Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko skitsofreniasta kärsivä päättää itse parantua? Siis voiko tahdonvoimmalla parantua sellaisesta sairaudesta?

Vierailija

ja jos voi, niin miten se voi olla mahdollista?

Sivut

Kommentit (39)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
No voiko mistään todellisesta sairaudesta parantua tahdonvoimalla?

Ei, mutta siitä voi olla suuresti apua. Mielen voima on suurempi kuin voi kuvitellakaan.

Vierailija

Skitsofreniaa sairastava ei edes tiedä että sairastaa sitä, se on vähänku joku tuliss sanomaan sulle ettei sun lasta ole olemassakaan ja olet kuvitellut kaikki synnytyksestä kasvatukseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No voiko mistään todellisesta sairaudesta parantua tahdonvoimalla?

Ei, mutta siitä voi olla suuresti apua. Mielen voima on suurempi kuin voi kuvitellakaan.

Sairaallakin mielellä?

Vierailija

Skitsofreniassa olennaisia ovat harhat, ja niille on ihan aivofysiologinen tai -kemiallinen perusta: aivoista ikään kuin puuttuu merkkivalo, joka näyttää, onko jokin mielensisältö todellinen havainto vai kuvitelmaa. Harhoja ei voi tahdonalaisesti poistaa, mutta jossakin määrin voi oppia tiedostamaan, milloin jokin havainto tms. on todellinen ja milloin harhaa. Ensin on kuitenkin vakaasti ymmärrettävä itse, että on taipumusta harhoihin.

Vierailija

Miten helposti itse alkaisit nykyisessä tilanteessasi uskomaan skitsofreenikon näkemät harhat ainoaksi oikeaksi todellisuudeksi? Karkea vertaus, mutta ehkä antaa hiukan osviittaa.

Vierailija

Ei. Harhat iskevät päälle heti lääkityksen lopetettua. Skitsofreniasta ei parane, oireet lieventyvät lääkehoidolla.

Vierailija

Voit kyllä "parantua" sillein, että tiedät olevasi sairas ja joku näky ei välttämättä ole oikea. Niin kuin tositapahtumiin perustuva kaunis mieli leffassa se äijä tajuaa, ettei se tyttö vanhene.

Vierailija

Se mua tossa ärsyttäö, että miksei skitsofreenikko voi uskoa ihmisiä, jotka sanovat hänellä olevan harhoja. (Etenkin, jos harhat on välillä saatu lääkityksellä pois ja skitsofreenikko on tällöin tajunnut olleensa harhoissa.)

Olen luvannut miehelleni, että jos joskus sekoan, lupaan mennä hoitoon, jos hän sanoo minulle, että nyt olet harhianen, mene hoitoon. En ole siis vielä milloinkaan ollut sekaisin, mutta hyvä ystäväni on ja hän ei koskaan tiedosta tilaansa eikä suostu sairaalaan kuin viranomaisten kantamana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Voit kyllä "parantua" sillein, että tiedät olevasi sairas ja joku näky ei välttämättä ole oikea. Niin kuin tositapahtumiin perustuva kaunis mieli leffassa se äijä tajuaa, ettei se tyttö vanhene.

Ei kaikki harhat ole näkyviä. Muutenkin tyypillisimmät harhat on ääniä ja "outoja huonoja tunteita". Myöskin tyypillinen oire että tuntuu että jotkut seuraa jne.

Vierailija

Vapaata tahtoa ei ole. Kenelläkään. Ei edes terveillä. Luonnonlait ja yhteiskunnalliset lainalaisuudet ovat jokaisen "päätöksen" takana.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Se mua tossa ärsyttäö, että miksei skitsofreenikko voi uskoa ihmisiä, jotka sanovat hänellä olevan harhoja.

Koska ne ihmiset vain juonittelevat ja siksi väittävät tuollaista. 

Sivut

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat