Miksi eurooppalaisilla ja joillain aasialaisilla on yleisemmin vinot hampaat kuin afrikkalaisilla?

Vierailija

Tai onko arabeillakin yleensä täydellisemmät hampaat kuin eurooppalaisilla ja aasialaisilla? Nämä pohdinnat nyt perustuu sitten vaan mun omaan kokemukseen, mutta onko näin? Ainakin mun alahampaat on vinoutuneet ja oon nähny samalla tavalla vinoutuneita hampaita myös aasialaisilla.

Kommentit (15)

Vierailija

Vinoja hampaita on kaikkialla paitsi Amerikassa kaikki kynnelle kykenevät laittaa hammasraudat teininä. Kaikilla vaan ei ole siihen rahaa.

Vierailija

Tätä on tutkittu, syynä on prosessoitu ruoka ja sokeri.

Inuiittien hampaistoa on dokumentoitu hyvin, ja vinot hampaat sekä purentaongelmat ovat astuneet peliin tanskalaisten maahantulon jälkeen. Ruokavaliossa ollaan siirrytty metsästys-keräilystä tuontitavaraan, viljaan, sokeriin ja säilykkeisiin.

Samoin Afrikassa on Eurooppaa selvästi enemmän ns. alkuperäisruokakulttuurissa eläviä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Tätä on tutkittu, syynä on prosessoitu ruoka ja sokeri.

Inuiittien hampaistoa on dokumentoitu hyvin, ja vinot hampaat sekä purentaongelmat ovat astuneet peliin tanskalaisten maahantulon jälkeen. Ruokavaliossa ollaan siirrytty metsästys-keräilystä tuontitavaraan, viljaan, sokeriin ja säilykkeisiin.

Samoin Afrikassa on Eurooppaa selvästi enemmän ns. alkuperäisruokakulttuurissa eläviä.

Kiitos, tää oli mielenkiintoinen vastaus. Muistaisitko joitakin nettisivuja mistä näistä voisi lukea lisää?

Vierailija

Afrikkalaisella on oltava hyvät ja tehokkaat hampaat, että saa purtua ravintoa elimistölle sopivaan muotoon.
Eurooppalaisella/Aasialaisella se ei ole niin oleellista, koska he voivat tarvittaessa ottaa vaikka pirtelön?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat