Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihaan nykyaikaa, synnyin väärään aikaan!

Vierailija

Oikeasti tuntuu siltä, että olen syntynyt täysin väärään aikaan. Olen parikymppinen nuori nainen enkä koe mitään samankaltaisuutta muiden ihmisten kanssa. Kaikki ovat vain jossain Facebookissa ja Instagramissa. Vapaa-aikakin kulutetaan kuvien ottamiseen sen sijaan että nautittaisiin ruoasta, maisemista, illanvietosta. Minä tykkäisin oikeasti vain nauttia ihmisten seurasta, mutta kaikki vaan keskittyvät katselemaan älypuhelintaan ja päivittämään uusia päivityksiä ja kuvia nettiin. Raivostuttaa tämä nykyinen sosiaalinen media! Toivon niin, että olisin syntynyt vuosikymmeniä sitten ja voinut elää suurimman osan aikuiselämästäni ilman nykyistä somea.

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Mulla oli parikymppisenä sama. Ja mä olin kakskymmentä vuonna 1999 :D

Olisin halunnut elää 1960-1980 luvuilla. Vaatteet oli hienompia, musiikki sata kertaa parempaa ja kaikki muutenkin paremmin. Rahaakin oli ihmisillä. Sekä Woodstock.

Nykyaika on vieläkin ihan paska, silti kuitenkin olen onnellinen että nautin siitä kun olin sen parikymppinen. Muuten haikailisin takaisin ysärin loppupuolelle.

Varmaankin ikäkriisi. Nuori hakee paikkaansa. Sinun ei tarvitse olla niinkuin muut, voit hakea kaveripiirisi muualta kuin somessa roikkujista tai vaikka pitää iltamat joissa ei saa räplätä puhelinta eikä yhtään kuvaa oteta.

Vierailija

Mä taas ajattelin että varsinkaan naisena en olisi halunnut todellakaan syntyä mihinkään vanhoihin aikoihin. Kamala ajatuskin että olisin syntynyt aikaan, jolloin sukupuoleni olisi rajannut mahdollisuuksiani rankasti, ja sosiaaliset konventiot olisivat pakottaneet moniin asioihin joita en halua (avioliitto suvun mielestä sopivan miehen kanssa, lasten siihen vaan tuleminen halusit tai et, kirkossa käynti)...

Että olkoon vaan nykymaailmassakin miinuksensa, mutta valitsisin silti tämän ajan mieluummin kuin mitään muuta. 

Vierailija

No kyllä minuakin ärsyttää ihmisten roikkuminen viihde-elektroniikan parissa. Jossain sukujuhlissakin kun katsoo, niin kolmasosa ihmisistä on syventynyt kännykän seuraan. 8-vuotiaan lapseni kavereissa on sellaisia, jotka tulevat meille pelaamaan kännykällään, eivät edes tajuaisi, jos lapseni poistuisi paikalta. Omilla lapsilla ei älykännyköitä ole, mutta tietokoneella pelaamisesta väännetään joka päivä. Peli, Minecraft, on minusta ihan ok ja saavat pelata päivittäin, mutta kun mikään ei riitä. Sitten kun peliaika on ohi, maristaan vaan ja odotetaan seuraavaa päivää ja seuraavaa peliaikaa. Kyse ei ole siis siitä, etteikö rajoja asetettaisi, vaan siitä, että ne rajat tekevät meille tosi synkän ilmapiirin kotiin. Olisin tyytyväinen, jos tietotekninen kehitys olisi jäänyt aloille, joilla siitä on oikeasti hyötyä.

Vierailija

Ei pelaamista ja muuta kehitystä saa arvostella! Jonain päivänä robotti tekee sinunkin elämäsi tarpeettomaksi. Ota rahat ja juokse!

Vierailija

Itse olisin halunnut syntyä joskus 50-60-luvulla. Tiedostan kyllä naisen rajallisen päätäntävallan (jota ei käytännössä ollut) ja todennäköisesti olisinkin ollut kapinallinen vanhapiika, vähän niin kuin nykyään. Mutta rakastan ulkoilmaa, ruumiillista maataloustyötä sekä kylien yhteisöllisyyttä. Nyt olen eristetty ja istun lähes kaiken vapaa-ajan AV:lla. Toisaalta nykyelämää on helpotettu aikamoisesti, mutta haluaisin kokea eri aikakausia. Teleportti ja aikakone olisivat hienoimmat keksinnöt ikinä.

N21

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No kyllä minuakin ärsyttää ihmisten roikkuminen viihde-elektroniikan parissa. Jossain sukujuhlissakin kun katsoo, niin kolmasosa ihmisistä on syventynyt kännykän seuraan. 8-vuotiaan lapseni kavereissa on sellaisia, jotka tulevat meille pelaamaan kännykällään, eivät edes tajuaisi, jos lapseni poistuisi paikalta. Omilla lapsilla ei älykännyköitä ole, mutta tietokoneella pelaamisesta väännetään joka päivä. Peli, Minecraft, on minusta ihan ok ja saavat pelata päivittäin, mutta kun mikään ei riitä. Sitten kun peliaika on ohi, maristaan vaan ja odotetaan seuraavaa päivää ja seuraavaa peliaikaa. Kyse ei ole siis siitä, etteikö rajoja asetettaisi, vaan siitä, että ne rajat tekevät meille tosi synkän ilmapiirin kotiin. Olisin tyytyväinen, jos tietotekninen kehitys olisi jäänyt aloille, joilla siitä on oikeasti hyötyä.

Näin on, samoin esimerkiksi sähkö ja rokotteet olisi hyvin voineet jäädä keksimättä. Kyllä ennen oli niin paremmin. Tai toisin sanoen, teillä on kotona vaikeaa kasvatuksen kanssa joten elämää helpottavat teknologiat pitäisi poistaa kaikilta koska ette osaa neuvotella rakentavasti niiden käytöstä perheessänne. Ei itsekkyydellä todella ole rajaa.

Vierailija

Ai, olen viisikymppinen, ja minunkin kaveripiirini on hurahtanut tuohon, että kaikki pitää valokuvata ja päivittää someen. Joten 30 vuotta aikaisemmin syntymällä pulma ei olisi ratkennut.

Eiköhän joka ajalla ja sukupolvella ole jotain murheita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse olisin halunnut syntyä joskus 50-60-luvulla. Tiedostan kyllä naisen rajallisen päätäntävallan (jota ei käytännössä ollut) ja todennäköisesti olisinkin ollut kapinallinen vanhapiika, vähän niin kuin nykyään. Mutta rakastan ulkoilmaa, ruumiillista maataloustyötä sekä kylien yhteisöllisyyttä. Nyt olen eristetty ja istun lähes kaiken vapaa-ajan AV:lla. Toisaalta nykyelämää on helpotettu aikamoisesti, mutta haluaisin kokea eri aikakausia. Teleportti ja aikakone olisivat hienoimmat keksinnöt ikinä.

N21

Minä olen syntynyt 60-luvun alkupuolella. Lapsuus ja nuoruus asuttiin omakotitalossa, jossa ei ollut muita mukavuuksia kuin sähkö. Vesi piti hakea puolen kilometrin päästä, oma kaivovesi kelpasi vain pyykinpesuun. Saunassa käytiin kaksi kertaa viikossa, talvipakkasilla kerran viikkoon. Vaatteita ei saanut sotkea, ne kun piti pestä käsin. Lakanapyykin pesu ja huuhtelu oli tosi raskasta. Ja se ulkovessa... paha vatsatauti kovalla pakkasella keskellä yötä - vieläkin puistattaa. Voi luoja, että minä nautin nykyajasta.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

N21

Mistähän syystä sinut on eristetty ja mihin ? Ei kukaan pakota viettämään täällä vapaa-aikaasi. Ihan oma valinta. Muuta maalle ja pyri omavaraisuuteen. Eläimet, luonto, käsillä tekeminen alusta asti, rauhallisuus ja luonnonläheisyys ... Rakastan nuita asioita. Kaikki omia valintoja.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

N21

No, ehkä se noin olisikin hienoa jos voisi aikakoneella aina siirtyä ajasta toiseen kun kiinnostaa. Varsinkin jos sinne voisi siirtyä nykyajasta, omaten taustalla saamansa sivistyksen ja laajan tiedon maailmasta... 

Noin muuten tuota 1950-lukua ei voi oikein suositella ellei sitten ainakin perhe ole varakas. Äitini on syntynyt 1950-luvun alussa ja on kertonut mitä helvettiä elämä oli köyhän 10-lapsisen pientilan lapsena. Oli ihan ruoasta jatkuvasti pulaa, pakollista kansakoulua enempää ei varsinkaan tyttöjä ollut perheellä varaa kouluttaa (ja tyttöjen kouluttamista pidettiin muutenkin rahan ja ajanhukkana: nehän kumminkin menevät naimisiin ja jäävät kotiin kun lapsia tulee), koulussa ja lähiympäristössä kiusattiin ja nälvittiin kunnanvaivaisiksi kun tarvi välillä avustuksina esim. talvivaatteita kun ei ollut rahaa.

Eipä siinä kauheasti olisi onnistunut kapinallisen vanhanpiian elämä välttämättä, kun töihin tarvi mennä heti kun jotenkin pystyi (15-vuotiaana äitini aloitti myymäläapulaisena) ja odotettiin että niin pian kuin mahdollista menee siitä naimisiin nurkissa loisimasta ja tilaa kuluttamasta. Niillä palkoilla mitä ainakin maalaispaikkakunnilla naiset saivat pikku töistään (lukuun ottamatta korkeasti koulutettuja opettajia) ei omaa asuntoa hankittu ja itsenäisesti elelty.

Vierailija

Heh, olen ihan samaa mieltä.  PLUS että tämä internet ja älypuhelin ovat järjettömiä aikasyöppöjä. Suorastaan kamppailen päivittäin etten olisi koneella kokoajan. Vietän tämän takia aivan liian vähän aikaa ulkomaailmassa eli kavereitani nähden. En leiki tarpeeksi lapseni kanssa. Vaikka leikin kyllä päivittäin ja luen kirjaa. Mutta tuntuu että tämä vie minulta liikaa aikaa.

Harmi vaan että töiden ohella tässä koneella ajautuu lukemaan facea, iltalehteä ja vauvaa noin muutamia mainitakseni. Pitäisi olla itselleen tiukempi. Kuinkakohan paljon tehokkaampi ihminen olisin ilman jatkuvaa puhelimen kyttäystä???

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Näin on, samoin esimerkiksi sähkö ja rokotteet olisi hyvin voineet jäädä keksimättä. Kyllä ennen oli niin paremmin. Tai toisin sanoen, teillä on kotona vaikeaa kasvatuksen kanssa joten elämää helpottavat teknologiat pitäisi poistaa kaikilta koska ette osaa neuvotella rakentavasti niiden käytöstä perheessänne. Ei itsekkyydellä todella ole rajaa.

No joo, vähän ironisesti ajattelen, että monessa asiassa vanha oli paremmin; onhan moni asia muuttunut tottakai parempaan päin. Mutta ihan rehellisesti sanoen minusta viihde-elektroniikka on tuonut ihmisten elämään myös kaikkea muuta kuin iloa. Jos jonkun mielestä on viihteellistä "neuvotella rakentavasti" lasten kanssa pelaamisesta päivästä toiseen, niin se on hänen näkemyksensä. Jotkut lapset ovat vaan hemmetin paljon itsepäisempiä kuin toiset, ja vaikka ne rajat sitten saa asetettua, niin kivaa ei ole enää kellään. Ja mitä olen kuunnellut tuttavien juttuja pelaamisesta, niin kyllä meidän lapsilla tuo homma on vielä aika hyvin hanskassa. Tyypillistähän on kuulemma esim. se, että lapset kulkevat iltapäivät kaverin luota toisen luo sen mukaan, kenellä on peliaikaa jäljellä. Näin "rakentavasti neuvotellusta" vaikkapa tunnin peliajasta saa aikaiseksi vaikka neljä tuntia, kun valitsee kaverit oikein. Eli kyllä minusta tuo viihde-elektroniikka luo omat haasteensa vanhemmille ja ylimaallisen koukuttavuuden lapsille. Enkä nyt edes katso, että on minun tehtäväni puuttua noissa sukujuhlissa kenenkään aikuisen somekäyttäytymiseen, mutta vähän kurja fiilis siitä vaan muille tulee, kun osa porukasta häviää "paremman seuran pariin". En nyt ymmärrä, mitä se kenenkään "elämää helpottaa", kun voi päivittää facebookiin, että olenpa sukujuhlissa (joskaan en läsnä). Tekniikasta on hyötynsä ja haittansa.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat