Pitääkö kympin koe olla täydellisesti oikein?

Vierailija

Vai voiko vaikka matikan kokeessa olla sanallisessa vastauksessa pieni kirjoitusvirhe ja silti ansaita kympin kokeesta?

Mulla alkaa täällä selitykset loppua, kun toisella lapsella on supertiukka arvostelu ja toinen taas saa samoilla pisteillä paremman numeron. En enää muuta keksinyt lapselle sanoa kuin että elämä on epäreilua. Tärkeintä tietysti, että lapset osaa. Mutta kyllä osaa opettajatkin nuijia kouluinnon ja olla erityisen epäkannustavia.

Mutta näiden asioiden sivujuonteena sitten mietiskelin tuota varsinaista kysymystä, että mitä kymppiin vaaditaan, ja tarkoittaako kymppi täydellistä täydellisyyttä vai mahtuuko kymppiinkin hitunen inhimillisyyttä.

Sivut

Kommentit (21)

Vierailija

Riippuu täysin kokeen vaativuudesta, lapsesi iästä ja siitä millaista arviointitaulukkoa käytetään. 100p kokeessa kympin saa muutamilla virheillä. 10p kokeessa jo yksi virhe pudottaa reilusti.

Vierailija

Riippuu varmasti maksimipistemäärästä, aineesta ja lapsen iästä. Ovatko lapset samalla luokalla? Oliko kyseessä saman aineen koe. Varmasti matikan kokeessa arvostelu voi olla tiukempi, kuin esim hissan kokeessa.

Vierailija

Nyrkkisääntö on se, että mitä vähemmän pisteitä, sitä tiukempi arvostelu. Toisaalta arvioinnin tulee ihan opetussuunnitelmankin mukaan olla kannustavaa. Opettajalla on kuitenkin viime kädessä valta päättää, kuinka tiukka haluaa olla. Ikävää, jos sisarusten opettajilla on täysin poikkeavat tavat, mutta niinhän se yleensä kuitenkin menee. Tämän takia todistuksista rahapalkkion maksaminen onkin tyhmä käytäntö.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vai voiko vaikka matikan kokeessa olla sanallisessa vastauksessa pieni kirjoitusvirhe ja silti ansaita kympin kokeesta?

Mulla alkaa täällä selitykset loppua, kun toisella lapsella on supertiukka arvostelu ja toinen taas saa samoilla pisteillä paremman numeron. En enää muuta keksinyt lapselle sanoa kuin että elämä on epäreilua. Tärkeintä tietysti, että lapset osaa. Mutta kyllä osaa opettajatkin nuijia kouluinnon ja olla erityisen epäkannustavia.

Mutta näiden asioiden sivujuonteena sitten mietiskelin tuota varsinaista kysymystä, että mitä kymppiin vaaditaan, ja tarkoittaako kymppi täydellistä täydellisyyttä vai mahtuuko kymppiinkin hitunen inhimillisyyttä.

Yleisesti ottaen ei tarvitse olla täydellinen. Mutta juuri matematiikassa se pieni kirjoitusvirhe voi merkitä paljon, jos sattuu väärään sanaan. Jos menee vaikkapa jos ja joss sekaisin. Jälkimmäinen tarkoittaa "jos ja vain jos" ja se on matematiikassa ratkaisevasti eri asia kuin pelkkä "jos".

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No 30 pisteen kokeessa pienikin virhe pudottaa varmasti arvosanan 10- tai 9 1/2.

juuri näin. Jos maksimi on 30 pistettä niin ainoastaan täysillä pisteillä saa täyden kympin. Numeroitahan ei vedetä hatusta, vaan yhteneväisen arviointitaulukon mukaan, johon taas vaikuttaa mm. kokeen taso (helpossa kokeessa tiukempi taulukko).

Kyllä esim. "maksimi 70 pistettä" kokeessa jo yhden pisteen vähennys tuo arvosanan perään sen miinuksen. 

Miksi ihmeessä menet puhumaan lapsille epäreiluudesta? Romutat sillä lapsesi motivaation ja oppimisen ilon. Jos sanallisessa tehtävässä on tehnyt virheen, ei siitä täysiä pisteitä voi antaa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko vaikka matikan kokeessa olla sanallisessa vastauksessa pieni kirjoitusvirhe ja silti ansaita kympin kokeesta?

Mulla alkaa täällä selitykset loppua, kun toisella lapsella on supertiukka arvostelu ja toinen taas saa samoilla pisteillä paremman numeron. En enää muuta keksinyt lapselle sanoa kuin että elämä on epäreilua. Tärkeintä tietysti, että lapset osaa. Mutta kyllä osaa opettajatkin nuijia kouluinnon ja olla erityisen epäkannustavia.

Mutta näiden asioiden sivujuonteena sitten mietiskelin tuota varsinaista kysymystä, että mitä kymppiin vaaditaan, ja tarkoittaako kymppi täydellistä täydellisyyttä vai mahtuuko kymppiinkin hitunen inhimillisyyttä.

Yleisesti ottaen ei tarvitse olla täydellinen. Mutta juuri matematiikassa se pieni kirjoitusvirhe voi merkitä paljon, jos sattuu väärään sanaan. Jos menee vaikkapa jos ja joss sekaisin. Jälkimmäinen tarkoittaa "jos ja vain jos" ja se on matematiikassa ratkaisevasti eri asia kuin pelkkä "jos".

Ei kai tuollaista ala-asteella vielä tiedetä. 

Kiinnostaisi tietää, että millaisesta kirjoitusvirheestä kyse? 

Vierailija

Eivätkö opettajat käytä teillä taulukoita joista näkee pistemäärän ja numerot? Ei voi silloin olla epäreilua.

Mutta niin kuin jo sanottu: Mitä isompi pistemäärä, sitä löysimme arvostelu. Kymppi leimataan kyllä täydelliseksi numeroksi, muttei se sitä ole. Välillä voi virheistä huolimatta saada kympin.

Vierailija

Mikäli sanavirhe on vaikuttanut laskun oikeellisuuden tulkintaan, on virhe tietysti huomioitava, esim. "auto ajaa viisi kilometriä" (kun pitäisi olla viisitoista), tai "palloja mailoja on kymmenen" (ja-sana puuttuu välistä). Jos taas virhe on vain oikeinkirjoituksessa, esim. "Kalella on kaksi paloa" (Kallella, palloa) en itse vähentäisi pisteitä ainakaan rankasti, sillä kyseessä on matematiikan osaamisen arviointi, ei äidinkielen. Korjaisin virheen, jotta lapsi oppii jatkossa huolellisuutta, mutta matematiikan numeroon kirjoitusvirheiden ei pitäisi vaikuttaa.

Vierailija

Kokeessa voi olla "jokeritehtävä". Ylioppilaskirjoituksissakin niitä on esiintyy. Ns. 9/6 pistettä, jos oikein muistan. Koska kokeesta voi saada (max pisteet +3*jokeritehtävä)/maxpisteet, voidaan tuossa kokeessa tehdä jokaisen extrajokeripisteen edestä  edestä virheitä.

Toisaalta skaalahan on lineaarinen koulukokeissa useimmiten.  Näin ollen 9,75-10 välissä  pisteet, jotka tuottavan esimerkiksi numeron  9,9, antaa numeron 10, koska >9,875.

Vierailija

Riippuu tosiaan kirjoitusvirheestä. Jos kirjoittaa pienempi kuin, vaikka pitäisi olla suurempi kuin, ei se ole kirjoitusvirhe, vaan virhe. Eli jos kirjoitusvirheen vuoksi vastaus muuttuu oleellisesti, siitä lähtee reilustkin pisteitä tai menee jopa koko vastaus väärin. Itsellä meni kerran tentissä ruotsin tehtävä nollille, kun kuuntelussa ihan huolimattomuuttani kirjoitin peräkkäisen seiskan ja kutosen toisinpäin. Puhdas huolimattomuusvirhe, mutta puhelinnumerossa ei tuollaista virhettä saa tehdä, joten nollille koko tehtävä oli täysin oikea ratkaisu. Samoilla linjoilla kuin numero 11 olen siis myös minä. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko vaikka matikan kokeessa olla sanallisessa vastauksessa pieni kirjoitusvirhe ja silti ansaita kympin kokeesta?

Mulla alkaa täällä selitykset loppua, kun toisella lapsella on supertiukka arvostelu ja toinen taas saa samoilla pisteillä paremman numeron. En enää muuta keksinyt lapselle sanoa kuin että elämä on epäreilua. Tärkeintä tietysti, että lapset osaa. Mutta kyllä osaa opettajatkin nuijia kouluinnon ja olla erityisen epäkannustavia.

Mutta näiden asioiden sivujuonteena sitten mietiskelin tuota varsinaista kysymystä, että mitä kymppiin vaaditaan, ja tarkoittaako kymppi täydellistä täydellisyyttä vai mahtuuko kymppiinkin hitunen inhimillisyyttä.

Yleisesti ottaen ei tarvitse olla täydellinen. Mutta juuri matematiikassa se pieni kirjoitusvirhe voi merkitä paljon, jos sattuu väärään sanaan. Jos menee vaikkapa jos ja joss sekaisin. Jälkimmäinen tarkoittaa "jos ja vain jos" ja se on matematiikassa ratkaisevasti eri asia kuin pelkkä "jos".

Ei kai tuollaista ala-asteella vielä tiedetä. 

Kiinnostaisi tietää, että millaisesta kirjoitusvirheestä kyse? 


Kuinmyös.
Äidinkielessä kirjoitusvirheet ovat vähän hankala juttu... Samoin kielissä noin yleensä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai voiko vaikka matikan kokeessa olla sanallisessa vastauksessa pieni kirjoitusvirhe ja silti ansaita kympin kokeesta?

Mulla alkaa täällä selitykset loppua, kun toisella lapsella on supertiukka arvostelu ja toinen taas saa samoilla pisteillä paremman numeron. En enää muuta keksinyt lapselle sanoa kuin että elämä on epäreilua. Tärkeintä tietysti, että lapset osaa. Mutta kyllä osaa opettajatkin nuijia kouluinnon ja olla erityisen epäkannustavia.

Mutta näiden asioiden sivujuonteena sitten mietiskelin tuota varsinaista kysymystä, että mitä kymppiin vaaditaan, ja tarkoittaako kymppi täydellistä täydellisyyttä vai mahtuuko kymppiinkin hitunen inhimillisyyttä.

Yleisesti ottaen ei tarvitse olla täydellinen. Mutta juuri matematiikassa se pieni kirjoitusvirhe voi merkitä paljon, jos sattuu väärään sanaan. Jos menee vaikkapa jos ja joss sekaisin. Jälkimmäinen tarkoittaa "jos ja vain jos" ja se on matematiikassa ratkaisevasti eri asia kuin pelkkä "jos".

Ei kai tuollaista ala-asteella vielä tiedetä. 

Kiinnostaisi tietää, että millaisesta kirjoitusvirheestä kyse? 


Kuinmyös.
Äidinkielessä kirjoitusvirheet ovat vähän hankala juttu... Samoin kielissä noin yleensä.

Jep.
Sanakokeessa kukka kohdassa on eri asia lukeeko siinä flower vai lover.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat