Viimeisillään raskaana olevat: miten ihmeessä te jaksatte järjestää joulun?

Vierailija

Jouluna tulee täyteen raskausviikkoja 37 ja olen jo aivan poikki. Koko suku on tulossa meille koska asuvat kaukana ja minä en voi enää minnekään matkustaa. Kiva että tulevat eikä kukaan odota minulta pahemmin mitään, ei ainakaan aio toimia emäntänä. Korkeintaan yhden laatikon ja joulutortut aion väsätä ja muut tehköön loput.

Lähinnä harmittaa kun en jaksa tehdä mitään kivaa joulunodotukseen liittyvää lasten kanssa, en viedä tapahtumiin, joulujuhliin, leipoa pipareita. Olen töissä pitkiä päiviä aivan jouluaattoon asti ja iltaisin jalkoja särkee niin pahasti että haluan vain käpertyä sänkyyn.

Onko muilla tällaista? Selviytymisvinkkejä otetaan vastaan.

Sivut

Kommentit (22)

Vierailija

Oikein hyvin (jouluna viikkoja kasassa 36).  Itse asiassa olo on mitä mainioin vaikka liitos -ja selkäkivut kiusaavatkin. 

Mutta joo, ei tuo raskaus ainakaan toistaiseksi ole estänyt jouluvalmisteluita mitenkään. Juuri olin työpaikan joulujuhlassakin.

Vierailija

No jaksat mitä jaksat, älä suorita yli omien rajojesi, se ei ole kenekään etu. Otat tämän joulun poikkeuksena ja ensi vuonna juhlitte sitten paremmin uuden perheenjäsenen kanssa. 

Vierailija

Täälläkin väsyttää, eli teen vain pakolliset. Menen työpaikan joulujuhliin koska katsotaan kieroon jos en osallistu, mutta lasten koulun karkelot jätän väliin kun siellä ei pääse kunnolla istumaan ja pitäisi ravata portaita ylös ja alas. Mies menee kylläkin. Tortut ja piparit teen valmistaikinasta, mitään ylimääräistä menoa en järjestä, esimerkiksi en lähde Kampin Jouluriehaan jossa on ollut tapa käydä (asumme siis Helsingissä.) Jouluna olemme vai perheen parissa, en lähde sukulaisille ajelemaan. Tämä joulu nyt on mitä on ja sen pitää riittää.  

Vierailija

Täällä viikkoja 38+6 eli saa nähdä ollaanko joulun yli vielä yhtenä kappaleena, synnyttämässä vaiko juuri synnyttäneitä.

Meillä ei ongelmaa joulunjärjestelystä tule, koska anoppi ilmoitti jo hyvissä ajoin järjestävänsä jouluruoat ja me voimme (minun ja vauvan jaksamisen mukaan) mennä anoppilaan jouluksi. Ei tarvitse alkaa joulujuttuja väsäilemään ja voi keskittyä loppupäivien lepäilyyn/tutustua uunituoreeseen vauvaan.

WraithTodd
Seuraa 
Liittynyt7.9.2015

Itselläni on nyt kasassa viikkoja 34 eli jouluna on sitten himpun verran lisää. Täytyy sanoa, että virtaa on kuin pienessä oravassa, ainakin toistaiseksi. Kroppa vain on ollut vähän sitä mieltä, että vauhtia voisi hidastaa. Ei tässä kuitenkaan mitään hommia tai tapahtumia välistä jää. Joulun ruokienkin kanssa olen aina mennyt sieltä missä aita on matalin eli esim. piparitaikinan ostan valmiina kuten myös laatikot.

Miten muuten olet vielä jouluna töissä? Itselläni ä-loma alkaa muutaman päivän päästä joten luulisi sinunkin pian jäävän kotiin.

"You are more like Wraith than you know."
"I'm not sure I like the sound of that."
"There is much about Wraith that you do not know, Sheppard."

Mrs S
Seuraa 
Liittynyt14.12.2015

Rv 39+2, mitään ei osaa aloittaa, kun ei tiedä milloin lähtö tulee.. Odottavan aika on pitkä 😉
Kaikki vielä tekemättä, mut jos nyt alkaisi tekemään ja toivoisi ettei jää kesken.

kakkakikkare
Seuraa 
Liittynyt13.12.2015

10 vuoden takainen juttu. Odotin lasta rv41 olisi jouluaattona..

Tervetuloa, mutten laita tikkuakaan ristiin.

Niinpä noi hassukat sitten hoitivat asian, että mieheni, äitini ja siskoni siivosi meillä joulusiivon. Mä hilluin lasten kanssa. Sisarukseni, mies ja äitini hoitivat ruuan... Kaikki hoitu!

Uudelle vuodelle se mukelo meni, mutta niin on upeita ihmisiä lähellä. Vaikka välillä ne vituttaakin. Se joulu oli hieno!

Vuosi siitä niin taas yksin 80 rossaa tein.. Silloin tuli teinisisko vieraaksi. Muu perhe oli maailmalla.

Vierailija

Itsellä nyt kolmas raskaus ja pahoinvointi alkanut uudestaan,liitoskivut sekä väsymys vaivaa vaikka jouluna vasta rv 34. Onnea on anoppi joka lupautunut hoitamaan kahta lasta joulun alla niin paljon kuin tarvitsee sekä mies joka luvannut hoitaa siivoamisen ja kaupassa käynnit. Itse ei siis tarvitse huolehtia kuin ruoanlaitosta ja lahjojen paketoinnista,jää energiaa lasten kanssa puuhailla ja paistaa pipareita :) Ruoanlaitonkin voisin jättää miehen huoleksi,mutta näin kokkina se sujuu kivuttomammin itse tehden sekä tietysti haluan tehdä edes jotain :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Raskaus ei ole sairaus, joten en nyt ihan ymmärrä miksi raskaana ei jaksaisi joulua järjestää.

En ymmärrä, miten toisille on niin vaikea ymmärtää, että raskaudet ovat erilaisia. Toiset kärsiin kivuista eikä jaksa liikkua. Toiset, kuten  minä, ovat taas ylienergisiä. En todellakaan oleta, että kaikki muut raskaudet olisivat helppoja kuten minulla.

Itsellä oli tilanne, että olen pienikokoinen ja vauva ja vatsa aika iso, mutta silti olin elämäni kunnossa viimeiset viikot ja äitiysloma oli ennen vauvaa tylsää, kun olisin hyvin voinut olla töissä. Mutta sitten kun vauva syntyi, kukaan ei uskonut, että alatiesynnytyksen jälkeen voi olla niin huonossa kunnossa ja kipeä viikkokausia. Tulehdusarvotkin olivat korkealla, mutta minua pidettiin vain laiskana, kun en voinut kunnolla edes kävelläe. Eli helppo raskaus kostautui sitten. Eli ihmiset on erilaisia. Minä en ymmärrä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä sitä, että raskaudet ja synnytykset eivät mene kaavan mukaan kaikilla. 

Vierailija

Mulla on aattona viikkoja 40+1 (jos olen vielä yhtenä kappaleena silloin) ja olen luvannut tehdä joulutortut ja kakun, jos vain vointi sallii ja olen kotona. Mies hoitaa kinkun ja sukulaiset tuovat muut ruoat. Ei tarvitse emännöidä sen kummemmin.

Tänään on kyllä jomotellut erilailla, joten josko ei tarvitsisi mahan kanssa kärvistellä enää jouluna.

Vierailija

Kun olin itse samassa tilanteessa, appi ja anoppi tulivat meille ja valmistivat miehen kanssa joulun, mies kävi joulutapahtumissa esikoisen kanssa. Sisko ja naapuri auttelivat kauppa-asioissa. Minä leivoin pipareita lapsen kanssa (valmistaikinasta) ja ohjeistin kuusen koristelun sohvalla maaten. Yhtä jouluinen joulu se oli kuin muutkin. :)

Kai ap:nkin lapsilla isä on? 

Vierailija

Täällä olisi huomenna laskettuaika, eli olo jo aika paksu ja odottava. Jouluhommia olen aloitellut jo ajoissa. Lahjoja ostellut pikkuhiljaa jo marraskuun alusta ja paketoinut esikoisen päiväuniaikaan. Punajuuri/bataatti/aurajuustolaatikot tein pari viikkoa sitten pakastimeen valmiiksi ja porkkanalaatikot eilen. Kinkku on jo pakkasessa odottamassa. Perunalaatikko ja muut lisähärpäkkeet ostetaan sit kaupasta valmiina. Mies varmaan tekee sienisalaatin ja mätimoussea jne. Tortut ja piparit tehdään valmistaikinasta (helppoja kahvileipiä ku tulloo vauvan kahtojia). Isä ja äitipuoli tarjoitui tulemaan jouluksi/avuksi, mutta sovittiin että tulevat joulun alla pariksi päiväksi, mutta aaton aattona lähtevät valmistelemaan omaa joulua. Ollaan ekaa kertaa joulu ns.omalla perheellä, saa sit mennä voinnin ja fiiliksen mukaan. Joko panostaa ja olla hienona tai syödä kinkkua sohvan nurkassa yöpuvussa :D Toivottavasti vaan oltaisiin jo nelihenkinen perhe aattona, niin saisin olla kotona esikoisen kanssa joulun vietossa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat