Sanokaapa laitanko kirjan jokaiselle sivulle samanlaiset marginaalit?

Vierailija

Vai näyttääkö tyhmältä, jos joillain sivuilla kuva on koko sivun kokoinen? Tai jos marginaalin koko vaihtelee?

Olen tekemässä elämäni ensimmäistä valokuvakirjaa, josta tulee melko iso.

Kommentit (14)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun makuuni voi vaihdella.

Kiva kun vastasit :)

Mitä mieltä olet sivujen väristä, voiko sekin vaihdella? Onko pelkkä valkoinen tylsä? Kirja ei tosin ole lapsille.

Vierailija

Mun makuuni värikin voi vaihdella eikä valkoinenkaan tylsä ole.

Tällä hetkellä en kaipaa mitään punaista lankaa kirjoihin, vaan voi olla hajanaisia ja paljon vaihtelua mun mielestä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Mun makuuni värikin voi vaihdella eikä valkoinenkaan tylsä ole.

Tällä hetkellä en kaipaa mitään punaista lankaa kirjoihin, vaan voi olla hajanaisia ja paljon vaihtelua mun mielestä.

Kiva kun viitsit vastata. Olen vähän yksinäinen enkä keksinyt kysyä muualla kuin täällä :)

Vierailija

Jos haluat siistin näköisen kokonaisuuden, kannattaa yhtenäisyyttä miettiä tarkkaan. Marginaalit ovat helpoin keino luoda yhtenäisyyttä.

Värityksen kanssa vähän sama kuin asunnon sisustuksessa. Jos se tyyliltään etenee, silloin voi sopiakin, mutta räiskyvät muutokset aukeamalta toiselle ei näytä muuta kuin räiskyvältä.

Ajatuksena lienee kuitenkin kuvat, ei tausta. Aukeamakohtaisten muutosten osalta kannattaa miettiä, jos jokaisesta tulee erilainen minkä takia aivan erilaisia marginaaleja ja taustoja tarvitsevien kuvien pitää olla samassa kirjassa?

Kun tulee vain itselleen, silloin teet juuri sellaista kuin haluat. Siitä, että kysyt täällä arvaan, että haluat kuitenkin lopputuotteenkin olevan miellyttävä kokonaisuus.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos haluat siistin näköisen kokonaisuuden, kannattaa yhtenäisyyttä miettiä tarkkaan. Marginaalit ovat helpoin keino luoda yhtenäisyyttä.

Värityksen kanssa vähän sama kuin asunnon sisustuksessa. Jos se tyyliltään etenee, silloin voi sopiakin, mutta räiskyvät muutokset aukeamalta toiselle ei näytä muuta kuin räiskyvältä.

Ajatuksena lienee kuitenkin kuvat, ei tausta. Aukeamakohtaisten muutosten osalta kannattaa miettiä, jos jokaisesta tulee erilainen minkä takia aivan erilaisia marginaaleja ja taustoja tarvitsevien kuvien pitää olla samassa kirjassa?

Kun tulee vain itselleen, silloin teet juuri sellaista kuin haluat. Siitä, että kysyt täällä arvaan, että haluat kuitenkin lopputuotteenkin olevan miellyttävä kokonaisuus.

Kiitos näkökulmasta. Teen kirjaa, jossa on kuvia vuosien varrelta. Ajattelin, että käyttäisin enimmäkseen valkoista taustaa, mutta lisäksi ehkä mustaa tai yhtä väriä joillakin sivuilla siksi, että kyseisten sivujen kuvat näkyvät siten paremmin.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minusta valokuvakirjaan kuuluu isojen kuvien kuva-aukeamia ilman marginaaleja.

Tuollaiset isot kuva-aukeamat rytmittävät minustakin hyvin valokuvakirjaa. Muilla sivuilla, joilla on sitten useampi kuva per sivu, käyttäisin yhdenmukaisia marginaaleja, niin kokonaisuus pysyy tyylikkäänä. Pitäisin myös taustavärit aika neutraaleina, etteivät ne syö huoniota itse valokuvilta. Mutta tietysti teet sellisen kirjan, joka on omasta mielestäsi toimivin

Vierailija

Jos on koko sivun kuva niin se voi mielestäni olla ilman marginaaleja, mutta ne sivut joilla marginaalit on, laittaisin saman levyisinä joka sivulle. Valkoisten sivujen oheen muutama musta voi olla oiva tyylikeino (sopii etenkin mv-kuvien kanssa, ei ehkä värikuvien). En laittaisi mitään sininen-keltainen-valkoinen-vihreä ilotulitusta.

Vierailija

Jos siitä kirjasta tulee usein katsottu/luettu, niin mielestäni kannattaa laittaa samat marginaalit joka sivulle.

Paljon luettu kirja kuluu marginaaleistaan. On parempi, että tyhjä paperi kuluu ja kuvat pysyvät ehjinä/tahrattomina.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos siitä kirjasta tulee usein katsottu/luettu, niin mielestäni kannattaa laittaa samat marginaalit joka sivulle.

Paljon luettu kirja kuluu marginaaleistaan. On parempi, että tyhjä paperi kuluu ja kuvat pysyvät ehjinä/tahrattomina.

Enpä ole tuollaista huomannut, en oikein usko tuohon. Olen kyllä lukenut paljon.

Vierailija

Kiitos ajatuksistanne. Ajattelin pitäytyä hillityissä väreissä eli mustan ja valkoisen lisäksi ehkä yksi tai kaksi neutraalia väriä ja niitäkin vain pariin kohtaan, joissa kuvat mielestäni erottuvat paremmin sellaisesta taustasta.

Olen nyt tasaillut marginaaleja silmävaraisesti. Käytän Ifolorin ohjelmaa enkä ole vielä perehtynyt siihen niin paljon, että tietäisin, näkeekö jostain kohdasta myös taiton millimetriluvut.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat