Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jehovan todistaja

Vierailija

Elikkäs tämänhetkinen poikaystävä "ehdokkaani" on jehovan todistaja. Kummatkin olemme erittäin kiinnostuneita toisistamme ja suhteessa olisimme jo luultavasti jos ei uskonto olisi esteenä. Omat uskomukseni eroavat hieman jw:iden ajatusmaailmoista, mutta erittäin paljon olen yhtäläisyyksiinkin törmäillyt. Itse uskonto ei niinkään haittaa, vaan hänen perheensä reaktiot mietityttävät kovin.
Mitäköhän minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Onko jollain mahdollisesti kokemuksia samantyylisestä tilanteesta? Entäs itse jehovantodistajien mielipiteitä asiaan?

Kommentit (14)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Elikkäs tämänhetkinen poikaystävä "ehdokkaani" on jehovan todistaja. Kummatkin olemme erittäin kiinnostuneita toisistamme ja suhteessa olisimme jo luultavasti jos ei uskonto olisi esteenä. Omat uskomukseni eroavat hieman jw:iden ajatusmaailmoista, mutta erittäin paljon olen yhtäläisyyksiinkin törmäillyt. Itse uskonto ei niinkään haittaa, vaan hänen perheensä reaktiot mietityttävät kovin.
Mitäköhän minun pitäisi tässä tilanteessa tehdä? Onko jollain mahdollisesti kokemuksia samantyylisestä tilanteesta? Entäs itse jehovantodistajien mielipiteitä asiaan?

Jehovantodistajien tulee mennä naimisiin vain herrassa, eli vain toisen toditajan kanssa.

Esiaviollinen seksi on kielletty, samoin kaikki muukin intiimikansssakäyminen, esim suuteleminen, hyväily jne jne

Kahdestaan ei saa olla, vaan paikalla tulee olla aina esiliina.

Avioliitton voi tietty mennä, mutta helppoa se ei tule olemaan missään nimessä.

Itsellä kokemusta asiasta, olen siis aninen ja mies ei ole todistaja.

Kasvatukselliset näkemykset on suuria, siis lastenkasvvatus..

Samoin se, että kokouksissa tulee käydä koko perheen kaksi kertaa viikossa ja sen lisäksi saarnaaminen. Mies ei osallistu noihin, joten elämää hankaloittaa. 

Puehkumppanin puute, eli uskonasioista tulisi voida kesksutella miehen/vaimon kanssa. Ei onnistu, kun toinen ei usko, eikä haluakaan tietoa.

Sitten nuo maalliset juhlat, joulut, uudetvuodet, synttärit.... noitahan riittää

Miten käy jos toinen halua juhlia, toinen ei.

Pahojen ohjelmien katselemine esim tv:stä, tietsikalta jne . nehän on kielletyjää.

Kiroileminen, pettäminen, jne 

Eli missään nimessä ei kannata alkaa suhteeseen.

Toki tiedän joitakin jotka ovat avioituneet ei-uskovan kanssa ja ajan myötä puoliskoin on sitten löytänyt totuuden ja tullu mukaan.

Heloppoa ei ole, 

Vierailija

Tuosta että tulisi voida puhua uskonasioista kumppanin kanssa tuli mieleeni että olemme siis käyneet suhteellisen hyviä ja syvällisiä keskusteluja henkilön kanssa uskonnosta ja muustakin kyllä. Itsehän olen erittäinkin kiinnostunut hänen uskonnostaan, mutta omat ajatukseni osittain eroavat joistain jehovan todistajien opeista.
Lähes mitään juhlia en itse ole oikeastaan koskaan nähnyt itselleni tärkeinä tai juhlimisen arvoisinakaan. Joten sellaiset osat eivät minulle ole ongelma.

Vierailija

Ei onnistu. Terv. Entinen Jehovan todista, jonka vanhemmista toinen oli jeh.todistaja ja toinen ev.lut. Lapsuudenperheeni arki oli pelkkää riitelyä, sillä vanhempieni maailmat eivät kohdanneet millään tasolla. En käsitä, miksi edes olivat alunperin ajautuneet yksiin.

Vierailija

Jehovan todistajasta saa todennäköisesti luotettavan kumppanin, mutta kaikkea ette voi jakaa: jos pidät esimerkiksi joulun vietosta tai synttäreistä, puolisosi ei niitä jaa. Toki ne saat pitää, mutta hän ei ole niissä täysillä mukana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jehovan todistajasta saa todennäköisesti luotettavan kumppanin, mutta kaikkea ette voi jakaa: jos pidät esimerkiksi joulun vietosta tai synttäreistä, puolisosi ei niitä jaa. Toki ne saat pitää, mutta hän ei ole niissä täysillä mukana.

Onneksi lähes minkäänlaiset juhlat eivät ole koskaan olleet kovin lähellä sydäntäni.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tuosta että tulisi voida puhua uskonasioista kumppanin kanssa tuli mieleeni että olemme siis käyneet suhteellisen hyviä ja syvällisiä keskusteluja henkilön kanssa uskonnosta ja muustakin kyllä. Itsehän olen erittäinkin kiinnostunut hänen uskonnostaan, mutta omat ajatukseni osittain eroavat joistain jehovan todistajien opeista.
Lähes mitään juhlia en itse ole oikeastaan koskaan nähnyt itselleni tärkeinä tai juhlimisen arvoisinakaan. Joten sellaiset osat eivät minulle ole ongelma.

Entäpäs kun hän lähtee kokouksiin kahdesti viikossa, konventteihin, kentälle saarnaamaan ?

Tutkii aineistoa iltaisin joka ilta.

Entäpä jos saatte lapsia, heidän kasvatuksensa, Todistajilla mies on perheenpää, joka siis päättää.

Vierailija

Ap sun täytyy käydä kasteella ja liittyä heidän lahkoonsa+naimisiin tietenkin ennen suhteen fyysistä etenemistä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Entäpäs kun hän lähtee kokouksiin kahdesti viikossa, konventteihin, kentälle saarnaamaan ?

Tutkii aineistoa iltaisin joka ilta.

Entäpä jos saatte lapsia, heidän kasvatuksensa, Todistajilla mies on perheenpää, joka siis päättää.

Kyllähän nämä totta pistävät aina miettimään, mutta eivätkös salit ole yleensä avoimia? Tottahan noista saattaa ongelmiakin syntyä...

Vierailija

Tässä tuli jo hyviä pointteja. Kannattaa lukea lahkosta lähteneiden naisten kertomuksia. Päätät tietysti itse. Sinuna kuitenkin juoksisin ja kovaa.

Vierailija

Mieti vielä. Jehovan todistajat käyttävät todella paljon aikaa uskontonsa parissa, on paljon kokouksia ja sitä kenttätyötä jne. Ja jos teillä olisi lapsia, niin lapset ei saa viettää synttäreitä tai joulua jne. Ja oletko tiennyt suhtautumista koulutukseen: lukioon menoa ei suositella, puhumattakaan yliopistosta. Korkeakoulutus vie liikaa aikaa uskonnolta ja lisäksi ei haluta, että todistaja saa liikaa tietoa "maailmasta". Todistajien lapset käyvät nopeasti amiksen ja sitten töihin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mieti vielä. Jehovan todistajat käyttävät todella paljon aikaa uskontonsa parissa, on paljon kokouksia ja sitä kenttätyötä jne. Ja jos teillä olisi lapsia, niin lapset ei saa viettää synttäreitä tai joulua jne. Ja oletko tiennyt suhtautumista koulutukseen: lukioon menoa ei suositella, puhumattakaan yliopistosta. Korkeakoulutus vie liikaa aikaa uskonnolta ja lisäksi ei haluta, että todistaja saa liikaa tietoa "maailmasta". Todistajien lapset käyvät nopeasti amiksen ja sitten töihin.

Kannattaa päivittää tiedot. Ja kuinka moni ns. tavallisista on korkeakouluttautunut?
Itse siis Jehovan todistajien lapsi ja yliopistotutkinto, myös sisaruksillani.

Vierailija

Olen homomies ja seurustelin yhden jehovantodistajapojan kanssa joskus 10 vuotta sitten. Todistajat tietävät kyllä itse parhaiten sen, että kuinka tarkasti haluavat itse noudattaa uskontonsa oppeja ja kertovat varmasti siitä myös kumppanilleen. Se minkä kanssa tulee hyvin helposti ongelmia on juuri tuo heidän perheensä ja kannattaakin valmistautua siihen, että heidän kanssaan ei välttämättä voi olla missään tekemisissä. Itse onnistuin kyllä pitämään sekä omiani, että poikaystävän puolia, kun meidän seurustelumme hänen vanhemmilleen kävi ilmi.

Tämä tilanne äityi pahimmillaan jopa väkivaltaiseksi siellä heidän kotonaan, kun isänsä meinasi käydä päälleni sen vuoksi että olen mukamas ajanut hänen poikansa syntiin. Minä en suostunut tätä kuuntelemaan ja homma päättyi siihen, että tämä isä luovutti painiottelun jälkeen ja annoin niin isälle kuin äidillekin aivan täyslaidallisen saarnan siitä, miten paskoja ihmisiä he ovat. Kerroin että ovat pilanneet poikansa elämän ja koko ympäröivä maailma nauraa heidän halveksittavalle paskauskonnolleen. Olin sillä hetkellä niin täynnä vihaa, että en osaa sanoin kuvailla, kun huusin tälle isälle kurkku suorana loukkauksia kauluksistaan kiinni pidellen äidin itkiessä hysteerisenä vieressä Jehovaa rukoillen. Lähdin sieltä ovet paukkuen ulos.

Seurustelumme päättyi aika pian tämän tapahtuneen jälkeen, mutta kuulin että hänen suhteensa vanhempiinsa oli käytännössä mennyt poikki tämän tilanteen jälkeen, kun oli paljastunut homoksi. Luulen että vaikeat vuodet olisi meillä ollut edessä, vaikka ihana ihminen olikin monin tavoin. En olisi silti jaksanut olla tuollaisen perhehelvetin välikappaleena.

Vierailija

Jehiksiä tuntuu saavan haukkua miten vaan. Kannattaa kuitenkin muistaa että itsestään kertoo mitä toisista sanoo.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat