Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jouluruuat kun äiti töissä joulun?!

Vierailija

Ideoita, miten järkätä joulun ruuat, kun äiti eli minä olen töissä 24. - 26.12. klo 8 - 15.
Eli olen toki paikalla noin klo 15.45 lähtien, mutta miten suoriutua menyystä, jonka pitäisi olla pöydässä suunnilleen samaan aikaan kun äiti astuu näyttämölle?
Mies osaa ihan kaikkea todella kiitettävästi, muttei ruuanlaittoa.
Asumme maassa, jossa ei saa valmiina laatikoita, kinkkua, torttuja...

Kommentit (12)

Vierailija

No hyväksytte sen että tämä joulu on poikkeustila, ja tilaatte vaikka pitsaa. Ei se oo niistä ruoista kiinni. Tehkää miehen kanssa lista siitä mitä hän osaa tehdä, ja sit hän tekee ne ja sä tuut duunista valmiiseen pöytään. Ens jouluna on työvuorot eri ja tilanne eri. 

Vierailija

Yhdessä teette mahdollisen valmiiksi ja muut ruuat esivalmistelette edellisenä päivänä ja sitten kirjoitatte miehelle muistiin mitä tehdä sitten seuraavana päivänä. Siinähän oppii, muttei tarvitse kylmiltään ottaaa ihan koko vastuuta touhusta :)

Esimerkiksi mihin aikaan tietty ruoka kannattaa laittaa uuniin jne ja osan ruuista voi kypsentääkin valmiiksi, että tarvitsee vain lämmittää ennen tarjoilua. Meillä ainakin myös monia kylmiä ruokia (rosolli, italiansalaatti, graavilohi jne) joita ei tosiaan ole välttämätön juuri ennen tarjoilua tehdä vaan voi valmistella jo etukäteen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Mies osaa ihan kaikkea todella kiitettävästi, muttei ruuanlaittoa...

Jos mies osaa esim. kiitettävästi lukutaidon luultavasti hän suoriutuu esim. ruokaohjeiden noudattamisesta vähintäänkin tyydyttävästi... eli niitä ruokaohejeita kehiin.

Jos haluan laittaa kuitenkin ruuat itse valmistelisin niitä mahdollisimman pitkälti etukäteen ja loput työvuorojen jälkeen.

Vierailija

Miksi ihmeessä se ruoka pitäisi olla pöydässä siihen aikaan, kun äiti tulee töistä?

Miksi ette syö normaaliin päivällisaikaan?

Vierailija

Meidän äiti oli joka toisen joulun töissä kun olin lapsi, isän ruuanlaittotaidot riittää purkkihernekeiton lämmittämiseen. Äiti teki mahdollisimman paljon valmiiksi ja antoi tarkat ohjeet monelta uuni laitetaan päälle ja mitä voidaan tehdä. Jokaiselle oli joku vastuutehtävä. Syötiin ehkä vähän normaalia ruoka-aikaa myöhemmin, mutten muista yhtään joulua jolloin ruuassa olisi ollut jotain vikaa. 

Vierailija

Jos teille on tulossa vieraita ja mies on totaalisen kädetön, ilmoitatte vieraille, että ruokaa on pöydässä klo 17. Kai mies osaa edes vääntää hellasta nupit valmiiksi niin, että saat lykättyä edellisenä päivänä tekemäsi laatikot suoraan kuumaan uuniin?

Vierailija

Syötte jotain muuat kuin suomalaisia perinneruokia. Menette ravintolaan syömään. Älä tee asiasta ongelmaa; jos selviätte muinakin päivinä kun olet töissä, niin selviätte tuostakin. 

Jos on pakko saasa suomalaisia perinneruokia niin teet etukäteen (ensi viikolla) ja pakastat ja mies sitten sulattaa&lämmittää laatikot yms. Rosollin ainekset voit keittää 23.12 ja sillit/silakat voi tehdä alkuviikosta. Sitten pitää vain paistaa liha edellisenä iltana ja keittää perunat; mies ehkä saattaisi selviä siitä tehtävästä + värkkäisi jonkun vihreän salaatin

Vierailija

Suurimman osan ruuista voi valmistella etukäteen. Laatikot vuokiin paistokuntoon, ettei miehen tarvitse kuin lykätä ne uuniin. Rosolliainekset voi pilkkoa jo edellisenä iltana, mies osaa aivan varmasti sekoittaa ne ja tehdä salaatit sun muut. Kalat ja muut kylmäruuat tarvitsee vain laittaa tarjolle. Ja mikään pakko ei ole aloittaa ruokailua 15.45, vaan syödä voi myöhemminkin. Lapsille voi antaa välipalaa, että jaksavat odottaa ruokaa.

Vierailija

Mun äiti oli  yleensä firmassaan kiinni aatttona 16 saakka, joulupäivänä 14 alkaen iltaan asti ja tapanina koko päivän, tai nuo siis aukioloajat, eli eihän sieltä heti selvinnyt. Minä olen monena jouluna päivällisaikaan laskenut kassaa, silloin ei kortteja paljon vielä käytetty ja se homma oli usein minun, kun olin hyvä laskemaan ja tarkka. 

Ennen kuin minä olin riittävän iso ottamaan vastuuta, syötiin silloin kun ehdittiin. Isäkin oli siellä kiireiseen aikaan auttelemassa ja veljistä vanhin usein myös. Keskimmäinen ei suostunut ja minä olin liian nuori, sekä minulla sitten myöhemmin oli se jouluruokien vastuu. Tavalliset ruuat syötiin. Kinkku paistuu itsestään ja monta tuntiahan se paistuminen kuitenkin kestää. laatikot voi tehdä valmiiksi foliovuokiin ja pakastaa. 

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat