Opintovapaa - kellään kokemusta?

Vierailija

Minulla on sellainen tilanne, että olen ollut samassa työpaikassa nyt reilu kolme vuotta. Siitä noin puolet tein työtä ihan päätoimisesti (en täysillä tunneilla, mutta se oli kuitenkin pääasiallinen ja ainoa tulonlähteeni), mutta sain opiskelupaikan reilu vuosi sitten, ja sen jälkeen olen tehnyt töitä n. 10h/vko. Minulla on tulossa työharjoittelu, jonka ajaksi haluaisin hakea opintovapaata. Työnantajan mukaan en ole siihen oikeutettu, sillä opiskelen päätoimisesti. Onko todella näin? Onko kellään kokemusta? Kuka on se taho, johon voin olla yhteydessä ja kysyä neuvoa?

Kommentit (12)

Vierailija

Itse olin ihan varma, että täytän kaikki ehdot, mutta sitten työnantaja tiputti tämän pommin, että vain päätoimisilla työntekijöillä olisi tämä oikeus vapaaseen! Yritän nyt tutkia kaikki nettisivut läpi ja soittaa johonkin, että onko asia todella näin...

-ap

Vierailija

Se on kysyttävä sun ammattiliitosta. Siellä tiedetään ja neuvotaan ja sieltä itse kysyisin. En ole kyllä kuullut tuommoisesta rahoituksesta ennen.,

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Itse olin ihan varma, että täytän kaikki ehdot, mutta sitten työnantaja tiputti tämän pommin, että vain päätoimisilla työntekijöillä olisi tämä oikeus vapaaseen! Yritän nyt tutkia kaikki nettisivut läpi ja soittaa johonkin, että onko asia todella näin...

-ap

Asia on todella noin, jos alasi TES määrittää työsuhteen päätoimisuuden tietyillä tunneilla.

Katso tämä gradu http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/97818/GRADU-1437976533.pdf?s...

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-ap

Asia on todella noin, jos alasi TES määrittää työsuhteen päätoimisuuden tietyillä tunneilla.

Katso tämä gradu http://tampub.uta.fi/bitstream/handle/10024/97818/GRADU-1437976533.pdf?s...

Lähinnä ihmetyttää tämä lause: "Työntekijällä, jonka päätoiminen palvelussuhde samaan työnantajaan yhdessä tai useammassa jaksossa on kestänyt yhteensä vähintään vuoden, on jäljempänä säädetyin rajoituksin oikeus saada opintovapaata saman työnantajan palveluksessa viiden vuoden aikana yhteensä enintään kaksi vuotta."

Työsuhteeni on yhdessä tai useammassa jaksossa ollut päätoiminen yli vuoden! Missään ei vaan lue, pitääkö suhteen olla päätoiminen kun haen vapaata. Tuo ylempi lause vaan pyörii joka paikassa, ja tuon ehdon minä täytän kyllä. Laissakaan ei lue tarkennusta, pitääkö vapaata hakiessa olla päätoiminen työsuhde.

-ap

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-ap

Lähinnä ihmetyttää tämä lause: "Työntekijällä, jonka päätoiminen palvelussuhde samaan työnantajaan yhdessä tai useammassa jaksossa on kestänyt yhteensä vähintään vuoden, on jäljempänä säädetyin rajoituksin oikeus saada opintovapaata saman työnantajan palveluksessa viiden vuoden aikana yhteensä enintään kaksi vuotta."

Työsuhteeni on yhdessä tai useammassa jaksossa ollut päätoiminen yli vuoden! Missään ei vaan lue, pitääkö suhteen olla päätoiminen kun haen vapaata. Tuo ylempi lause vaan pyörii joka paikassa, ja tuon ehdon minä täytän kyllä. Laissakaan ei lue tarkennusta, pitääkö vapaata hakiessa olla päätoiminen työsuhde.

-ap

Annoin sinulle linkin graduun, josta asia selviää. 10 tuntia viikossa ei yleensä riitä päätoimiseksi työsuhteeksi, joten pomosi on todennäköisesti oikeassa. Mutta mikä on alasi TES., sekin vaikuttaa.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

-ap

-ap

Kyllä. Vapaata hakiessa pitää olla päätoiminen työsuhde. Lue lai perustelut, sieltä se selviää.

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat