Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

2v10kk sanoo vain joitain yksittäisiä sanoa, vertaistukea ja kokemuksia kaivataan!

Vierailija

Puheterapia aloitettu ja diagnoosina on sekä puheen tuoton, että ymmärtämisen vaikeus (tai jotain sinne päin..). Nyt haluaisin kuulla muita samanlaisen lapsen vanhempia/tällaisista puheongelmista tietäviä, että miten teillä on mennyt? Milloin lapsi on alkanut puhua? Meillä ymmärtää kyllä lyhyet kehotukset eikä ole isoja tunteenpurkauksia tullut (tai tietysti joskus, muttei jatkuvasti) sen takia ettei tule ymmärretyksi, mutta monimutkaisemmat juttelut eivät kyllä varmastikaan mene perille. Muutama yksittäinen sana tulee, mutta silloin kun haluaa, ei kehotuksesta niitä yleensä sano. Ja siis ihan muutama, alle kymmenen, lauseista ei vielä tietoakaan.

Ihana lapsi on, enkä vaihtaisi pois, mutta olisi kiva kuulla milloin voisi olla odotettavissa, että tirppana alkaisi jutustella enemmän :)

Kommentit (12)

Vierailija

Meillä on kaksi ja puolivuotias, joka sanoo vain pari sanaa. Hän kyllä ymmärtää kaiken ja me ymmärrämme hänen (taukoamattoman) molotuksensa. Emme ole lainkaan huolissamme puheen kehityksestä, mutta silti neuvola laittoi lähetteen terapiaan. En ymmärrä miksi. Kyllä tuo tuosta varmaan alkaa puhua ennen kuin koulu alkaa ihan ilman mitään terapioita.

Vierailija

Onko hän päiväkodissa? Yleensähän tällaisissa tapausksissa suositellaan päiväkotiryhmään menoa puheen kehityksen tueksi. 

Vierailija

Meilla 2 v 2 kk poika, joka sanoo alle 10 Sanaa. On motorisesti hyvin kehittynyt, seisoi 6 kk iassa tukea basten, kaveli 9 kk iassa. Monestihan sanotaan, etta kieli jai jalan alle... Meilla on kylla sellainen juttu, etta perheemme on monikielinen. Mina puhun lapselle suomea, isa venajaa, ja paivakodissa kolmatta kielta. Luulen, Etta puheen viivastys johtuu siita. Poika ymmartaa kylla puhetta kaikilla kielilla. Mutta luulen, Etta minun pitaisi enemman olla huolissani, kun on niin monta kielta. Jos lapsenne ymmartaa puhetta, niin eikohan itsekin ala sita pian tuottaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi ja puolivuotias, joka sanoo vain pari sanaa. Hän kyllä ymmärtää kaiken ja me ymmärrämme hänen (taukoamattoman) molotuksensa. Emme ole lainkaan huolissamme puheen kehityksestä, mutta silti neuvola laittoi lähetteen terapiaan. En ymmärrä miksi. Kyllä tuo tuosta varmaan alkaa puhua ennen kuin koulu alkaa ihan ilman mitään terapioita.

Lapsi alkaa ennemmin tai myöhemmin kärsiä sosiaalisesti, jos puheen kehitys viivästyy. Toisten lasten kanssa kommunikoiminen, myös aikuisten, sillä muut aikuiset herkästi puhuvat puhumattomalle lapselle "liian yksinkertaisesti", josta lapsi kärsii. Entä jos puheen kehitys on kovasti myöhässä vielä eskariin mentäessä?
Parempi aloittaa terapia ajoissa kuin myöhään!

Vierailija

Kummipoikani ei vielä kolmivuotiaana puhunut kuin muutaman yksittäisen sanan ja oli jo jonossa johonkin tutkimuksiin. Sitten noin 3 vuoden ja 3 kuukauden iässä yhtenä aamuna vain avasi sanaisen arkkunsa ja on siitä lähtien taukoamatta puhua pälättänyt moitteettomalla kielellä ja suurella sanavarastolla.

Vierailija

Meillä on mahdollisesti dyspraksia. 3v poijalla oli sanoja 15kpl 2v11kk iässä. Puheterapiassa käynyt 2v4kk iästä lähtien. Sitten tapahtui jotain ihmeellistä. Nyt poika on 3v2kk ja sanoja tosi paljon, joskus jopa kolmen sanan lause. Kielioppi tosi huonoa, ei siis osaa vielä taivuttaa sanoja ja vieraiden on vaikeampi saada selvää sanoista mutta me ymmärretään hyvin. Lisäksi poika opetellut piheterapiassa viitomia joten se auttaa vielä paremmin ymmärretyksi tulemisessa. Puheen ymmärtämisessä ei ole koskaan ollut mitään ongelmaa.

Vierailija

Meillä oli sama homma,alkoi puhua 3v korvilla,oltiin puheterapia jonossa ja pelkkä lastenlääkärille pääsy kesti niin kauan että poika puhui jo sen verran hyvin lekurissa että otettiin jonosta pois ja 3.5v käytiin vielä neuvolassa vähän aikaa sitten,poika puhuu jo tosi hyvin,osaa tv shopin cerafit pannu mainoksenkin ulkoa,samoin pate postimies laulun ym.
2.5v ei sanonut oikeastaan muuta kuin kukka,kakka,äiti ja jonkun muun sanan
en tiedä vaikuttaako mutta lapsi on keskonen 31+3 hätäsektioitu äidin huonon kunnon takia.

Vierailija

Meillä oli tytöllä puheen tuottamisen häiriö, verbaalinen dyspraksia. Tyttö kyllä puhui, paljon, mutta hänellä oli "oma kieli", se ei siis ollut varsinaisesti lapsen kieltä, vaan ihan omia sanoja jne. Kun tyttö meni päiväkotiin parivuotiaana, asiaan kiinnitettiin (onneksi) huomiota ja saimme aika pian lähetteen puheterapeutille.

Siellä tsekattiin myös juurikin puheen ymmärtäminen, fysiologiset seikat (kielen liiikkuminen ym. ym.) sekä onko muita häiriöitä, esim. liikkumisessa. Meillä ei mitään muuta löytynyt.

Kävimme tiiviisti puheterapiassa aina kouluikään asti, välillä oli pitempiä, kuukausien taukoja (näiden taukojen aikanakin tapahtuu usein kehitystä). Meillä oli myös jossain vaiheessa tukiviittomat apuna, niistä oli iso apu, kun viittomalla tai parilla lapsi sai sanottua asiansa, eikä tarvinnut arvuutella. Tyttö sai  nimittäin jossain vaiheessa raivokohtauksia sen takia, kun häntä ei ymmärretty. Päiväkoti on tosiaan tällaisissa tapauksissa myös kuntouttavaa toimintaa, meidän tytär oli päiväkodissa pienryhmässä erityislapsena, myös siellä oli käytössä tukiviittomat.  Koulun alkaessa tyttö puhui jo hyvin, mutta asiaa seurattiin, ettei yllättäen löydettäisi jotain oppimishäiriötä tms. Niinpä tyttö vielä ekan luokan kävi silloin tällöin koulun erityisopettajan luona puheterapiassa, jottei tulisi takapakkia. Iso kiitos tästä erityisopettajalle!

Tytär on nyt 21-vuotias hyvin elämässä pärjäävä nuori nainen.  Koulu sujui hyvin, hänellä on aina ollut paljon harrastuksia ja ystäviä. Kirjoitti ylioppilaaksi ja sai heti haluamansa opiskelupaikan. Muuten puhe on normaalia, mutta jos tyttö on kovin väsynyt tai vaikka vain vähän hiprakassa, puhe herkästi menee jotenkin sekaisin. En kyllä tiedä huomaako tätä kukaan muu kuin me vanhemmat ja tyttö itse.

Ap, hyvä kun lapsenne saa nyt apua! Te olette vanhemmat, terapia tulee muualta. Mutta suosittelen kyllä ottamaan kaiken avun vastaan, myös muut erilaiset keinot (esim. juurikin tukiviittomat tai kuvallisen viestinnän jne., puheterapeutti osaa näihin ohjata). Kouluikään ei kuitenkaan ole kovin montaa vuotta, ja on hyvä kun mahdollisimman paljon ehditään tehdä sitä ennen!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Onko hän päiväkodissa? Yleensähän tällaisissa tapausksissa suositellaan päiväkotiryhmään menoa puheen kehityksen tueksi. 

On päiväkodissa ja sinne meno auttoikin kovasti. Edelleen kuitenkin puhe todella jäljessä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Meillä oli tytöllä puheen tuottamisen häiriö, verbaalinen dyspraksia. Tyttö kyllä puhui, paljon, mutta hänellä oli "oma kieli", se ei siis ollut varsinaisesti lapsen kieltä, vaan ihan omia sanoja jne. Kun tyttö meni päiväkotiin parivuotiaana, asiaan kiinnitettiin (onneksi) huomiota ja saimme aika pian lähetteen puheterapeutille.

Siellä tsekattiin myös juurikin puheen ymmärtäminen, fysiologiset seikat (kielen liiikkuminen ym. ym.) sekä onko muita häiriöitä, esim. liikkumisessa. Meillä ei mitään muuta löytynyt.

Kävimme tiiviisti puheterapiassa aina kouluikään asti, välillä oli pitempiä, kuukausien taukoja (näiden taukojen aikanakin tapahtuu usein kehitystä). Meillä oli myös jossain vaiheessa tukiviittomat apuna, niistä oli iso apu, kun viittomalla tai parilla lapsi sai sanottua asiansa, eikä tarvinnut arvuutella. Tyttö sai  nimittäin jossain vaiheessa raivokohtauksia sen takia, kun häntä ei ymmärretty. Päiväkoti on tosiaan tällaisissa tapauksissa myös kuntouttavaa toimintaa, meidän tytär oli päiväkodissa pienryhmässä erityislapsena, myös siellä oli käytössä tukiviittomat.  Koulun alkaessa tyttö puhui jo hyvin, mutta asiaa seurattiin, ettei yllättäen löydettäisi jotain oppimishäiriötä tms. Niinpä tyttö vielä ekan luokan kävi silloin tällöin koulun erityisopettajan luona puheterapiassa, jottei tulisi takapakkia. Iso kiitos tästä erityisopettajalle!

Tytär on nyt 21-vuotias hyvin elämässä pärjäävä nuori nainen.  Koulu sujui hyvin, hänellä on aina ollut paljon harrastuksia ja ystäviä. Kirjoitti ylioppilaaksi ja sai heti haluamansa opiskelupaikan. Muuten puhe on normaalia, mutta jos tyttö on kovin väsynyt tai vaikka vain vähän hiprakassa, puhe herkästi menee jotenkin sekaisin. En kyllä tiedä huomaako tätä kukaan muu kuin me vanhemmat ja tyttö itse.

Ap, hyvä kun lapsenne saa nyt apua! Te olette vanhemmat, terapia tulee muualta. Mutta suosittelen kyllä ottamaan kaiken avun vastaan, myös muut erilaiset keinot (esim. juurikin tukiviittomat tai kuvallisen viestinnän jne., puheterapeutti osaa näihin ohjata). Kouluikään ei kuitenkaan ole kovin montaa vuotta, ja on hyvä kun mahdollisimman paljon ehditään tehdä sitä ennen!

 


Todellakin otetaan kaikki apu vastaan ilomielin! Ei terapiasta ole koskaan haittaa ja ainakin meidän lapsi sitä ehdottomasti myös tarvitsee.

Vierailija

Meillä myös tyttö 2 v 10 kk, eikä juurikaan puhu. Aloittaa päiväkodin kolmevuotiaana. Yksittäisiä sanoja tulee, on jo iät ja ajat käyttänyt viittomia, joita me vanhemmat ymmärrämme. Ja muutenkin ymmärrämme, mitä lapsi tarkoittaa. Puhe kehittyy koko ajan, mutta tuskallisen hitaasti. Lapsen on jotenkin vaikea tuottaa äänteitä. On fiksu ja ymmärtää kaiken, mitä hänelle puhutaan. Juttelen lapselle paljon ja "vaikeastikin" tajuttavia asioita, ja hän tuntuu aina ymmärtävän, mistä puhutaan, ja kyselee asianmukaisesti lisäkysymyksiä. (Kukaan muu ei tosin ymmärtäisi niitä.) Milloin täytyy huolestua? Pitäisikö olla jo nyt yhteydessä puheterapeuttiin?

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat