(jatko-osa) Miten saan ystävän ymmärtämään ettei kotini ole ilmainen ravintola tai kahvila?

Hämmentynyt emäntä

Viitaan tässä siis aloittamaani keskusteluun. Aloitin uuden, koska edelliseen oli tullut jo 8 sivua.

Voin sanoa ettei mennyt niin kuin "Strömsössä" ajattelin, että ystäväni on ollut vain "ajattelematon" eikä tämä keskustelu olisi mikään iso juttu, tai pilaisi välejämme. Ystäväni tuli taas kylään, (olisi ollut kolmas kerta tälläviikolla, jos en olisi "perunut" edellistä kesken kauppareissun).

Ystäväni tulee tutuun tapaan istumaan keittiönpöydän ääreen. Selailee puhelinta ja näyttää jotain "hauskaa" koirakuvaa työkaverin facebook sivuilta. Laitan kahvit tippumaan, ja hän syö pöydällä olevia suklaakarkkeja. (Ei, en nostanut kaapiin piiloon.) Siivoan samalla vähän keittiötä, eikä ystäväni sano mitään, selaa vain puhelinta. Kahvi on tippunut, ja otan nostan meille puhtaat kupit kahvinkeittimen luokse. Otamme kahvit ja istumme pöydän ääreen, ja avaan keskustelun. Se meni jotenkin näin: (M= Minä Y=ystävä)

M: On kivaa kun käyt aina kylässä.
Y: Joo.
M: Mutta käyt sen verran usein, niin olis kivaa jos ostaisit mulle joskus kahvia..
Y: "Luonnossa maksan" (Meillä on "omalaatuinen" huumorintaju.. niin sanoi tämän vitsillä)
Huokaisen hiljaa, ja ystäväni katsoo minua kysyvästi.
Y: Oikeastiko? Rikas paska.
M:??? Mistäs tämä tuli? Paljonko luulet minun kuukaudessa tienaavan?

Ystäväni ei sano mitään, otan viimeisimmän Kelan maksupäätös kirjeen, jossa lukee että saan kuukaudessa reilu 500€/kk. Hän katsoo sitä, eikä sano hetkeen mitään.

Y: Jos tämä on tästä kiinni, niin voin juoda kahvini muuallakin.

Hän menee eteiseen laittaa kengät jalkaan ja nappaa takin kainaloon ja lähtee. Olen niin hämmentynyt koko keskustelusta, etten osaa sanoa mitään. Katson vain vierestä. Päälimmäinen tunne: Mitä hemmettiä juuri tapahtui ja miksi? En todellakaan tajua mistä tuo "rikas paska" tuli. Asun avopuolisoni kanssa vuokralla, hänellä on opintolainaa n.7000€ amk opinnoista, ja työskentelee osa-aikaisesti n.15t/vk. Lisäksi hän saa myös kelan päivärahan, ja saamme asumistukea 45€/kk. Emme omista autoa, eikä meillä ole mitään kallista. Kallein "asia" mikä meillä on, on n.500€ maksava pyykinpesukone jonka ostin muutama kuukausi sitten.

En tiedä onko hänellä erikäsitys saamistani tukienmäärästä, vai mistä tästä on oikein kyse? Hän ei tainnut koskaan ymmärtää, miten vähän työttömänä saa rahaa.. Jos ei ole "päässyt" liitonpäiville. Hän ei ole koskaan joutunut elämään Kelan tuilla, sillä on ollut samassa työpaikassa 10-vuotta. Itselläni ei ole ollut koskaan vakituista työpaikkaa, vaan olen tehnyt eri mittaisia pätkätöitä. (En olisi edes halunnut ottaa mitään Kelan lappuja esille, tai puhua edes rahasta, siitä mitä kukakin tienaa. En vain keksinyt äkkiä muutakaan..)

Olen loukaantunut, suuttunut ja hämmentynyt. Mitä hemmettiä oikeasti? Luulin että olen hänen ystävä, enkä mikään "hyödyke" :(

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Mä en kyllä antaisi kaverin katsella mun kelan papereita noin avoimesti :o Joka tapauksessa laita viestiä perään, jossa kerrot saman kuin meille tässä ja kerro ettei tarkoitus ollut riidellä, vain selvitää.

Vierailija

Hyvä, että pääsit loisesta. Yritti vierittää tietenkin syyn sinun niskaasi, jotta anelisit anteeksi hänen ylhäisyydeltään. Älä tee sitä.

Vierailija

Luultavasti ei ollut ollenkaan tajunnut asian vaivaavan sinua ja nyt tuli täysin yllätyksenä ja siksi  ylireagoi. Jos on fiksu ihminen niin ymmärsi varmasti yskän ja alkaa joko tuoda jotain aika ajoin tai vähentää kyläilyjä.

Hämmentynyt emäntä

Vierailija kirjoitti:
Tää on provo.. :DD Come on mammat.. :DD

Olisikin.. :(

Laitoin hänelle viestin: "Mitä toi äskeinen oikein oli? :( " Mutta hän ei ole vastannut mitään.

En omasta mielestäni ollut kohtuuton tai ilkeä. Vihjasin vain että olis kivaa saada joskus 4€ kahvipaketti. Mikä ei ole mielestäni mikään kohtuuton ja kallis pyyntö siitä, että käy kahvilla 1-3kertaa viikossa. (+syömässä)

En tiedä onko hän työssäkäyvänä katelliinen minun vapaa-ajasta, jota on paljon.. Kerta olen työtön..? Mitään tällaista ei ole tullut ennen esille missään muodossa. Emmekä ole koskaan puhut rahasta. Minua ei kiinnosta se mitä ystäväni tienaa, vaan se, millaisia he ovat luonteeltaan.

Vierailija

Törkeää käytöstä "ystävältäsi", mutta tuo asennehan oli jo tavallaan näkyvillä, kun hän hyödynsi sinua jo aikaisemmin. Sanoi sen nyt vaan ääneen.

Vierailija

Kuulostaa veemäiseltä hyväksikäyttäjältä suoraan sanottuna. Jos yhtään olisi järkeä päässä ja empatiaa, niin olisi pahoitellut sun rahatilannetta ja luvannut tuoda jatkossa jotain mukanaan. Se että suuttuu ja marssii ulos kertoo, että kyseessä on itsekeskeinen paska, joka ei toisia halua ajatella. Selvästi osui ja upposi.

Vierailija

Rikas paska?! Ei helvetti mikä reaktio! Vaikka kaverini olisi kuinka rikas, ei olisi minulta liikaa vaadittu viedä parin euron kahvipakettia silloin tällöin.

Tässä ei ole kyse rahasta, vaan siitä että niin kutsuttu ystäväsi on käytöstavaton, tyly juntti.

Vierailija

Minkälainen idiootti!!
Anna mennä!
Miten sää voit olla työttömänä rikas?
Kysypä siltä?
Eikös sen pitäis olla rikas kun käy töissä?
Sehän oli hyväksikäyttäjä.

Vierailija

Minä en olisi missään yhteydessä ihmiseen, jonka mielestä olen "paska", rikas tai muullainenkaan. Ongelmasi taisi ratketa, ja vuoden kuluttua olet sitä mieltä, että hyvä näin.

Oli muuten kiva kuulla kuulumisia! Tarinasi jäi todellakin mieleen. Vastasin aiempaan ketjuun kommentilla, joka kannatti tiukan kohteliasta linjaa. Näköjään epäkohteliaampi olisi käynyt kohdeyleisölle.

Älä yhtään murehdi tätä. Juttele vaikka meidän kanssamme AV:lla. :)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minä en olisi missään yhteydessä ihmiseen, jonka mielestä olen "paska", rikas tai muullainenkaan.

Täsmälleen samaa mieltä. Pöyristyttävä kommentti oli se.

Vierailija

Teidän tapaamisessanne oli aika paljon taukoja. Minä olisin tässä vaiheessa jo antanut tulla: "Nyt tämä sinun toimintasi saa riittää. Sinä käyt syömässä täällä aina ilmaiseksi, etkä koskaan osallistu millään tavalla. Oletko sinä todella noin itsekäs vai etkö sinä ymmärrä, että sinun kuuluisi osallistua ruokakuluihin. Tästä lähtien kulut jaetaan tasan ja sinä osallistut, koska minulla on mitta täynnä. Voit loukkaantua aivan vapaasti, mutta käytöksesi on törkeää ja, minulle riittää." Noin pitkä hyväksikäyttöputki olisi tuonut voimaa kunnon kohtaamiseen.

Laita tuttavallesi nämä keskusteluketjut. Voisivat todella avata silmiä, kun tämä ei jää kahden ihmisen konfliktiksi, vaan kahdeksan sivullista mielipiteitä osallistuu.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat