Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onks nää menkkakivut (+ muut oireet) normaalia?

Vierailija

Tänään se taas iski, kesken tunnin koulussa. Järjetön lamaannuttava vatsakipu. Sydämen syke nousi, tuli huimausta ja sitten meni maha sekaisin ja tuli PAKKO päästä vessaan. Lähdin kesken tunnin vessaan tekosyyllä "pitää soittaa tärkeä puhelu". Vessassa sitten tuli kauhea ripuli, mikä tosin vähän helpotti kipuja. Piti vielä hetken kuitenkin istua pytyllä pää käsiin painettuna, koska päässä pyöri ja tuli silmissä vilisi tähtiä. Lievää pahoinvointiakin oli, mutten oksentanut. Kun tulin vapisevin jaloin takaisin luokkaan kaveri opettaja kysyi että onko kaikki ok kun oon ihan kalpea. Oli helvettiä odottaa tunnin loppumista ja sen loppuessa juoksin samantien vessaan ripuloimaan taas. Otin samalla särkylääkkeitä ja n. 10 minuutissa olo helpotti.

Mietin että tällä kertaa selvisin helpolla, sillä pahimmillaan mulla on näiden kipukohtausten aikana noussut hetkellisesti kuumekin, ja olo on ollut siis tosi paha ja kipu ihan järjetöntä. :(

Mutta aika kamala kokemus oli, kun siellä luokassa tuli ja en oo kenenkään koskaan kuullut kertovat tällasesta vastaavasta joten mietiskelen tässä nyt että mahtaako tää olla ihan normaalia/yleistä että menkkakipu on KOVAA, aaltoilevaa ja siihen liittyy ripulia ym. pahaa oloa vai onko syytä huolestua?

Terkkarille ja lääkärillekin oon pari kertaa tästä maininnut mutta eivät ole mitään osanneet sanoa.

Kommentit (9)

Kyllä se siitä

ei tuo normaalia ole, mutta minulla oli samanlaiset menkkaoireet. E-pillerit olivat ainoa ratkaisu tähän ja en ole saanut kuukautisia kolmeen vuoteen. Tämä ei lääkärin mukaan ole vaarallista, koska en halua lapsia paniikkikohtauksen aiheuttavan synnytyspelon takia, joten aion adoptoida. Rohkeasti kokeilemaan sopivaa e-pilleri merkkiä!

Vierailija

Mulla ainakin ihan normitouhua. Eikä ole mitään vikaa koskaan löytynyt, se vaan toisilla valitettavasti on tuota helvettiä joka julmetun kuukausi. Ripuli ja kuvotus liittyvät siihen että samat hermot hermottaa suolistoa kuin supistelevaa kohtuakin, eli kun hermot käskevät kohtua supistelemaan että vuoto saadaan ulos, se vaikuttaa suoleenkin ja tulee sitä ripulia. Kuvotus osin liittyy myös kovaan kipuun. 

Ibuprofeenia kannattaa käyttää heti ensi oireiden tullen tai  jos menkat on tosi säännölliset, jo ennaltaehkäisevästi sinä päivänä kun vuodon pitäisi alkaa. Ko. lääke vaikuttaa ihan siihen kohdun supistelutaipumukseen, eikä vain poista kipua, ja lisäksi vähentää jonkin verran vuodon määrää.

Vierailija

Itselläni tulee silloin tällöin kauhean paha olo, ja joka kerta ehdin ajatella että nyt iski paha vatsatauti. Tätä ei siis tapahdu joka kuukausi, mutta ehkä joka toinen tai kolmas, ja yleensä ennen tai jälkeen kuukautisten. Vatsaa vääntää erittäin kivuliaasti, pyörryttää, oksettaa, vapisuttaa kuin horkassa, silmissä pimenee ja pönttöön tulee ripuli. Kertaakaan en ole vielä oksentanut, mutta lähellä on ollut. Joku kerta tämäkin varmaan tapahtuu. Kohtauksia on alkanut tulla n. 40-vuotiaasta alkaen. Onko jollakulla tiedossa miksi näin tapahtuu ja millä voin välttää nuo karmeat kohtaukset? Kesto on muutamia tunteja kerrallaan, ja olo ja vatsakipu on ihan sietämätön.

Vierailija

Kiitos vastauksista. Mä olen nyt käynyt useaan otteeseen tohtori Google vastaanotolla ja kirajstostakin lainannut asiaan liittyvää aineistoa ja ainakin lukemani perusteella oireeni sopivat PCOS:iin eli kohdun monirakkulaisuuteen tms.

Muutama sellainenkin viesti tuli vastaan, jossa naiset kertoivat että juuri tuollaisten oireiden takana oli kohtusyöpä, joka ei aiheuttanut muita oireita. 

En ole viitsinyt hysteeriseksi ruveta eli en mitään syöpää ihan ekaksi epäile (onhan mulla ollut nää samat oireet jo ihan menkkojen alkamisesta asti eli yli 10v), mutta tuota PCOS kyllä kuulostaa aika todennäköiseltä...  Pitäisi varmaan käydä gynellä tms. tutkituttamassa värkkini, mutta tässä pikkukylässä ei ole kuin yksityinen gyne ja siihen mulla ei ole varaa. Hmm. 

Se akuutti ripulihätä on näissä kyllä kovan kivun lisäksi se pahin riesa, koska silloin sinne pa*kalle on päästävä vaikka mikä ois, siis ihan pakottava tarve. :/ kotona pöntöllä kärvistely vielä on ok mutta auta armias jos iskee esim. koulussa, lenkillä tai bussissa... ja menkat on niin epäsäännölliset mulla ettei voi koskaan ennustaa milloin nää kivut iskee (tulevat yleensä muutama päivä ennen menkkojen alkua tai muutama päivä niiden loppumisesta). 

AP 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat