olet aivot ja hän on lihakset ;)

Relaa ja lämmitä glögiä ja hyvää joulua!

Vierailija
9/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan laatikot maistuu ihan paskalle.

Vierailija
10/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhekeskustelun paikka. Yhdessä.

Minä aloitan jouluvalmistelut ajoissa. Juu se joulu tulee joka vuosi :) Myöhään syksyllä teen laatikot valmiiksi pakastimeen. Leivon ajoissa ja pakastan.  Viime hetkille jää todella vähän tehtävää.  Ja listoja multa löytyy. Lahjalistaa, pari eri kauppalistaa, listaus milloin kinkku sulamaan, eri päiville eri hommia aikataulutettu. Teen jutut niin et aatonaattona on liki kaikki valmiina. Aattona en aio kauaa köökissä viihtyä.

Mies auttaa. Ostaa lahjoja, paketoi, hoitaa siivouksen kaikkineen, jelppaa keittiössä, on mukana ostoksilla.

Ja kyllä olen saanut monet kerrat kuulla niin netissä, kuin lähipiiriltä et miten jo nyt olen aloittanut ja mitä mä hosun (ja aivan tätä on jatkunut toitakymmentä vuotta). Vaan kukahan se ottaa lunkisti, kun muut aloittavat ja valittavat miten paljon on tekemistä. Ja on joku joskus lohkaissut sanoa et hyvähän se mun on kun kaikki on valmiina. Niin juuri sellainen ihminen sanoo noin, joka aiemmin on sanonut et olen ajoissa :)

Mä nautin, kun saan tehdä joulua. Koristella, laittaa ruokia, leipoa, ostaa tai tehdä lahjat. Paketointi on ihanaa illan hämyssä.

Kaikkea ei tarvits olla siksi, että se muka kuuluu jouluun. Meillä tykätään monista perinteisistä jouluruoista, mutta jollekkin toiselle se saattaa jouluateria koostua, vaikka tapaksista tai meksikolaisesta ruoasta.

Itse pystyy vaikuttamaan moniin asioihin.

Vierailija
11/11 |
16.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama. jouluhössötys ahdistaa. ekan kerran olen päättänyt, etten ala tekemään niitä jouluruokia ja pipareita henkihieverissä. töissä pitää jaksaa käydä aattoon asti ja olen lähellä burn -outia jo ilman jouluhössötystäkin.

tilasin lahjat netistä, mies saa lasten kanssa nyt viikonloppuna koristella ja laitella valoja sen verran kuin haluavat. kuusi varmaan haetaan aatonaattona. siivooja käy tiistaina, ihan normaali viikkosiivous.

halua levätä joulun aikaan ja toipua rankasta syksystä. kaikkein ihaninta olisi lentää johonkin lämpimään maahan koko joululomaksi ja jättää koko joulu väliin, mutta siihen ei todellakaan budjetti riitä.

yritän siis päästä mahdollisimman vähällä, kuitenkin siten, että joulun tunnelmaa ja perinteitä on jonkin verran.