Tuleekohan liikaa maitoa? Antakaa vinkkejä

Helppiä

Eli lapseni on 5 viikkoa. Täysimetyksellä mennään. Lapsi syö välillä puolen tunnin välein ja 5minuuttia ja välillä menee tunti ja syö vartin. Öisin 2-3h ja se vartti on perussyömäaika. Päivisin usein on tää että syö vaan 5min ja sit onkin kokoajan tissillä... Ja kun tissi jota lapsi imee alkaa herua niin tunnen kuinka toinenkin tissi alkaa valuttamaan.. Joskus myös tissit alkaa valuttamaan kun syöttöväli on pidempi. Lapsi ei syö tuttia eikä pullosta, kokeilin ja ei huolinut. Myös lapsi välillä tuntuu tukehtuvan kun syö.. Sitten kun on vaikka 5 tuntia syönyt miten sattuu ja tiheästi niin hermostui tissillä. Mielestäni kärsii myös vatsakivuista.
Mitä teen? Miten saan lapsen syömään harvemmin ja pidempään? Nyt olen syöttänyt tissistä vuorotellen. Aventin käsipumpulla en silti saanut kun 70ml maitoa yhteensä ja molemmista tisseistä pumppasin 10min.

Kommentit (10)

Vierailija

Ota yhteyttä imetyksen tuki ry:n tai kysy neuvolassa, jos terkkarilla on imetysohjauskoulutus. Av:lta saat vaan mutua vastaukseksi. Tsemppiä!

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ota yhteyttä imetyksen tuki ry:n tai kysy neuvolassa, jos terkkarilla on imetysohjauskoulutus. Av:lta saat vaan mutua vastaukseksi. Tsemppiä!

Kiitos tsempeistä :) pitää juu ottaa yhteyttä, mutta jos joku vaikka osais jotain neuvoa näin ens hätään.

Vierailija

Mul oli sama homma alussa kans. Monet paidat märät jne.. mutta se tasaantuu kyllä nopeesti ja maitoa tulee sopivasti ja pumppu voi pahentaa vaan tilannetta kun maitoo tulee sen verran mitä sitä on tilattu, eli kärjistetysti tissit luulee että vauva tarvii enemmän ruokaa ja alkaa myös tuottamaan enemmän. Mutta pahimmat kivut on kiva pumpata eikä ton ikäsen vauvan kaa tuu mitää hirveitä määrii viel maitoo. Näin siis minulla, mutta kaikki omia yksilöitä. Tohon syöttöjen harventamiseen kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä just neuvolaan tai imetystukeen.

Vierailija

Mä lypsin tissejä vähn tyhjemmäksi ennen kuin annoin vauvalle. Jos aattelin että kohta se syö niin lypsin "yhden herumisen" verran. Kun vauva söi toista tissiä niin lypsin toisen siinä samalla kun muuten se suihkusi kaaressa...ylimääräisen maidon luovutin äidinmaitokeskukseen.

Homma tasaantui n. 3kk jälkeen jollon vauva sitten sai tissiraivareita jonkun aikaa, oli raukka tottunut juomaan paloletkusta...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mä lypsin tissejä vähn tyhjemmäksi ennen kuin annoin vauvalle. Jos aattelin että kohta se syö niin lypsin "yhden herumisen" verran. Kun vauva söi toista tissiä niin lypsin toisen siinä samalla kun muuten se suihkusi kaaressa...ylimääräisen maidon luovutin äidinmaitokeskukseen.

Homma tasaantui n. 3kk jälkeen jollon vauva sitten sai tissiraivareita jonkun aikaa, oli raukka tottunut juomaan paloletkusta...

Niin ja lypsin käsin, en mä koskaan saanu pumpulla ulos yhtään mitään. 

Vierailija

Jos tuntuu tukehtuvan niin irrota tissistä hengittämään hetkeksi. Muuten saattaa myöhemmin tulla kieltäytymistä rinnasta kokonaan.
Katso mikä on paras tapa ehkäistä liiallista maidon tuloa. Lypsäminen lisää maitomäärää, mutta jos täytyy lypsää niin sitten täytyy. Voit myös ottaa toisen rinnan maidot maidonkerääjään tai antaa maidon valua rättiin. Itse käytän rättiä toisen rinnan alla syöttäessä.
Syöntiväliä on vaikea pidentää pienellä, tutti voisi olla hyvä opettaa eli laittaa se suuhun rinnan tilalle joko nälkäisenä tai syönnin jälkeen jos imuhalua on yhä mahan täytyttyä. Vauvalla voi olla isompi imemisen tarve kuin nälkä koska maitosi tulee nopeasti. Ensimmäiseni oppi irrottamaan rinnasta ja pyytämään tuttia kun maha täyttyi. Toinen taas syö tuttia ennen ruokailua tai jos väli on liian tiheä. Tutti harvoin kelpaa heti. Sitä pitää vain tarjoilla usein ja laittaa takaisin,jos se karkaa. Myös erilaisia tutteja kannattaa kokeilla.

T. Saman ongelman kanssa painiva.

Vierailija

Ja muista röyhtäyttää vauva huolellisesti ja pitkään. Se auttaa mahaan.
Toiset 6 vko ja ongelma alkaa helpottaa, kun vauva on 3-4 kk.

Vierailija

Täällä pohditaan samoja asioita.. Vauva oikein hotkii rintaa, ja maidon todellakin kuulee hölskyvän mahaan asti. Mieheni mielestä se kuulostaa siltä kuin tukehtuisi.. Vauva ei kelpuuta tuttia (8erilaista jo hankittu ja kokeiltu) eikä oikein tykkää korvikkeista ja pulloista. Mulla nyt viikon sisään jo toinen tiehyttukos/rintatulehdus ja jos kolmannen kerran vielä tulee niin lopetan imettäminen vaikka haluaisin jatkaa mutta kipuilustani kärsivät kaikki. Vauvalla myös vatsavaivoja usein imetyksen jälkeen ja varmasti johtuu siitä hotkimisesta kun ilmaa kertyy mahaan.. En pumppaile vaikka mieli tekisi tyhjentää tissejä välillä omatoimisestikin mutta pelkään maidon lisääntyvän. Vauva nyt kans 5vko ikäinen. Jos haluaisin hetkeksi kaupoille, jumpalle tms. itsekseni niin pakkohan se pumppu olisi mukaan ottaa.. Yks iso oravanpyörä tää imetys.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat