Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Satu-nimen taivuttaminen: Satun vai Sadun, Satulle vai Sadulle, jne?

Vierailija

Ilmeisesti tuo riippuu henkilöstä, kumpaa suosii? Olen nähnyt kumpiakin taivutusmuotoja useasti. Kumpaa sinä käyttäisit?

Sivut

Kommentit (19)

Vierailija

Molemmat ovat oikein. Minusta puhuttaessa käytetään ehdottomasti d-kirjainta. Huomautan kerran ja sen jälkeen loukkaannun.

Satu

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Satu -> Satun, Satulle jne.

satu->sadun, sadussa jne.

Kielitoimiston ohjeen mukaisesti molemmat taivutusmuodot ovat oikein. Eli tämä ohjeesi on väärä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Satu -> Satun, Satulle jne.

satu->sadun, sadussa jne.

Näin itsekin käytän.

Samoin kuin nimi Raita.

Raita, Raitan, Raitalle jne

raita, raidan, raidalle jne

Vierailija

Kannattaa toki taivuttaa kuten henkilö itse toivoo. Ainahan tätä ei tarvitse sen kummemmin kysyä, tarkkailee vain ympäristöä. 

Jos tutustun Satuun, niin kuuntelen miten muut sen sanovat, esim. sukulaiset. 

Lähtökohtaisesti sanoisin ilman muuta Sadun, Sadulle jne. Eli jos ei ole mitään tietoa, niin näin. 

Satun, Satulle on jotenkin sivistymättömän kuuloista? Vai.... ? Vähän kuin äitille, kotoota jne. 

Vierailija

Itse en tykkää että sanotaan Sadun,Sadulla, Sadulle. En tiedä miksi se saa minut raivon partaalle (en tietenkään näytä ärsytystäni.) Vanhempani ja sisarukseni + lapsuudenkaverini sanoivat aina Satulle, Satun. Mies,anoppi, työkaverit yms sanovat aina d-muodossa.

T. Satu

Vierailija

Satu, Satulle, Satulta kuulostaa karmealta. Aivan samalta kuin joidenkin käyttämä taivutus "äiti, äitille, äitiltä". (Jos olisin ilkeä, niin sanoisin että tyypillinen wt-taivutus.)

Itse en ikinä käyttäisi muuta kuin normaalia astevaihtelullista muotoa: Satu, Sadun, Sadulle, Sadulta jne.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat