Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka monta lasta luokalta siirretty pienryhmään?

Ihmettelen

Kuinka monta lasta lapsenne luokalta on siirretty pienryhmään/erityisopetukseen? Meidän tytön luokalta neljäsosa lapsista. Minusta tämä kuulostaa kyllä aika suurelta määrältä?

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta lasta lapsenne luokalta on siirretty pienryhmään/erityisopetukseen? Meidän tytön luokalta neljäsosa lapsista. Minusta tämä kuulostaa kyllä aika suurelta määrältä?

Mitä merkitystä sillä on sinulle?

t. erityislapsen äiti

Vierailija

Opettajan näkökulmasta voin sanoa, että toisilta luokilta ei tarvitse koskaan siirtää ketään, koska kaikki oppivat, tekevät läksynsä ja käyttäytyvät kunnolla. Nyt minulla on yksi luokka, josta olen siirtänyt neljä oppilasta pienryhmäopetukseen, koska käytöshäiriöt ja kiusaamiset yltyivät niin pahaksi eikä kodeista näyttänyt olevan apua tilanteeseen.

Ihmettelen

Mietin, että onko vain tämä luokka vai onko yleistä nykyään, että noin iso määrä lapsia siirtyy pois isosta luokasta.

Ihmettelen

Vierailija kirjoitti:
Opettajan näkökulmasta voin sanoa, että toisilta luokilta ei tarvitse koskaan siirtää ketään, koska kaikki oppivat, tekevät läksynsä ja käyttäytyvät kunnolla. Nyt minulla on yksi luokka, josta olen siirtänyt neljä oppilasta pienryhmäopetukseen, koska käytöshäiriöt ja kiusaamiset yltyivät niin pahaksi eikä kodeista näyttänyt olevan apua tilanteeseen.

Johtuuko tämä lapsista, ryhmädynamiikasta, vai ehkä opettajan väsymisestä tms.?

Vierailija

Oman lapseni neurologin mukaan erilaisia neurologisia ja/tai puheongelmia on 40 % kaikista lapsista. Esim. puheongelmat ova pitkälti periytyviä, joten onko tuo nyt mikään ihme, että pienryhmiä tarvitaan ja osassa Suomea esiintymät voivat olla suuremmat kuin toisilla alueilla? Ei tämä nyt mitään rakettitiedettä ole. Minusta on todella hienoa, että lasten ongelmiin reagoidaan nykyisin entistä herkemmin ja annetaan kaikille mahdollisuus kehittyä yksilöllisesti, jos ei onnistu normiluokassa niin sitten pienryhmissä.

t. erityislapsen äiti

Ihmettelen

Nämä lapset siis ovat jo kutosella ja siirrot on tehty ilmeisesti nyt lähiaikoina (ehkä viime ja tänä vuonna). Näillä lapsilla ei vaikuta olevan mitään erityisiä ongelmia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ex-naapuri valitti poikansa opettajan olevan lapseton, joka ei ymmärrä lapsista mitään ja ylireagoi kaikkeen. Lopetti valituksen siinä vaiheessa, kun poika siirrettiin pienryhmään ADHD diagnoosin kera.

Ihmettelen

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ex-naapuri valitti poikansa opettajan olevan lapseton, joka ei ymmärrä lapsista mitään ja ylireagoi kaikkeen. Lopetti valituksen siinä vaiheessa, kun poika siirrettiin pienryhmään ADHD diagnoosin kera.

Eli tämän perusteella opettajat ovat aina oikeassa?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Nämä lapset siis ovat jo kutosella ja siirrot on tehty ilmeisesti nyt lähiaikoina (ehkä viime ja tänä vuonna). Näillä lapsilla ei vaikuta olevan mitään erityisiä ongelmia.

Ehkä tässä on varauduttu tulevaan yläkouluun. Taisi sitten lasten välillä on ollut niin suuri klikki jota ei saatu selviteltyä muuten kuin kaikkien siirrolla. Onhan näitä.

Ihmettelen

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ehkä tässä on varauduttu tulevaan yläkouluun. Taisi sitten lasten välillä on ollut niin suuri klikki jota ei saatu selviteltyä muuten kuin kaikkien siirrolla. Onhan näitä.

Olen tässä vähän selvitellyt asiaa ja mitään isompaa kiusaamista ei ole mitä ilmeisimmin ollut. Osa näistä lapsista on pienryhmässä vain osan tunneista.  

Tuntuu myös erikoiselta ajatus, että lapsia siirrettäisiin erityisopetukseen jotenkin varmuuden vuoksi tai keskinäisten riitojen takia?  Kyllähän siirto pienryhmäopetukseen varmaan vaikuttaa lapsen identiteettiin, enkä usko, että monikaan lapsi erityisesti haluaa siirtoa pois omalta luokaltaan erityisopetukseen?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Ei johdu opettajasta. Tai siis johtuu sen verran, että haluan suoda työrauhan niille hiljaisille, kiinnostuneille ja kiusatuille. Minä en opettajana ole väsynyt vaan innostunut ja jämäkkä kurinpitäjä ja jaksan antaa tukea heikoille.

Olen kuitenkin joskus aiemmin vuosia sitten ollut väsynyt ja harkitsin päivittäin alanvaihtoa ja itkin joka päivä kotiin päästessäni uupumusta. Opetin silloin kolme vuotta ryhmää, joista varmaankin suurin osa löytää jossain vaiheessa itsensä istumassa elinkautista. Silloin opin, että minun ei tarvitse työssäni kestää ihan mitä tahansa. Jos on mahdollisuus siirtää pienryhmään, silloin minä teen niin.

Tämänhetkisessä tilanteessa on kyseessä yläkoulun luokka, jolla on siis joka tunnilla eri opettaja ja samat tietyt tyypit häiriköivät joka tunnilla. Sakki tuli samasta alakoulun luokasta, ja ongelmia oli jo alakoulussa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut luokassa seuraamassa tilannetta?

Ehkä koulu vain on saanut ryhmäjakorahaa ja on perustettu ihan tavallinen rinnakkaisryhmä joillekin oppitunneille? Meidänkin koulussa on tehty näin muutamana vuotena, ja kyllä on ollut parempi opettaa pienempää ryhmää. Oppilaatkin saa ihan eri tavalla mukaan. Nythän valtio ei enää anna jakorahaa, joten kaikkia opetetaan isoissa ryhmissä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Olen tässä vähän selvitellyt asiaa ja mitään isompaa kiusaamista ei ole mitä ilmeisimmin ollut. Osa näistä lapsista on pienryhmässä vain osan tunneista.  

Tuntuu myös erikoiselta ajatus, että lapsia siirrettäisiin erityisopetukseen jotenkin varmuuden vuoksi tai keskinäisten riitojen takia?  Kyllähän siirto pienryhmäopetukseen varmaan vaikuttaa lapsen identiteettiin, enkä usko, että monikaan lapsi erityisesti haluaa siirtoa pois omalta luokaltaan erityisopetukseen?

Ok, tuo kertoi enemmän että ovat vain osan tunneista pienluokasta. Tällöin heillä on todennäköisesti joku aine mukautettuna, esim. matematiikka. Ongelmat voivat todellakin tulla esiin vasta kutosella. Mun lapsen lukihäiriö löytyi vasta amiksessa.

Ihmettelen

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Oletko ollut luokassa seuraamassa tilannetta?

Ehkä koulu vain on saanut ryhmäjakorahaa ja on perustettu ihan tavallinen rinnakkaisryhmä joillekin oppitunneille? Meidänkin koulussa on tehty näin muutamana vuotena, ja kyllä on ollut parempi opettaa pienempää ryhmää. Oppilaatkin saa ihan eri tavalla mukaan. Nythän valtio ei enää anna jakorahaa, joten kaikkia opetetaan isoissa ryhmissä.

Tiedän, että kyseessä on nimenomaan koulun erityisopetuksen pienryhmä. Mietityttää kyllä tällä hetkellä aika paljon mikä tilanne luokassa on kun lapset eivät voi olla mukana normaalissa opetuksessa. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat