Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttävää! Poikiani luullaan aina tytöiksi

Vierailija

Minulla on kaksi 10-vuotiasta poikaa, identtiset kaksoset.

Heitä luullaan aina ulkonäön perusteella tytöiksi. Kummallakin on mustat, kiharat hiukset, toisella lyhyet (ei kuitenkaan mikään siili) ja toisella hartiapituiset. Pojilla on pitkät ripset ja muutenkin todella femiiniset kasvonpiirteet. Kumpikin heistä on ikäisekseen siro ja pienikokoinen.
Toinen heistä (lyhyttukkainen, jos sillä mitään merkitystä on) pukeutuu suht. poikamaisesti, tummiin huppareihin, lippiksiin ja farkkuihin sekä collareihin. Toinen taas käyttää vähän sellaisia "siistimpiä" vaatteita, ei kuitenkaan mitään, mikä olisi alunperin tytöille tarkoitettu. Mutta tuo ns. "poikamaisemmin" pukeutuva poika on luonteeltaankin enemmän sellainen vilkas räyhääjä, ja toinen sitten rauhallisempi pohdiskelija.

"Tyttömäisempää" poikaa ei ärsytä tämä tytöksi luuleminen niin paljon, mutta veljeään se haittaa ihan hirveästi. Esim. koulussa oli kerran apuopettaja luullut tytöksi (nimi ulkomaalainen pojannimi, loppuu kuitenkin a-kirjaimeen joten suomalaiset saattavat luulla tytön nimeksi), ja tuo oli harmittanut poikaa monta päivää. Ja kerran 8v. pikkusiskolta oli kysytty koulussa tämän "isosiskoista". On näitä tilanteita paljon muitakin, mutten nyt viitsi alkaa niitä selittämään sen enempää.

Minua ei muuten ärsyttäisi se, että poikiani luullaan tytöiksi, mutta kun asia haittaa heitä itseään! Miten pystyisin vaikuttamaan tähän asiaan? En nyt ihan viitsisi alkaa teippailemaan heihin lappuja joissa lukee "HÄN ON POIKA".

Sivut

Kommentit (27)

Vierailija

Feminiiniset kasvonpiirteet ja nimet, joita paikalliset luulee tytön nimiksi. Jaaa, mistään johtuu tämä sekaannus, en tiedä.

Miten moni muuten luulee Arielin olevan naisen nimi, kiitos Pienen merenneidon?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
vaihtakaa etunimet

ongelma ratkeaa once and for all

En tiedä, kuinka tosissasi olet, mutta toisella ihan "poikamainen" nimi, tai siis sellainen, mitä ei voi erehtyä luulemaan tytönnimeksi. Enkä nyt viitsisi tuon toisenkaan nimeä vaihtaa, koska itse pidämme nimestä mieheni kanssa ja kaikki tuttumme (sekä poika itse) ovat jo tottuneet siihen.

Ap

Vierailija

Niin. No olisko kannattanut pohtia tulevaisuutta lapsia nimetessä ???

Ei varmana olisi ongelmia, jos jätkät olisi Jarkko ja Markku.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Miksi et leikkauta hiuksia? Hartiapituiset hiukset voi sekoittaa. 

Koska poika itse haluaa pitää hiuksensa tuonpituisena. En haluaisi niitä tahdonvastaisesti leikata.

Ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Niin. No olisko kannattanut pohtia tulevaisuutta lapsia nimetessä ???

Ei varmana olisi ongelmia, jos jätkät olisi Jarkko ja Markku.

Sekä minulla että miehelläni ulkomaalaistaustaa (eri maat), asuimme miehen kotimaassa nimeämisen aikoihin enkä ajatellut, että muuttaisimme (ainakaan niin pian lapsen syntymäm jälkeen) Suomeen.

Ap

Vierailija

Opeta lapset olemaan välittämättä. Voisit itsekin pohtia, mitä kamalaa tuossa on ja miksi siitä pitää kenenkään suuttua. Sukupuoliroolit ovat Suomessa ihmeellisen ahtaat edelleen, ja olisi hienoa jos olisi enemmän ns. rajoja rikkovia, kaiken ikäisiä ihmisiä. Mitä olette opettaneet lapsillenne sukupuolten eroista?

Vierailija

Kyllähän suomalaisissakin pojan nimissä on a-loppuisia, esim. Pekka, Jukka. Kukaan ei kuitenkaan luule heitä nimen perusteella tytöksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
et voi kirjoittaa noin hyvää suomea jos olet ulkomaalainen

Sanoinkin ulkomaalaisTAUSTAA, suvustani puolet tulee Suomesta ja puolet Filippiineiltä. Mies on tosin kokonaan ulkomaalainen.

Ap

Vierailija

Mulla on 4-v. poika jolla pyöreät ruskeat nappisilmät ja pitkät ripset ja on sellainen kaunispiirteinen. Haluaa nyt kasvattaa pitkät hiukset, vähän mietin että sitten varmasti pidetään tyttönä. Emme ole mitenkään tuputtaneet ideologiaa, että tyttöjen ja poikien jutut olisivat erilaisia, eikä ole luonnostaankaan sellainen äänekäs autojen kuolaaja, mitä jotkut pojat. Eikä toistaiseksi ole itsekään mieltänyt, että "tyttöjen jutut" olisivat huonompia. Katsotaan mitä tulevaisuus tuo, lasten maailma on joskus niin julma näissä asioissa..

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Opeta lapset olemaan välittämättä. Voisit itsekin pohtia, mitä kamalaa tuossa on ja miksi siitä pitää kenenkään suuttua. Sukupuoliroolit ovat Suomessa ihmeellisen ahtaat edelleen, ja olisi hienoa jos olisi enemmän ns. rajoja rikkovia, kaiken ikäisiä ihmisiä. Mitä olette opettaneet lapsillenne sukupuolten eroista?

Itse olen ainakin "opettanut", ettei kumpikaan sukupuoli ole toista huonompi. Hyväksyisin myös täysin, jos lapsista joku kertoisi olevansa esim. homo- tai biseksuaali tai transsukupuolinen.
Mies on taas vähän tiukempi näissä asioissa, mutta itse hoidan "suurimman osan" kasvatuksesta.

Ap

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat