Kuinka helposti yli 35-vuotias tulee raskaaksi

anonyymi

Eräässä artikkelissa lääkäri mainitsi ettei suosittele yli 35-vuotaita käyttämään ehkäisyä koska hedelmällisyys laskee tuon 35 ikävuoden jälkeen. Emme käytä ehkäisyä koska näemme muutaman kuukauden välein elämäntilanteemme vuoksi. Mieheni haluaa lapsia vaikka välittömästi, itse haluaisin odottaa vuoden tai kaksi vaikka ikäni on tätä asiaa vastaan. En ole koskaan käyttänyt hormonaalista ehkäisyä, voiko sitä käyttää tilapäisesti. Toisaalta hormonaalisen ehkäisyn riskit mietityttävät. Kuinka nopeasti 35-40 vuotias nainen tulee raskaaksi ilman ehkäisyä?

Sivut

Kommentit (18)

Vierailija

Itse tuli 38-vuotiaana raskaaksi ensimmäisestä suojaamattomasta yhdynnästä. Onneksi ihan tarkoituksella. Mutta yllättävän helposti. Tosin minulla ei vielä 53-vuotiaana ole tietoakaan vaihdevuosista. Joten ehkäisy käytössä edelleen.

anonymous1

Vierailija kirjoitti:
Ei tule välttämättä enää lainkaan.
Tuo väite että yli 35-vuotiaana ei tule raskaaksi perustuu 1600-1800 luvulla eläneiden naisten tilastoihin. Ihmisten elinikä ja elinolot ovat siitä hieman muuttuneet, mutta nykyaikana ei tutkimusta asiasta enään voida tehdä. Tuohon aikaan ei käytetty ehkäisyä joten oli helpompaa tutkia kuinka nopeasti nainen tulee luonnollisesti raskaaksi.  Tiedän itsekin ihmisiä jotka saaneet yllätyslapsia kun eivät käyttäneet ehkäisyä koska luulivat että eivät ikänsä puolesta tule raskaaksi.

Vierailija

Riippunee varmaan ihan ihmisestä; joku tulee kertalaakista 40-vuotiaana, toinen vasta vuosien yrityksen tai hoitojen avulla 25-vuotiaana.

Vierailija

Tulin 36-vuotiaana raskaaksi ns. vahingossa eli ehkäisystä huolimatta. Painoindeksi oli 36 ja takana kaksi sektiota. Mies oli sairastanut kivespussitulehduksen eli periaatteessa meillä oli monta lääketieteellistä estettä mutta niin vain raskauduin vaikkei ollut tarkoituskaan.

Tiedoksi: pidin lapsen. Tyttö täyttää helmikuun alussa 16v.

Vierailija

Varmaan riippuu ihan ihmisestä ja omista geeneistä yms. Joillekin on vaikeaa ja toisille ei. Minä sain lapseni 36-, 38- ja 40-vuotiaana ja aina tulin raskaaksi 1-3 kuukaudessa kun alettiin yrittämään.

Vierailija

Joka helvetin kerta olen tullut tuonkin jälkeen raskaaksi jos olen seksiä saanut joten joopa joo.. Ja kyllä! Rukoilen että joku voima, ihan sama mikä, uskotaan Herraan tai ei, ottaisi tämän minulta ja antaisi jollekin, joka oikeasti sitä omaa lasta vielä odottaa <3

Vierailija

Todellakin riippuu siitä ihmisestä ja ajankohdasta. Itse tulin raskaaksi eka yrittämällä (yhdestä kerrasta) 37-vuotiaana. Eli jos raskautta ei halua, niin ei kyllä kannata ehkäisyä jättää pois, jos ei ole tutkittu ja todettu että hankalaa/mahdotonta raskautua.

Vierailija

Naimisissa 23 vuotiaasta asti. Ehkäisty ei olla koskaan. Lasten tulo loppui 33 vuotiaana. Ja seksi tietenkin jatkui kuin ennenkin, eli ihan minun iästä johtui tämä. Mitään haittaa siitä ei ollut, neljä lasta jo kuitenkin ehdittiin saada. Viidennen jälkeen oltaisiin muutenkin alettu jo ehkäistä, mutta eipä sitä tarvetta sitten tullutkaan.

Vierailija

Miehesi on sinua varmaan pari vuotta vanhempi ja tajuaa että aika tulla isäksi on tässä ja nyt jos ei nyt halua olla eläkeiässä kun lapsi täyttää 20v. Aikaa odottamiseen ei kerta kaikkiaan tuossa iässä enää ole.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Varmaan riippuu ihan ihmisestä ja omista geeneistä yms. Joillekin on vaikeaa ja toisille ei. Minä sain lapseni 36-, 38- ja 40-vuotiaana ja aina tulin raskaaksi 1-3 kuukaudessa kun alettiin yrittämään.

Jotkut todella tulevat raskaaksi lähestulkoon pyhästähengestä vielä vanhoilla päivillään. Tämä henkilökohtainen ominaisuus on ilmeisesti perinnöllistä, eli omansta suvustaan voi hieman päätellä omia mahdollisuuksia, siis jos suku on tarpeeksi laaja ja jos se on laaja niin väistämättä suvun naiset ovat olleet tavallista hedelmällisempiä.

Vierailija

No voi kuule helposti. Tiedän monta jotka on tulleet raskaaksi nelikymppisenä ehkäisystä huolimattakin (kondomi tai pillerit pettänyt, jopa kierukkaraskauden tiedän), eivätkä he ole edes keskenään sukua, joten siitäkään ei voi olla kyse.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat