Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Migreeni on pilannut elämäni

Vierailija

Sain ensimmäisen migreenikohtaukseni ollessani 12-vuotias, nyt olen hieman vajaa kolmekymppinen. Teini-ikäisenä kohtaukset eivät olleet vielä pahoja, mutta häiritseviä joka tapauksessa. Parikymppisenä aloin saada estolääkitystä, joka ei tehonnut yhtään - otin yhteyttä lääkäriini, ja tämä käski vain odottaa ja sanoi, että lääkkeet alkavat kyllä vaikuttaa ajan myötä. Eivät koskaan vaikuttaneet.

Migreeni on haitannut elämääni kaiken kaikkiaan niin paljon, että välillä olen kipujen takia miettinyt jopa itseni tappamista. Saan kohtauksia väh. muutaman kerran viikossa. Olen koittanut työskennellä migreenin aikana, mutta se on vaarallista sekä itselleni että muille (olen parturi-kampaaja). En aio hankkia lapsia, sillä migreeni periytyy helposti, enkä haluaisi lasten mahdollisesti kärsivän samasta sairaudesta. Olen niin uupunut eikä mikään tunnu auttavan. Kipu on niin valtava. Haluaisiko joku jakaa kokemuksia tai vinkkejä tähän keskusteluun? Kiitän jo etukäteen.

Sivut

Kommentit (35)

Vierailija

Itsellä ei ole, mutta uskon helposti, että se on kamalaa ja vaikuttaa paljon elämään. Toivon, että löytyisi/keksittäisi joku lääke/keino mikä poistaisi kipusi.

Vierailija

Mä syön ubikinonia päivisin migreenin ehkäisyyn ja iltaisin Seloken Zocia, koska se laski mun sykettä liikaa urheilun aikana, jos otin sen aamulla.
Juon vähintään 1 1/2 L päivisin tai tulee migreeni.
Syön säännöllisesti ja käytän paljon aurinkolaseja. Yritän nukkua hyvin Puhelimen ja tietokoneen näyttö on mahdollisimman himmeä.
Tietyt hajut laukaisevat migreenin sekunneissa. Samoin ruoka-aineet.
Kunnon hikiliikunta auttaa myös.
Pahin migreenikausi mulla johtui e-pillereistä. Siis syön niitä edelleen, mutta eri merkkiä. Cilest-merkkiset sai mun migreenin ihan kamalaksi ja päivittäinen migreeni loppui kuin seinään lopetettuani nuo pillerit.

Vierailija

Otan osaa, itsekin kärsin migreenistä viikottain, mutta kipuni ei ole koskaan ollut noin pahaa kuin sinulla...Oletko käynyt neurologin luona, he lienevät asiantuntevimpia migreenin hoidossa? En osaa antaa oikein mitään neuvoja, itsellä on Triptyl 25 mg päivässä hieman auttanut, muista lääkkeistä ei mainittavampaa apua

Vierailija

Onko estolääkityksen lisäksi mitään toimivaa kipulääkettä, mikä auttaisi kohtaukseen? Mikä kipulääke auttaa tai mitä kaikkia on kokeiltu?

Vierailija

Minulla hävisi migreenikohtaukset lähes kokonaan kun jätin vehnä- ja maitotuotteet pois. Kannattaa ainakin kokeilla.

Vierailija

Ihan amatöörien lääkityksiä täälä suositellaan... Voi rähmä. Ap, voin vakuuttaa, että tuo ei ole vielä niin kamala tilanne, että itsensä tappamista kannattaa miettiä. Silloin, kun olet ollut 3 kk sängynpohjalla ja laskenut allesi, voi ehkä juolahtaa mieleen. Onneksi voäiimein joku tajusi tuskani ja pääsin koomasn neljäksi päiväksi. Aivot niin solmussa. Olin silloin 14 vuotias. Peruskoulun suoritin lähinnä itsekseni. Lukion suoritin noin 100 tunnin läsnäololla. Migreeni tykkää raskaudesta. Suurin osa täysin oireettomia. Itselläni on diagnoosina ollut krooninen migreeni ja komplisoitunut migreeni siitä asti, kun olin 18 vuotias. Vilkaise minkälainen helvetti niihin diagnooseihin vaaditaan. Ei kivaa. Hanki kipuneurologi itsellesi. He osaavat parhaiten hoitaa myös migreenin.

Vierailija

Googlaa hortonin syndrooma. Harvinainen sairaus migreeniin nähden, mutta jopa neurologit sekoittavat migreenin ja hortonin helposti keskenään. Isoisälläni oli tuo horton jota kutsutaan myös nimellä "itsemurhapäänsärky"

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Googlaa hortonin syndrooma. Harvinainen sairaus migreeniin nähden, mutta jopa neurologit sekoittavat migreenin ja hortonin helposti keskenään. Isoisälläni oli tuo horton jota kutsutaan myös nimellä "itsemurhapäänsärky"

Hortonin neuralgia on migreenin alamuoto ja syntyy samoin aivoissa. Hyvin tunnistettava ja kipu on täysin yhtä intensiivistä kuin muutenkin kovassa migreenissä. Kukaan neurologi ei erehdy tuosta diagnoosista.

Vierailija

Parturi? Oletko varma ettei joku teidän käyttämistänne aineista tai hajusteista aiheuta/pahenna noita kohtauksia.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ihan amatöörien lääkityksiä täälä suositellaan... Voi rähmä. Ap, voin vakuuttaa, että tuo ei ole vielä niin kamala tilanne, että itsensä tappamista kannattaa miettiä. Silloin, kun olet ollut 3 kk sängynpohjalla ja laskenut allesi, voi ehkä juolahtaa mieleen. Onneksi voäiimein joku tajusi tuskani ja pääsin koomasn neljäksi päiväksi. Aivot niin solmussa. Olin silloin 14 vuotias. Peruskoulun suoritin lähinnä itsekseni. Lukion suoritin noin 100 tunnin läsnäololla. Migreeni tykkää raskaudesta. Suurin osa täysin oireettomia. Itselläni on diagnoosina ollut krooninen migreeni ja komplisoitunut migreeni siitä asti, kun olin 18 vuotias. Vilkaise minkälainen helvetti niihin diagnooseihin vaaditaan. Ei kivaa. Hanki kipuneurologi itsellesi. He osaavat parhaiten hoitaa myös migreenin.

Se piti vielä kertoa, että omat kohtaukseni alkoivat 4 vuotiaana ja 11 vuotiaana oli jo päivittäistä. Ja ainakin terveystalolla on kipuklinikka. Sinne vain ja saat varmasti apua. Ehkä monta lääkekokeilua menee pieleen, mutta jos itse jaksat, nämä lääkärit jaksavat kokeilla vaikka mitä kombinaatioita lääkityksiin. Lähes kaikkia voidaan auttaa. Minuakin, tyttöä, joka oli säännöllisesti koomassa, koska kipushokki kävi vaaralliseksi. Nyt lähes oireeton 32 vuotias 3 lapsen äiti.

Vierailija

Voi otan osaa. Mullakin on migreeni muttei onneksi lainkaan yhtä paha kuin sinulla, kipukohtauksia vain kerran-pari kuussa ja silloinkin enimmäkseen lieviä. Olen saanut siihen ihan hyviä reseptikipulääkkeitä, joita käytän kohtuudella. Liian vahvakin lääkitys mielestäni pahentaa kipua. Olethan jättänyt alkoholin kokonaan pois. Se ei nimittäin sovi migreenipotilaalle lainkaan. Vähentää selvästi kohtausten määrää, kestoa ja tiheyttä kun ryhtyy absolutistiksi. Suosittelen kokeilemaan.

Vierailija

Onhan myös niskan lihasjumit avattu?

Suosittelen Food Detectiveä. Sillä sain karsittua vielä pois ne viimeiset tekijät, joita en ollut itse tajunnut. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Parturi? Oletko varma ettei joku teidän käyttämistänne aineista tai hajusteista aiheuta/pahenna noita kohtauksia.

Olin sanomassa samaa. Onko sinulla ap oma yritys? Oletko vuokratuolilla? Jos migreeni on alkanut jo teininä, niin luulisi ettei olisi valinnut alaa jossa käsitellään vahvoja kemikaaleja päivittäin.

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat