Ylipainoinen lapsi ja vhh!!

Vierailija

Lapseni, 13-vuotias, on viime vuoden aikana kerännyt runsaasti ylipainoa. Mitat ovat nyt 148cm ja 54kg. Ajattelin, että ratkaisuna olisi vähähiilihydraattinen ruokavalio, terveellinen sellainen. Koulussa syö normaalisti, mutta kotona lähinnä terveellistä vhh-ruokaa kuten lihaa, kanaa, kalaa ja niin edelleen. En syötä perunoita, pastaa, riisiä, jälkiruokia, leipää (tai mitään vehnätuotteita), maissia tai muita tiheäkalorisia kasviksia enkä myöskään hedelmiä. Koulussa saa niitä syödä jos haluaa. Aamupalaksi teen yleensä munakkaan 2-3 kananmunasta ja vaikka ilmakuivattua kinkkua tai tonnikalaa. Paino on pudonnut 3kg tästä (57kg-> 54kg). Kuitenkin tuli tänään juteltua tuttavaperheelle, ja vanhemmat kauhistelivat tätä päätöstä. Huomauteltiin punaisen lihan terveysriskeistä ja kananmunien kolesterolista ja muusta urbaanilegendasta. Myös sanottiin, että lapsen tulisi syödä hedelmää, onhan siinä kuitua. Toisaalta hedelmä on suurimmaksi osaksi sokeria, joten en usko, että se olisi hyvä vhh ruokavalinta. Jatkanko samaan malliin?

Sivut

Kommentit (52)

Vierailija

Hiilihydraatit, kuten myös proteiini ja rasva ovat tärkeä osa ruokavaliota. Suosittelen, että syötät lapsellesi mielummin monipuolista, terveellistä ruokavaliota ja lisäät vihannesten määrää. Vähennä tyydyttynyttä rasvaa, sokerisia jälkiruokia (hedelmä on ok!) ja suolaisia ruokia. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Liikkuuko lapsi kuinka paljon päivittäin?

Ei ole kauhean aktiivinen. Venyttelee lähes päivittäin ja harrastaa hiphop-tanssia pari kertaa viikossa. Pyöräilee joka päivä 3km kouluun ja takaisin.

Vierailija

Provohan sä olet. Kuitenkin, ei todellakaan kannata unohtaa hedelmiä ja kasviksia. Ne ovat tutkitusti terveellisempiä kuin pelkkä lihan mussuttaminen, ja lihassakin ratkaisee laatu.

Vierailija

Lapset tarvitsevat hiilihydraatteja; niin tarvitsevat kaikki. Lapset kylläkin enemmän kuin aikuiset, ja vaikka olisi ylipainoa, niin älä rajoita lapsen syömisiä minimaaliseksi. Perunat ovat terveellisiä, vihannekset ja hedelmät myös. Vehnäkään ei ole huonoksi, ellei lapsella ole herkkyyttä. Älä myöskään syötä lapselle minimaalisia aterioita ja ala paasaamaan kaloreista; niin nämä syömishäiriöt syntyvät. Jos on ylipainoa, suosittelen tasapainoista ruokavaliota ja säännöllistä liikuntaa. Proteiinin suhteen punaisen lihan (paljon tyydyttynyttä rasvaa) sijasta kannattaa syöttää papuja ja vaikka soijatuotteita. Rohkaise lasta, kerro hänelle, että hän on kaunis/komea sellaisena kuin on, mutta terveellinen elämäntyyli on tärkeä kaikille. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatit, kuten myös proteiini ja rasva ovat tärkeä osa ruokavaliota.  

Miksi hiilihydraatit olisivat tärkeä osa ylipainoisen ruokavaliota? Nehän on pelkkiä kaloreita, ja jos laihtua haluaa, kaloreita voi ottaa omista rasvakerroksistaan. Ei niitä tarvitse ulkoapäin mättää kroppaan lisää.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat hiilihydraatteja; niin tarvitsevat kaikki. Lapset kylläkin enemmän kuin aikuiset, ja vaikka olisi ylipainoa, niin älä rajoita lapsen syömisiä minimaaliseksi. Perunat ovat terveellisiä, vihannekset ja hedelmät myös. Vehnäkään ei ole huonoksi, ellei lapsella ole herkkyyttä. Älä myöskään syötä lapselle minimaalisia aterioita ja ala paasaamaan kaloreista; niin nämä syömishäiriöt syntyvät. Jos on ylipainoa, suosittelen tasapainoista ruokavaliota ja säännöllistä liikuntaa. Proteiinin suhteen punaisen lihan (paljon tyydyttynyttä rasvaa) sijasta kannattaa syöttää papuja ja vaikka soijatuotteita. Rohkaise lasta, kerro hänelle, että hän on kaunis/komea sellaisena kuin on, mutta terveellinen elämäntyyli on tärkeä kaikille. 
Tässä on taas niin paskaa kuin olla vain voi. Älkää helvetissä noudattako tällaisia idioottiohjeita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Hiilihydraatit, kuten myös proteiini ja rasva ovat tärkeä osa ruokavaliota. Suosittelen, että syötät lapsellesi mielummin monipuolista, terveellistä ruokavaliota ja lisäät vihannesten määrää. Vähennä tyydyttynyttä rasvaa, sokerisia jälkiruokia (hedelmä on ok!) ja suolaisia ruokia. 

Vhh ruoka on terveellistä ja monipuolista. Siihen kuuluu paljon kasviksia ja rasvana niin eläinrasvaa kuin kasviöljyäkin.

Ap:n kannattaa jättää arvostelut omaan arvoonsa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Provohan sä olet. Kuitenkin, ei todellakaan kannata unohtaa hedelmiä ja kasviksia. Ne ovat tutkitusti terveellisempiä kuin pelkkä lihan mussuttaminen, ja lihassakin ratkaisee laatu.

Missä kohtaa ap sanoi jättäneensä lapselta kasvikset pois?

Vähän sisälukutaitoa!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat hiilihydraatteja; niin tarvitsevat kaikki. Lapset kylläkin enemmän kuin aikuiset, ja vaikka olisi ylipainoa, niin älä rajoita lapsen syömisiä minimaaliseksi. Perunat ovat terveellisiä, vihannekset ja hedelmät myös. Vehnäkään ei ole huonoksi, ellei lapsella ole herkkyyttä.

Kerro nyt vielä, mihin niitä hiilihydraatteja muka tarvitaan. Mihin vaikka vehnäjauhoa? Perunassa on muutamaa terveellistä ainesosaa, mutta ne saa väehmmillä hiilihydraateilla muualtakin kuin perunasta.

Vierailija

Mitä enemmän kasviksia, sen parempi! Itse tuon ikäisenä keräsin hirveästi painoa ns. salasyömisellä, eli ostin omilla taskurahoillani suklaata ja sipsejä ja söin niitä aina kun vanhemmat eivät olleet näkemässä ja sitten ei oikea ruoka maistunut. Nyt kaduttaa. Voisiko tälläinen on sinun lapsellasikin ongelmana? Toivon että tietäisin ratkaisun tähän ongelmaan...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mitä enemmän kasviksia, sen parempi! Itse tuon ikäisenä keräsin hirveästi painoa ns. salasyömisellä, eli ostin omilla taskurahoillani suklaata ja sipsejä ja söin niitä aina kun vanhemmat eivät olleet näkemässä ja sitten ei oikea ruoka maistunut. Nyt kaduttaa. Voisiko tälläinen on sinun lapsellasikin ongelmana? Toivon että tietäisin ratkaisun tähän ongelmaan...

Ap:han on jo löytänyt ratkaisun. Tietämättömät ihmiset vain mollaavat.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat