Nykyään kun haukutaan kodinkoneiden laatua, niin kuinka vanhoja koneita sinulla on?

Vierailija

Mun pesukone on 14 vuotta vanha, tajusin juuri. Kahvinkeitin vielä vanhempi kun ostin sen kun muutin ekaan omaan kotiin eli vuonna -98, mikä tekee keittimestä 17 vuotta vanhan, hertsileeriä :) Ja joka aamu keittelee kiltisti kahvit enkä ees mitä tahansa litkua juo. Vatkain on sitäkin vanhempi, samoin sauvasekotin on omasta lapsuudenkohdistani eli kutakuinkin varmaan 25 vuotta vanha. Ompelukone 10 vuotta. Telkkari viitisen vuotta, digboksi on silloin hankittu kun oli viimeistään pakko, montakohan vuotta siitäkin lienee jo. Läppäri on 3 vuotta vanha eikä mitään ongelmia ole ollut kuin joskus päivitysten yhteydessä. Uusin kodinkoneeni on astianpesukone, ja sekin ollut jo vuoden vai pari.

Sivut

Kommentit (26)

Vierailija

Ai juu ja silitysrautakin on ostettu ekaan omaan kotiin eli sekin on 17 vuotta vanha, mutta ei kovin usein käytössä enää nykyään. Vauvanvaatteet jaksoin vielä silittää joskus vuosia sitten. ap

Vierailija

Mun pyykki- ja tiskikoneet on n 16 vuotiaat, mutta molemmat on korjattu monta kertaa. Ne oli ostaessa noin 600€ arvoiset cylindat molemmat. Jääkaapit on 11-vuotiaat, ne hajoaaa äänestä päätellen aika pian. Ne oli grammit. Pakastinosat niistä hajosi jo. Liesi on saman ikänen. ompelukone on 8 vuotta.

Vierailija

Koska ollaan rakennettu talo, niin isommat kodinkoneet on vain vähän yli 10 v. vanhoja. Eli pesukone, kuivausrumpu, jääkaappi, pakastin, liesi, uuni, saunan kiuas.Hankittu siis vuonna 2004/2005.

Astianpesukone on vaihdettu takuuna vuosi hankinnan jälkeen. Siemensin kallein malli pilasi kaikki lasit ja asiaa selviteltiin monta kuukautta, konetta myös korjattiin Siemensin piikkiin. Lopulta tuli uusi kone ja 20 kpl kartio-laseja + 16 kpl viinilaseja, jotka edellinen kone oli pilannut. Mutta tästä sai kyllä todella vääntää. Lopulta lähetin suoraan markkinointipäällikölle esimerkit laseista ja sitten alkoi tapahtua. Sen jälkeen kaikki hyvin.

Vanhimmat taitaa löytyä osastosta sähkövatkain, hankittu vuonna 1992 ja sauvasekoitin, hankittu vuonna 1995 (muistaakseni) opiskelukämppään.

Vierailija

Vanhin taitaa olla Moccamaster joka on omaan kotiin ostettu. Muut taitaa olla max pari, kolme vuotta. Ollaan oltu miehen kanssa 9 vuotta yhdessä ja meilä on jo kolmas  pyykinpesukone ja yhtä korjattiin ainakin kolmesti. Ne on kyllä nykyisin paljon löyhempiä kuin ennen. Lapsuudenkodissani ryskytti sama  kone parikymmentä vuotta.

Vierailija

Mulla on läppäri vuodelta 2007 ja hyvin pelittää, kun vaihdoin Ssd levyn. Vatkain ehkä 30 v. Sauvasekoitin 5 v. Tiskari Siemens ehkä 5 v. Käytettynä ostin. Pesukone Electrolux 15 vuotta ainakin, myös käytettynä saatu. Ei säästä liikaa vettä vaan pesee hyvin.
Voin kyllä suositella käytettyjä ja jopa retrovehkeitä.
Tarkistaa vaan että on laatumerkki ja tehty Euroopassa. Ja tarpeeksi vanha. Alunperin halpoja ei kannata ostaa.
En siis näitä useimpia uusiin vaihtaisi edes ilmaiseksi, ellei olisi paras ja kallein tarjolla.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tarkistaa vaan että on laatumerkki ja tehty Euroopassa. Ja tarpeeksi vanha. Alunperin halpoja ei kannata ostaa.
En siis näitä useimpia uusiin vaihtaisi edes ilmaiseksi, ellei olisi paras ja kallein tarjolla.

Mulla kyllä kaikki on olleet edullisinta mitä löytyy kun olen aina ollut pienituloinen. Eli ei se kalleuskaan aina ole tae hyvästä, justhan tossa muut vastasivat että on huollettukin vähän väliä ja ties mitä. Mulla ei kertaakaan. Nyt juuri meni muuten ompelukoneesta vasta ekan kerran lamppu. ap

Vierailija

Mikro ja arkkupakastin vuodelta 1993, jääkaappi 1997, liesituuletin samalta vuodelta. Liesi kaksi vuotias vasta , tiskikone vuoden. Tähän taloon muutettiin tuolloin -97. Telkkari täyttää vuoden, läppäri kaksi. Onhan näitä.

Vierailija

Mulla on sähkövatkain, joka on ajalta ennen vanhempieni avioliittoa. He ovat menneet naimisiin ehkä 1976, nyt en ole ihan varma vuodesta. Pyykkikone (semmoinen halpa lousku, ei mitään tunnettua merkkiä) oli yli kymmenen vuotta vanha, mutta tarkkaa ikää en nyt osaa kertoa, koska en muista ihan tarkkaan, koska vaihdoimme (pyykkikoneen sain 1999, kun muutin yksiöön, ja se oli käytössä vielä esikoisen (s. 2011) vauva-aikana). Sauvasekoittimen sain samana vuonna, se laitettiin viime vuonna pois, eli oli 15-vuotias. Vedenkeittimen sain myös 1999, ja se kesti suunnilleen yhtä kauan kuin pyykkikone. Katkaisija temppuili, piti vaihtaa. Hiustenkuivaajan sain tädiltäni ehkä tuolloin 1999 tai seuraavana vuonna, ja se oli ollut hänellä jo jokusen vuoden käytössä. Mulla on pitkä tukka ja kuivaaja on semmoinen pieni matkamalli, mutta olen vannonut ostavani uuden vasta, kun se hajoaa :D Kotimme jääkaapit ja hella ovat varmasti 90-luvulta, mutta niiden tarkkaa ikää en tiedä. Tänä vuonna ovat menossa vaihtoon. Mun vanhemmilla on 60-luvulla hankittu mankeli!

Vierailija

Mikro on viitisen vuotta vanha, pesukone ja astianpesukone noin kolmevuotiaita. Telkkari täyttää kohta 10 vuotta! Tietsikka kahdeksan. Jääkaappi ja liesituuletin ja pakastin ovat vuoden ikäisiä.

Vierailija

Sähkövatkain 50v (Philips),mikro 27v (ElektroHelios)pesukone 30v (Siemens) (kerran korjattu),silitysrauta 20v (Braun). TV kesti parikymmentä vuotta (Salora) . Digiboxi on jo toinen,CD-soittimet ovat hajonneet parissa vuodessa. Hintaakin näillä vanhoilla koneilla on tietysti ollut enemmän , esim. pesukone aikoinaan maksoi puolen kuun palkan.

Vierailija

En kyllä ihan noin paljon jaksa selvitellä, mutta mainittakoon pyykkikoneet ja liedet. Meillä on loma-asunnossa Elektroluxin ehkä 15 vuotta vanha pyykkikone. Siinä ei oo näyttöä ja ohjelmavalitsinkin on sellainen pyörivä. Ostettiin kirpparilta 50 eurolla, käytettiin pari vuotta, rupes laakerit ääntämään niin mies purki ja laittoi uudet osat tilalle. Ihana kone.

Ukko teki sit löydön, löysi lähes samanlaisen koneen, vähän uudemman (ohjelmavalitsin ei pyöri koneen käydessä) jossa oli sit vika ettei käynyt ohjelmaa loppuun. Haettiin ilmaiseksi pois, ukko selvitti asiaa, purki konetta ja laittoi uutta osaa ja tuolla se nytkin pyörii mahtavasti. Katsottiin ihan uusiakin koneita, mutta parhaaksi on nähty tuollaiset vanhemmat joita voi itse korjailla. Elektroluxilla on vielä tosi kätevä varaosakauppa netissä. Meille ei tule ikinä mitään Matsuita... :D

Liesi on sit tollanen varmaan 20 vuotta vanha, mut keraaminen on se missä kattiloita pidetään, uunissakin kiertoilmat ja grillivartaat. Tuli talon mukana. Hellalla on yksi levy, jota säädetään asteilla, 0-260 astetta. Hiton hyvin pitää esim. veden kiehumassa kun asettaa vähän yli sataselle. Eikä kiehu yli. Keittiöremontin yhteydessä meille yritettiin myydä uutta, kun on niin kulahtaneen näköinen, mutta nykyaikaiset on vaan täysiä paskoja. Tilattiin uusi, mutta lähetettiin takasin. Ennemmin vanha hyvin varusteltu, kuin uusi jossa kauniin pinnan takana ei ole mitään. Sama pätee autoissa.

Vierailija

Mulla vanhin on sauvasekoitin, 30 vuotta. On ollut säännöllisessä käytössä ja toimii edelleenkin. Edes värjäytymiä siinä ei ole, koska pesen aina heti käytön jälkeen.

On oikeasti ikävä niitä vanhoja koneita, jotka kestivät kymmeniä vuosia . Viimeiset 15 vuotta koneita on joutunut uusimaan turhan usein.

Pyykinpesukoneet ovat paukahdelleet keskimäärin 5:n vuoden välein, samoin astianpesukoneet.

Pölynimureita taloudessamme kuluu kiitettävästi myös.

Mutta eikös näissä tämän vuosituhannen koneissa olekin se "suunniteltu vanheneminen"...

Vierailija

Mielen parikymmentä vuotta vanha pyykkikone pelaa vieläkin ilman kolinoita, äidiltä peritty 70-luvun Electrolux- yleiskone toimii hienosti ja kahvit keitetään francis francisin viitisentoista vuotta vanhalla espressokeittimellä. Tuossa vanhimmat. Niin ja toistakymmentä vuotta vanha Mielen imuri on myös ihan tehopeli vielä. 

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat