Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lastenhoitaja, kerro työpäivästäsi!

Vierailija

Haaveilen lasten kanssa työskentelemisestä ja harkitsen alaa. Olisi kiva kuulla millainen on sinun työpäiväsi, joka toimit lastenhoitajana päiväkodissa. Voi kertoa myös omia tuntemuksia työtään kohtaan. Plus mikä on palkkasi bruttona? Kauon olet ollut alalla?

Kommentit (12)

Vierailija

Työ on raskasta, vaikkakaan ei läheskään niin raskasta kuin vanhuspuolella. Nykyajan vanhemmat ovat aika vaativia ja osa on myös ihan pihalla vanhemmuudesta, joten aina ei tiedä kumpia pitäisi enemmän kasvattaa niitä lapsia vai vanhempia.  Palkkaus on alalla huono nähden työn raskauteen. 

Vierailija

Palkka 2000e, alalla olen ollut 1,5v. Työpäivät vaihtelevat aika paljon, myös työilmapiirillä on suuri vaikutus. Lapsiryhmä vaikuttaa todella paljon, joku vuosi voi olla rauhallisempaa, seuraavana vuonna haastavampaa.

Vierailija

Olen ollut työssä kahdeksan vuotta. Bruttopalkka ei pääkaupunkiseudulla yksityisellä on 2040 euroa.

Koska olen yksityisellä meillä kuuluu työhön myös esim. aamupalan valmistaminen ja jonkin verran siivooamista. Työpäivissä menee paljon aikaa perushoitoon, pukemiseen, ruokailussa auttamiseen, vessattamiseen. Tykkään eniten toiminnanohjauksista, mutta toimintahetkiin on aikaa melko vähän.

Paljon aikaa menee myöskin ihan lasten välien setvimiseen. Lapsihavainnointiin jää mielestäni ihan liian vähän aikaa. Uuden varhaiskasvatuslain myötä en saa enää  pitää vasujakaan, mikä harmittaa, ne ovat olleet mielenkiintoisia. Pidän myöskin opiskelijoiden ohjaamisesta. Pidän kovasti myös vanhempien kohtaamisesta, ja he luottavat minuun, kuten lapsetkin. 

En kuitenkaan toivo, että loppuikääni olen tässä työssä, vaikka hommani hyvin teenkin. 

Vierailija

Meidän ryhmässä on 4 aikuista ja 25 kappaletta 1-4-vuotiasta lasta. Minun pienryhmässä on kuusi 3-4-vuotiasta lasta. Perjantaina oli tämmöinen päivä:

7.45-8.00 Työt alkaa, vastaanotan lapsia ja vaihdan kuulumisia vanhempien kanssa.

8.00-8.30 Mennään aamupalalle (meillä syödään pienessä ruokasalissa, ei ryhmässä) Laitan puuroja, kaadan maitoja, teen leipiä, pyyhin kaatuneita maitoja.

8.30-9.00 Vapaata leikkiä muksuilla, itse kipaisen jossain välissä juomassa kupin kahvia, sen jälkeen leikin kotileikissä lasten kanssa.

9.00-9.15 Joulukalenterin pitäminen, tällä kertaa kalenterista tuli erilaisia joulun tuoksuja joita sitten arvailtiin lasten kanssa.

9.15-9.45 Osa lähti suoraan ulos, minä jäin pienryhmäni kanssa tekemään erään jouluaskartelun loppuun.

9.45-10.00 Huolehdin että lapset käy pissalla ja autan heitä pukemisessa.

10.00-10.45 Ulkoilua ihanassa säässä, tehtiin lumiukko.

10.44-11.00 Oman pienryhmän kanssa sisälle, vaatteet kuivumaan ja paikalleen omiin lokruihin.

11.00-11.30 Syödään, jaan ruoan. Kannustan lapsia maistamaan.

11.30-11.40 Lapset pissalle ja vähentämään vaatteita. Sitten nukkariin.

11.45-12.45 Luen nukkarissa pari satua ja silitän muutamaa lasta jotka sen tarvii nukahtaakseen.

12.45-13.00 Kipaisen kahville

13.00-13.45 Lapset heräilee nukkarista pikkuhiljaa, autan pukemisessa ja luen satuja. Yritän pitää lapset hieman tavallista hiljaisempina että osa saa vielä nukkua rauhassa.

13.45-14.15 Välipala-aika

14.15-15.15 Vapaata leikkiä lapsilla. Istun piirrustuspöydän ääressä lapsilauman kanssa ja samalla suunnittelen ens viikon askartelua.

15.00-15.15 Pissatan ja puen ensimmäisen porukan pihalle.

15.15-16.00 Ulkona lasten kans, vanhemmat hakevat lapsiaan, vaihdan kuulumisia heidän kans.

16.00 Kotia kohti.

Lepponen päivä, muutamia lapsia oli vapaalla ja kaikki aikuiset paikalla.

Vierailija

Työt alkaa 6.30-9.00 -välillä. Aikaisintaan työpäivä loppuu 12.15 ja viimeistään 17.00. Aamulla lasten kanssa lueskellaan, tehdään palapelejä, pelaillaan, leikitään leikkejä joita varten ei tarvitse levittää kauheaa määrää tavaroita. Aamupala on 8.00-8.30, jonka jälkeen on aamupiiri, joka vedetään ryhmässämme vuorotellen. Aamupiirin jälkeen n. 9.00-10.00 on vapaata leikkiä/peliä, ohjattu askartelu/piirrustus/maalaus/käsityötuokio, jumppatunti salissa tai musiikkituokio. 10.00-11.00 on ulkoilua, kerran viikossa on metsäretki (tai harvemmin kuin kerran kuussa joku muu retki, esim. (ilmais)teatteriin/museoon/kirjastoon) ja silloin ei ole tuota sisäaikaa ollenkaan. 11.00 on ruoka ja ruuan jälkeen n. 11.30-12.00 joko vapaata leikkiä tai tuokio. 12.00-14.00 (noin) on lepo, jonka jälkeen on välipala. Välipalan jälkeen on vapaata leikkiä ja ulos mennään mm. säästä ja päivän muusta aktiviteetista (ollaanko oltu metsäretkellä vai ei) riippuen 15.30-16.30 välillä. 

Vierailija

Kiitos kaikille vastauksista, etenkin 6&7 pitkistä sellaisista! (Mikä on "vasu"?)

Uskon, että lastenhoito voisi olla minun juttu. Kuulostaa kivalta 7 päivä :) Onko koskaan tilanteita, joissa lapset meinaavat ns. riistäytyä käsistä, meinaan kun yleensä on käsittääkseni aika monta lasta yhden hoitajan vastuulla?

Lisää kommentteja?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Kiitos kaikille vastauksista, etenkin 6&7 pitkistä sellaisista! (Mikä on "vasu"?)

Uskon, että lastenhoito voisi olla minun juttu. Kuulostaa kivalta 7 päivä :) Onko koskaan tilanteita, joissa lapset meinaavat ns. riistäytyä käsistä, meinaan kun yleensä on käsittääkseni aika monta lasta yhden hoitajan vastuulla?

Lisää kommentteja?

Kivaahan se välillä onkin mutta on myös päivä että ei tiedä mihin revetä kun henkilökuntaa on liian vähän suhteessa hoidettaviin ja silloin on varmasti näitä "riistäytymisiä".Pyri ap työkokeiluun ja koe omakohtaisesti ala, niin sitten tiedät onko sinun juttusi vai ei. T.Yli 10-v alalla ollut 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat